גם אני בעד הקמת בית ספר דתי אלטרנטיבי בעמק המעיינות

אין תמונה

מספר חתימות

93
 
400  
פורסם בתאריך: 21/05/2014
 

בס"ד

בתקופה האחרונה החל תהליך הקמת בית ספר דתי חדש בעמק המעיינות.

 השינוי כבר כאן. בקהילות שונות כבר נספו חתימות כדי לשלב ידיים ולהביא אופציה חינוכית אלטרנטיבית משמעותית.

כדי להשפיע על אופיו של בית הספר עלינו להתאגד סביב עקרונות משותפים. אלו קווים ראשוניים בלבד ובמידה והמועצה תחליט להקים בית ספר ברוח החופש והדיאלוג נשב בצוותי הורים וננסח את קווי הייסוד ואת גבולות הגזרה.

במידה והנך שותף לעקרונות אלו הוסף חתימתך לרשימה והיה שותף בהקמת בית הספר.

הוספת שימך אין כוונתה התחייבות ללקיחת חלק פעיל אלא הסכמה עקרונית שזהו בית הספר שהיית אתה רוצה לגדל בו את ילדיך.

הנחות ראשוניות כבסיס להקמת בית ספר דתי אלטרנטיבי בעמק המעיינות:

 בית חינוך ברוח דיאלוגית בעמק המעיינות

בשנה האחרונה המועצה מקדמת תוכנית אסטרטגית לבתי הספר הדתיים בעמק. החזון שלנו הוא שאחד מבתי הספר בעמק יהיה בית הספר ברוח העקרונות המתוארים. בכוונותינו לגשת למועצה כקבוצה בעלת חזון ודרך משותפים.

הנחות יסוד חינוכיות ערכיות:

דיאלוג - בית חינוך דיאלוגי הוא מקום שמאמין בדיאלוג בין הילדים לבין עצמם, בין הילדים לעולם ובין הילדים למבוגרים. בשונה מבתי ספר "רגילים", לילדים יש קול משמעותי באורח החיים היומיומי של בית החינוך. בשונה מבתי ספר דמוקרטיים, הילדים אינם שותפים שווים בהחלטות ובניהול סדר היום. לאחר דיאלוג משמעותי – המבוגר הוא המנהיג והמחליט.

עבודת ה' ורוח –   רוחניות, עבודת מידות ושמירת מצוות. בית הספר יתנהל כבית ספר דתי וישאף לבחירה בקודש מתוך האור שבתורה ולא מיראה. כשרוצים לחנך ליהדות, על המבוגרים הסובבים להיות כאלה שהזהות היהודית שלהם משמעותית להם, מעניינת ומעסיקה אותם. לימוד התורה ייעשה מתוך שמחה וחיות, ומתוך מקום לשאלות ובירור גם אצל התלמידים, בהתאם לגילם.

למידה – למידה פירושה לגדול, להתרחב ולהעמיק. אנחנו מאמינים שתהליך הלמידה הוא החשוב והידע הוא נלווה אליו. תהליך הלמידה יכול להתרחש דרך מחקר, משחק,קריאה, שמיעת הרצאה, כתיבת עבודה, ראיית סרט, יצירת פרויקט ודרכים שונות נוספות. בית החינוך יקדש את מגוון הדרכים ללמידה ויציע דרכים שונות ללמידה. חלק משמעותי מהיום לא יהיה שהייה בכיתה ולימוד פרונטאלי. המורה איננו המחזיק את הידע ומעבירו לתלמיד, המורה מסייע לילד להיחשף לידע ויחד הם יוצאים למסע למידה.

גבולות, משמעת ואקלים החינוכי– לבית החינוך יהיו גבולות ברורים. אנו מאמינים בחינוך מתוך דיאלוג שבעזרתו ינסו המבוגר והילד להבין את המקור לבעיה ואת הדרך הנכונה לתיקון והתמודדות. על מנת לחנך לאהבת חינם, הילדים ילמדו גישור, ויהיו שותפים יחד עם המבוגרים בסיוע בפתרון סכסוכים בין ילדים, כאשר המבוגר לוקח אחריות על התהליך.

בחירה ואחריות - כדי לחנך ללקיחת אחריות יש להתנסות בכך. בבית החינוך לכל ילד תהיה אפשרות לקבל החלטות המשפיעות על סדר יומו. הילד יהיה שותף בבחירת חלק מתחומי הלימוד, ובדרכי הלימוד. כל תלמיד בבית הספר יהיה מחויב להיות פעיל ולתרום בתחום כלשהו: חונכות לילד צעיר, שותפות בועדה, אחריות על פינה בבית הספר, מתוך תפיסה שזה מקדם למידה מתוך התנסות וחינוך למעורבות חברתית ולקיחת אחריות ועוד.

רב גילאיות – שילוב ילדים מגילאים שונים מביא עימו ברכה גדולה ואתגר. הרב גילאיות מעדנת את התחרותיות ומאווררת את מרחב החיים של הילד. הוא לא נמדד לפי מדד סתמי של מספר שנות חיים אלא נמצא בתוך תווך רחב של תחומי עניין בחיים, סגנון אישיות, התפתחות פיזית ועוד. חלק משגרת בית החינוך תהיה בקבוצות רב גילאיות על פי בחירת הילדים ובהכוונת המבוגרים.

בית החינוך הוא כמובן הרבה יותר מ"הנחות היסוד" העומדות כבסיס לשגרת החיים. כדי לנסות לתת מראה להנחות היסוד הנ"ל ננסה לתאר מספר דברים מעולמו של בית החינוך כפי שאנו רואים אותו:

  • מעגל – הישיבה בכיתות תהיה במעגל. דבר שמשקף את הנחת היסוד שהמורה הוא לא מעביר הידע לתלמידים אלא מזמן את השיח והלימוד.במעגל כל משתתף פונה לכולם ולכל משתתף ערך שווה לשאר השותפים.
  • כל ילד יהיה שותף בעיצוב סדר היום שלו.
  • שיעורים רבים יהיו רב-גילאים.
  • שיעורים רבים יתקיימו בחוץ (סדנאות אומן, ענפי חקלאות, טבע וכו')
  • אחריות משותפת של ילדים ומבוגרים על שגרת בית החינוך על-ידי ועדות. (גינון, ארוחות, טיולים, גישור ועוד).

 זוהי רק תחילת הדרך.

בשנה האחרונה המועצה מקדמת תוכנית אסטרטגית לבתי הספר הדתיים בעמק. החזון שלנו הוא שאחד מבתי הספר בעמק יהיה בית הספר ברוח העקרונות המתוארים למעלה. בכוונותינו לגשת למועצה כקבוצה בעלת חזון ודרך משותפים.

אם הדברים הללו מדברים אליך, אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו ולקחת חלק בהגשמת חלום של הקמת בית ספר דתי דיאלוגי בעמק המעיינות.

 במידה והנך מעוניין ליצור קשר אישי או להיפגש אנא פנה אלינו ישירות: [email protected] 

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו