לא להחליף את חול הגן בדשא סינטטי

לא להחליף את חול הגן בדשא סינטטי

מספר חתימות

154
 
1,000  

מבחינה סנסורית קיימת חשיבות גדולה מאד לחשיפת הילד לחומרים בעלי מרקמים שונים. לחול יש מרקם ייחודי שהחשיפה אליו כחומר הקיים בטבע ובכל סביבה בה אנו נמצאים, הינה חשובה במיוחד. המגע בחול עשוי להיות מהנה מאד עבור מרבית הילדים למעט ילדים המתמודדים עם קושי בוויסות חושי, ילדים הרגישים למגע של חול בין היתר. ילדים עם קושי זה חשוב לעודד באופן הדרגתי ואמפאטי להתקרב לחול ולהיחשף אליו.

מבחינה מוטורית לחול יש תרומה מאד משמעותית לחיזוק חגורת הכתפיים. הילד מפעיל את כל אברי גופו כאשר החול מפעיל לחץ נגדי על תנועותיו ומאפשר לילד לפתח שיווי משקל, לארגן את גופו ולחזק את שריריו. כמו כן, בארגז החול ניתן לראות את הילד אוסף חול בכף ידו בתנועת אגרוף או בחלק מאצבעותיו, מנסה להוציא חול מכלים קטנים ומפינות צרות בתוך הארגז דברים התורמים למוטוריקה העדינה.

מבחינה רגשית לחול יש אפקט של ריכוז ורוגע. בארגז החול הילד יכול לבטא כעסים ותוקפנות ע"י בנייה והריסה של מבנים בחול שהוא בנה וקבירת חפצים בתוך החול .חוקרת בשם קאלף, שהייתה אנליסטית יונגיאנית פיתחה שיטת טיפול בטראומות בשם"Sandplay" משחק בארגז החול.עם השנים התפתחה הגישה הטיפולית של החול, והמחקרים אודותיה התרבו והעמיקו. במחקרים ובטיפולים נמצא שהחול הנו מפתח אל העולם הלא מודע של המטופל כחומר טיפולי והתרפיה בחול מדגישה את התכונות הספונטניות והדינמיות של החוויה היצירתית.המיניאטורות השונות והחוויה החושית (סנסורית) של החול מגרות את הלא מודע והאלמנט הטבעי של המשחק בחול מעורר את הגוף. החול המשתנה וניתן לעיצוב, מים, אויר, כל אלה הם יסודות טבעיים המצביעים על זרימה ועל איזון שמתרחש בעולם הטבע, וזהו גם שיקוף של התהליכים הנפשיים שקורים במפגש עם היסודות הללו. יעילותו של המשחק בחול היא ביצירת תמונת החול עצמה, כצורה של דמיון פעיל, ולא בהתמקדות בתהליך החשיבתי או במוצר המוגמר. (למאמר "טיפול בארגז החול – סיפורו של ארז שאימו נפגע בפיגוע" מתוך אתר הגיל הרך לחצו כאן)

מבחינה קוגניטיבית החול מעודד דמיון וחשיבה יצירתית . יכולת החול להשתנות ולהתאים לכלים שונים מעוררת מחשבה ויוצרת למידה של מושגי יסוד וחוקי טבע. בארגז החול ילדים יכולים לחקור, לבנות, להרוס תוך הפעלה של הדמיון. מעבר לכך, המשחק בארגז החול מאפשר למידה של חוקים כגון חוק שימור הכמות כאשר הילד מעביר חול מכלי רחב ונמוך לכלי צר וגבוה ולמד מכך שהכמות לא השתנתה ובין היתר גם נחשף לכלים רבים העשויים מחומרים שונים של פלסטיק, מתכת, עץ ועוד..מבחינה חברתית החול מזמן אינטראקציות חברתיות בזמן שהילדים משוחחים בניהם, יוצרים דברים במשותף, מחלפים כלים אחד עם השני. כמו כן, ארגז החול מייצר קונפליקטים חברתיים שפתירתם הינה בבחינת רכישה של כישורים חברתיים.אז העובדות מצביעות בברור שהחול הינו כלי הכרחי בכל גן ילדים וחבל להחליפו בדשא סינטטי שאינו משרת אף צורך התפתחותי .

עוד על חשיבות החול בגן : 

http://www.haganenet.co.il/content3.asp?pageID=47162&ganID=4411

http://meyda.education.gov.il/files/PreSchool/PlayInTheSandbox.pdf

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

09/12/2016
העצומה השיגה 100 חתימות!
08/12/2016
העצומה השיגה 50 חתימות!
08/12/2016
העצומה נפתחה