מטלת ביצוע באזרחות-מסעות לפולין

מספר חתימות
עד כה נאספו: 83 חתימות.
|
לכבוד,
שר החינוך
מר שי פירון
הנדון: פתרון בעיית האי שוויון הכלכלי-חברתי שנוצר עקב עלויות המימון הגבוהות של המסע לפולין.
במסגרת פרויקט הבגרות באזרחות התבקשנו לכתוב עבודה העוסקת בנושא האי שוויון בחינוך ומסגרות החינוך במדינתנו. אנו התמקדנו בסוגיית מתכונת מימון המסעות לפולין שיוצרת פערים חברתיים-כלכלים בין התלמידים וגורמת לאפליה.
המציאות כיום היא שישנם תלמידים שמסיבות כלכליות אינם ברי יכולת לממן את המסע לפולין וזאת הסיבה כי אינם יוצאים אליו. היציאה למסע היא חוויה לימודית חשובה לכל בן נוער יהודי שחי בארצנו, היא מקרבת אותנו למורשתנו היהודית ומתארת את הזוועות יותר טוב מכל ספר לימוד. כמו כן רבים מהתלמידים אשר בעלי קשר אישי לכל סיפור השואה ולכן חוויה זו היא מיוחדת במיוחד עבורם. נוסף על כך זוהי חוויה מגבשת היוצרת קשר רגשי בין התלמידים שיוצאים אליו.
היציאה החלקית למסע שלצערנו נהפכה לשכיחה ביותר בקרב בני הנוער במוסדות החינוך יוצרת פערים חברתיים בין התלמידים שיצאו למסע לבין אלה שלא יצאו.
לפי החוק צריך להיות שוויון בין התלמידים. החוק שמדבר על כך הוא חוק החינוך הממלכתי שאומר: \\\\\\\\\\\\\\"החלת ערך השוויון בחינוך משתקפת, בין היתר, בחיזוק המגמה ליתן הזדמנויות שוות לתלמידים בחינוך ללא פערים כלכליים, חברתיים ותרבותיים ינציחו הבדלים משמעותיים בהשכלה ובהכשרה המקצועית הנרכשת\\\\\\\\\\\\\\".
החלטנו במסגרת הפרויקט להרחיב את ידעתנו בנושא ולרדת לשורש הבעיה ולכן ביצענו איסוף ממצאים מהשטח באמצעות ראיון שבו ראיינו תלמידים משכבה י\\\\\\\\\\\\\\"א בבית ספרנו שלא יצאו למסע. מסקנות הראיון חיזקו את דברינו כי אכן נגרמת אפליה, חוסר שוויון, ופערים חברתיים בין התלמידים שמשפילים אותם וגורמים להם למבוכה.
במהלך הראיון שאלנו את המרואיינים גם על עמדתם בדבר האשמים במצב ובאפשריות לפתרון. אחת ההצעות שלהם הייתה הקמת פרויקט שיוכל לצמצם על הצד הטוב ביותר את בעיית האי השוויון שנגרמת כתוצאה מאי היכולת הכלכלית לעמוד בהוצאות המסע והוא: הקמת פרויקט שבו ישתתפו תלמידי כיתות י\\\\\\\\\\\\\\"א ממוסדות ברחבי המדינה שבמהלכו יפעלו למען הקהילה ובתמורה לכך העיריות ידאגו למימון המסעות. הפעילות תעשה במגוון תחומים כגון: פעילויות במד\\\\\\\\\\\\\\"א ובמשטרה, צביעת בניינים, ניקיון אזורים מוזנחים וכדומה. הפרויקט מהווה פתרון מושלם: הוא מנחיל ערכי עזרה לקהילה ומוסר, הוא מחנך לעצמאות ועבודה קשה, הוא תורם לקהילה ופותר את בעיית החוסר שוויון בכך שמאפשר לכל מי שירצה לצאת למסע בלי קשר לסטטוס שלו. בנוסף לכך התלמידים ירגישו סיפוק מכך שלקחו חלק במימון המסע ולא הטילו את כל האחריות על גורם אחר. לדעתנו הצעה זו הינה ההצעה העיקרית והנוחה ביותר שלפיה אפשר ויש לפעול על מנת ולהשיג את המטרה הנחוצה.
אנו מקווים ומבקשים שתפעלו להשגת המטרה ולצמצום הפערים החברתיים במערכת החינוך שישנם כיום בנושא הנדון.
מקווים לקבל את תשובתכם בהקדם האפשרי ,
בתודה מראש תלמידי שכבה י\\\\\\\\\\\\\\"א מבית הספר יוענה ז\\\\\\\\\\\\\\\'בוטינסקי .