שר החינוך - שנה את ההחלטה שתהרוס את המגמות הטכנולוגיות בתיכונים
מספר חתימות
152 |
|
150 | |
אנו מאמינים שהמפתח להצלחה של מדינת ישראל הוא מיצוי של המשאב האנושי, ושמיומנות סבירה בתכנות היא היום תנאי הכרחי להצלחה בכל תפקיד טכנולוגי, הנדסי, מדעי או מחקרי. חשיפה לתחום התוכנה בגילאי תיכון מאפשרת לתלמידים הן לפתח מיומנויות בתחום זה, והן לקבל החלטה מושכלת ומודעת יותר לגבי לימודים והמשך קריירה בתחום התוכנה.
מפמ"ר מדעי המחשב, ד"ר אבי כהן, וחברי ועדת המקצוע, הזניקו בשנים האחרונות את מקצוע מדעי המחשב והנדסת תוכנה בתיכון אל המאה ה-21, עדכנו וממשיכים לעדכן את התכנים, ומשתפים פעולה גם עם גורמים מובילים בתעשיה ובצה"ל, ולפי מחקר מ-2011, תוכנית הלימודים במדעי המחשב בישראל היא המובילה בעולם.
עד כה הדרישה במגמות הטכנולוגיות בחטיבה העליונה היתה ללימוד 3 מקצועות מוגברים: מקצוע מוביל (מדעי המחשב), מקצוע התמחות (פרויקט בהנדסת תוכנה) ומקצוע מדעי (לרוב פיזיקה/ביולוגיה/כימיה). בתי הספר תוגמלו בתוספת שעות הוראה לכל תלמיד במגמה טכנולוגית, בגלל העלות הגבוהה של לימודים אלה (רוב שעות ההוראה במדעי המחשב והנדסת תוכנה הן שעות מעבדה, בקבוצות של עד 20 תלמידים – דבר המאפשר למידה משמעותית, ויחס אישי לכל תלמיד).
לאחרונה התבשרנו על רפורמת הבגרויות שאתה יוזם, שאחד ממרכיביה הוא הפיכת הבחינה באחד המקצועות הנ"ל לבחינה פנימית במקום בגרות חיצונית.
אנו מעריכים את הכוונה הטובה שבבסיס ההחלטה, להקל על העומס המושת על התלמידים, על מנת לאפשר למידה משמעותית, אבל החלטה זו יכולה להביא, תוך שנה-שנתיים, להרס מוחלט של המגמות הטכנולוגיות בכלל, ושל מדעי המחשב בפרט, נזק שיקח שנים רבות להתאושש ממנו (אם בכלל). זאת מהסיבות הבאות:
- בחינה פנימית תחשוף את המורים למכבש לחצים מצד ההורים וההנהלה, שיביאו במהירות לזילות של המקצוע (למה למורה לריב עם כל העולם, במקום לתת לכולם 100 וכולם יהיו מרוצים?).
- פגיעה באפשרות הקבלה ללימודים אקדמיים תרוקן את המגמות – אין לי ספק כי מקצוע בו הבחינה היא פנימית לא יוכר על ידי האוניברסיטאות כמקצוע מדעי המזכה בבונוסים לקבלה לפקולטות להנדסה ומדעים מדויקים. ברור לכולנו כי הלימודים בתיכון נותנים חשיפה ראשונית לנושא, אבל כדי להיות איש מקצוע בתחום התוכנה, חייבים תואר ראשון לפחות. אם הלימודים לא יוכרו ע"י האוניברסיטאות – התלמידים יצביעו ברגליים והמגמות יתרוקנו במהירות ויסגרו .
- בניגוד למקצועות אחרים, למורים למדעי המחשב יש אלטרנטיבות תעסוקתיות אחרות – הן בעבודה בהיי-טק, הן בהדרכה במסגרות פרטיות ובמכללות. כבר היום יש מחסור קשה במורים למדע המחשב מסיבה זו בדיוק. אם המגמות יסגרו – המורים ילכו ולא יחזרו.
- ההחלטה לא פותרת את בעיית העומס על התלמידים ופוגעת בחופש הבחירה שלהם – מנסיוננו בשטח - חלק מהתלמידים מצליחים ללא בעיה להתמודד עם שלושה מקצועות מגמה מוגברים (מעבר למתמטיקה ואנגלית ברמה של 4-5 יחידות) – תלמידים אלה יפגעו ללא צורך מההחלטה הזו. חלקם בהחלט מתקשה לעמוד בעומס שיש כיום, אבל נשים לב שההחלטה הזו אינה באמת פותרת את הבעיה שלהם. אם רוצים להקל על תלמידים, נכון יותר להוסיף לתלמידים את האפשרות לבחור ללמוד רק מקצוע מוביל + התמחות (מדעי המחשב + הנדסת תוכנה), ללא חובה של מקצוע מדעי, ולתקצב את בית הספר תקצוב חלקי לתלמידים כאלה (עיקר העלות של תלמיד מגמה טכנווגית נובע משעות המעבדה ביחידות המקצוע). זה יאפשר לתלמיד לבחור אם ללמוד מדעי המחשב + מקצוע מדעי (לא במסגרת מגמה), מדעי המחשב + הנדסת תוכנה, או את כל השלושה.
אנו פונים אליך בבקשה לבחון מחדש את נושא המגמות הטכנולוגיות, תוך התייעצות עם אנשי המקצוע במינהל למדע וטכנולגיה במשרד החינוך ונציגי המורים מהשטח, על מנת לבנות פיתרון שיתן לתלמידים יותר חופש בחירה, ויחזק את המגמות הטכנולוגיות, הנחוצות כל כך למדינה – הן לצה"ל, הן לאקדמיה, והן לתעשיה.
ציר הזמן של העצומה
- 08/03/2014
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 03/03/2014
- העצומה נפתחה