התייחסות מפעילים אוויריים כטב"ם

התייחסות מפעילים אוויריים כטב"ם

מספר חתימות

37
 
100  
פורסם בתאריך: 27/03/2019
 

לכבוד                                                                                                                                                               מר אבישי פדהצור, עו"ד         הלשכה המשפטית רשות התעופה האזרחית                                                                                                              [email protected]                                                                                                                     ________________                                                                                                                                

הנדון – התייחסות המפעילים האוויריים כטב"ם לנוסח מוצע לתקנות הטיס

אבישי שלום רב, בהמשך להפצתך להתייחסות ציבור בעלי העניין של הצעת תקנות הטיס (הפעלת מערכת כטב"ם קטן וטיסן), התשע"ט-2019 ותיקונים נילווים, מצורפת להלן ההתייחסות של המפעילים האוויריים כטב"ם שאוגד למסמך מרוכז אחד כהתייחסות לנוסח המוצע לתקנות הטיס. לראיה, מצורפת ריכוז פרטי המפעילים האוויריים וחתימתם בסוף המסמך.

להלן ההתייחסות עפ"י סעיפי מס' התקנות:

  1. הגדרות |
    • הכללת כל כלי הטיס עד 25 ק"ג לקטגוריה אחת הינה בעייתית ביותר.
    • אין דין כלי טיס במשקל 20 ק"ג עם סוללות בקיבולת גבוהה ופרופים ענקיים שיכולים לגרום נזק רב, כדין כלי טיס במשקל 300 גרם, בעיקר כאשר הרוב המוחלט של כלי הטיס מסוג רב להב הינם במשקל של עד 4 ק"ג.
  2. חובת רישיון להפעלת מערכת כטב"ם קטן
  3. חובת רישום וסימון כטב"ם קטן |
    • גיל 16 הינו מוקדם מדי לקבלת החלטות שקולות, אשר יכולות להיות הרות גורל לסביבה בה מבוצעת ההטסה.
    • יש לאפשר גם לתושב שאינו אזרח לבצע הפעלה תחת רישיון, בדומה למצב כיום.
  4. חזקה לעניין הפעלת כטב"ם קטן
  5. כשירות להפעלה בטוחה |
    • לא ניתן לסמוך על מטיס שעבר רק מבחן ידע באינטרנט, לבדוק כשירות של כלי טיס ללא כל הכשרה או בדיקה מקדימה.
    • כאשר מדובר על כלי טיס שאינו "מוצר מדף" מתוצרת חברה גדולה הסכנה גדלה שבעתיים, כגון קיט בבניה עצמית. כיצד ניתן ללא הסמכה מסודרת ומוגדרת מראש (כגון ספר עזר מבצעי) לבדוק שהמצב הטכני של כלי הטיס מאפשר הטסה בטוחה ? לדוגמא: הלחמות לא תקינות אשר יוצרות סיכון גבוה ויכולות לגרום לקצר במהלך ההטסה.
  6. התאמה בריאותית
  7. מטיס-מפקד
  8. איסור הפעלה מסוכנת |
    • לא ניתן לדעת באמצעים הקיימים היום שקיים אירוע כיבוי/צה"ל/משטרה במרחק 5 ק"מ מנקודת ההמראה.
  9. איסור הפעלה מכלי טיס, מכלי רכב או מכלי שיט נעים
  10. איסור הפעלה בלילה |
    • נדרשת החרגה עבור כטב"ם בעל מטע"ד מצלמה לראיית לילה.
    • לרחפן סטנדרטי לא קיימים אורות שנראים מטווח 5 ק"מ, מטע"ד חריג שכזה יגרום להפעלה לא תקינה ובטוחה. נדרש תקן פרקטי אשר בכל זאת יאפשר הפעלה לילית.
  11. הפעלה בקשר עין ישיר |
    • יצירת טווח חריגה כלשהוא להטסה אוטומטית-חקלאית-דלילת אוכלוסין, בה עלולים לצאת מקשר עין, אך קיימת טלמטריה של וידאו/פרמטרים בכל זמן נתון וניתן לקחת שליטה מיידית.
  12. הסתייעות בתצפיתן
  13. הפעלה מס' כטב"מים קטנים במקביל
  14. איסור הובלת חומר מסוכן
  15. זכות קדימה ומניעת התנגשות |
    • בתצורת הדרישות לרישיון המוצעות, אין הכשרה של מטיס מתלמד להטסה מעשית והתמודדות במצבים של קרבה פתאומית לכלי טיס מאויש/בלתי מאויש אחר.
  16. הפעלה מעל בני אדם ותשתיות |
    • בפועל, בתעשייה ישנה דרישה גבוהה מאוד לצילומי אוויר בגובה נמוך. נדרשת אפשרות של הטסה מעל בני אדם בגובה נמוך מ 50 מטר אך עדיין בגובה מינימלי של מטר טיסה בגובה על כל מטר מרחק אופקי.היות ולא קיימת שיטת אכיפה לתקנה זו, במידה ולא תהיה אפשרות שכזו, יווצר מצב של הטסות רבות כנגד החוק.
    • אפשרות לשלב מצנח חירום תיקני, שאושר בארה"ב, המותקן על הכטב"ם הקטן ויאפשר הטסה מעל בני אדם/תשתיות באזור דליל אוכלוסין.
  17. הפעלה במרחבי אוויר מסויימים |
    • בתצורת הדרישות לרישיון המוצעות, אין הכשרה של מטיס מתלמד לבדיקה מעשית של אזורים בעלי מגבלות.
  18. הפעלה בקרבת שדה תעופה, מנחת או שטח הפעלה |
    • לאפשר לאחר קבלת מירשה מהמגדל.
    • נדרש שיפור לעזרים לפיהם מטיסים יכולים לדעת אם הם באזור מותר או אסור. כיום לבדיקת תקינות אזור הטסה נדרשת בדיקה בלפחות 3 מפות שונות, רשימות אתרים מיוחדים, בסיסים ועוד.כמו כן קיימת אי בהירות לגבי מגבלות ההטסה באזורים מרובים שדות תעופה ומנחתים, לדוגמא בגוש דן.
  19. הפעלה בניגוד להוראות תעבורה אווירית |
    • קיימת בעיה באזורי רמת הגולן עם צה"ל, כך שלמרות שרת"א וחיל האוויר מאשרים הטסה, צה"ל מסרב.
    • מערכת הנוטאם מסורבלת מאד וקשה להבין אם קיימת מגבלה על אזור מוגדר בו נדרשת הטסה, נדרשת הנגשה.
    • בתצורת הדרישות לרישיון המוצעות, אין הכשרה של מטיס מתלמד לבדיקה פרקטית מקדימה של אזור אסור מוגבל לטיסה לפני הטסה.
  20. פעולות נדרשות לפני הפעלה |
    • בתצורת הדרישות לרישיון המוצעות, אין הכשרה של מטיס מתלמד לבדיקה מקדימה לפני הטסה של:נתוני מז"א, מרחב הטסה מעל אכלוס ורכוש, מפגעים, שידור וסוללה.
  21. מגבלות להפעלת מערכת כטב"ם קטן
  22. המראה מאתר שאינו שדה תעופה או מנחת שניתן רישיון להפעלה ונחיתה בו
  23. איסור הובלת סמים
  24. תנאים לקבלת רישיון |
    • לא סביר לאפשר לאדם להטיס כלי במשקל של עד 25 ק"ג מבלי שעבר הסמכה ובחינה מעשית ולאחר שגורם מוסמך קבע שהוא יכול לשלוט בכלי בצורה מספקת. יש כאן סכנה לציבור !
  25. בקשה רישיון מטיס
  26. ידע תעופתי עדכני |
    • דרישה למבחן ידע כל 3-5 שנים, מספקת מאוד וכן מקלה על מערכת קבלת המבחנים.
  27. הוראות כלליות לעניין רישיון מטיס
  28. תכולות מבחן ראשוני ותקופתי בידע תעופתי |
    • אישור אוטומטי של בעלי רישיון מטיס כיום לרישיון החדש ללא דרישות נוספות.
  29. תכולות אימון ראשוני ותקופתי בידע תעופתי
  30. שינוי שם או מען
  31. הרשאה להפעלה חריגה |
    • יש לכלול בנוסף להפעלות החריגות גם פורמט מינימלי לאישור של תוואי פעילות תקין ומבוקר לפעילות שוטפת.
    • על מדינת ישראל לתת שירות זה באופן מסובסד יותר היות וזהו אינטרס מובהק של המדינה לשמירה על בטיחות ושלום הציבור. תשלום גבוה עבור הפעלה חריגה יגרור מטיסים לא אחראיים לא לשלם ובכך גם לא לאשרר חריגות.
    • כיום כדי לקבל אישור לחריגה נדרש לעבור בקרה הנדסית של אגף כשירות אווירית, נדרש לוודא שגם בפורמט החדש בעל תפקיד מתאים בודק את הבקשות ומקבל החלטות מקצועיות.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו