פיקוח על אפוטרופוסים במדינה

פיקוח על אפוטרופוסים במדינה

מספר חתימות

129
3%
5,000  

שלום לכולם

מטרת העצומה הינה לעורר מודעות ותשומת לב לאוכלוסייה שלרוב אינה יכולה להביע את קולה- האנשים התלויים באפוטרופוסים.

הידעתם שכיום במדינת ישראל אפוטרופוס ממונה במעמד של נציג ממשרד האפוטרופוס הכללי והאדם עליו הוא אמור לשמש כאפוטרופוס. לאחר מכן, הפיקוח על האפוטרופוס נעשה באמצעות הגשת דוח הוצאות שנתי, אותו האפוטרופוס נדרש להגיש למשרד האפוטרופוס הכללי. כלומר, אין ביקורי בית סדירים מצד לשכת האפוטרופוס הכללי! אותם נציגים אשר אישרו את כשירות האפוטרופוס אינם בודקים את טיב המינוי ואת כשירותו לטווח הזמן הארוך!

ועכשיו קצת באריכות, במדינת ישראל קיים חוק הכשרות המשפטית באפוטרופסות, החוק עבר בשנת 1962. החוק קובע כי האפוטרופוס הוא אדם או עמותה הממונה ע"י בית המשפט לדאוג לענייניו של מי שאינו מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו. האפוטרופוס מייצג את האדם בכל פעולה משפטית ובכל עניין לפי הסמכויות שבית המשפט העניק לו, תוך שמירה על טובת האדם אותו הוא מייצג. לפי החוק, האפוטרופוס מחויב להגיש פעם בשנה דוח לבית המשפט, בו הוא מפרט אודות הפעולות הכלכליות שעשה במהלך השנה החולפת תחת תפקידו. סעיף 70 בחוק קובע כי עובד סוציאלי רשאי לערער את מעמדו של האפוטרופוס רק במידה והוא מתוודע לחשד סביר בדבר כשירותו. מעבר לכך, אין בחוק כלל התייחסות לפיקוח סדיר שמטרתו תהיה לבחון את כשירות האפוטרופוסים ואת טיב תפקודם באופן קבוע ולאורך זמן, בנוסף אין פיקוח כלל על ענייני בריאות ורווחה. החוק אינו מגן באופן אופטימלי על אלו הנזקקים להגנתו של האפוטרופוס. בנוסף, הוא משמר ומחזק את עקרון הפטרנליזם העומד בבסיסו של חוק זה בכך שאינו מוודא כי האפוטרופוס שומר על רצונו של האדם הזקוק לו לאורך תקופת המינוי. החוק משאיר "פרצה" לאפוטרופוסים הרוצים לנצל את מעמדם, הדוח השנתי אותו הם מתבקשים לשלוח קל לתמרון ושינוי ומלבדו אין למוסד האפוטרופסות אפשרות לפקח על תפקודו של האפוטרופוס הממונה.

הדבר פוגע במיוחד באוכלוסיית המתמודדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אשר זכאים לשירותים של החינוך המיוחד עד גיל 21. לאחר גיל זה, אין בחובת האפוטרופוסים להשאירם במסגרת מסודרת, כך שכמעט ואין אפשרות לזהות ולאתר האפוטרופוסים שאינם כשירים או מטיבים.

בתאריך 29/3/16 אושר בקריאה שלישית בכנסת תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. התיקון מדגיש כי תפקידו של האפוטרופוס הוא לשמוע את דעתו של האדם ולסייע לו במימוש רצונותיו. בנוסף, הוא מרחיב את מערך הפיקוח ואת סמכויות המפקחים. עם זאת, עדיין הפיקוח מושתת על בדיקת תלונות על חשד סביר אשר מגיעות ללשכת האפוטרופוס הכללי (תיקון מס' 18, התשע"ו-2016). על כן, עדיין אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית עלולה "ליפול בין הכיסאות" שמדובר על פיקוח רק כאשר ישנו חשד ותלונה על התנהלות לא תקינה של האפוטרופוס.

אנו סטודנטיות לעבודה סוציאלית, כבר ראינו בהכשרתנו ובעבודותינו מקרים של אנשים אשר נפגעו מאי הפיקוח אשר מעוגן בחוק זה.

חשוב לנו ליידע אתכם הציבור הרחב בדבר הליקוי הקיים בחוק.

אנו מקוות שידיעה ולחץ ציבורי נרחב יעזרו להוביל את הממשלה להקים וועדה שתבדוק את אי הפיקוח המעוגן בחוק הכשרות המשפטית לאפוטרופסות.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

06/07/2018
העצומה השיגה 100 חתימות!
02/07/2018
העצומה השיגה 50 חתימות!
02/07/2018
העצומה נפתחה