מכתב גלוי לשר החינוך: השמע קולך בעניין אדם ורטה!
מספר חתימות
1,098 |
|
200 | |
לכבוד שר החינוך, שי פירון,
אנו, מורים ממגוון בתי ספר, מבקשים לשמוע את קולך בפרשת אדם ורטה, המורה מטבעון שזומן לשימוע בעקבות מכתב שפרסמה תלמידה כנגדו.
השימוע שנערך למורה, ושהקלטה מלאה שלו פורסמה באתר "הארץ", הוא דוגמא מבהילה וקיצונית לצרות-אופקים, סתימת-פיות וחוסר-מוסריות. מצד אחד של המתרס עומד אדם ורטה, שמתוך ההאזנה לדבריו מצטיירת דמות של מחנך מסור, בעל שיעור קומה ערכי ואינטלקטואלי, המעוניין לעודד אצל תלמידיו חשיבה ביקורתית, פתיחות ותרבות דיון אמתית. מן העבר השני - נציגי המערכת: מנהל שסבור כי אין זה מעניינו להגן על עובד אשר נגדו מתנהלת הסתה וכלפיו מובעים איומים על ידי תלמידה בבית הספר, ואשר מביע את השקפתו החינוכית בשאלה המדהימה: "איזו זכות יש לך לשפוט מה מוסרי ומה לא מוסרי"? וסמנכל"ית משאבי האנוש של הרשת, אשר אינה בקיאה אפילו בחוזרי מנכ"ל ובחוק, בטוחה כי למורה אסור להביע כלל את עמדותיו בכיתה, ולצד זאת מתייחסת אל דברי הסתה ואיום אלימים של תלמידה בבית הספר כאל הבעת עמדה לגיטימית.
ייתכן בהחלט כי אדם ורטה שגה בשיקול הדעת בחלק מדבריו, (למעשה הוא עצמו מסתייג מחלק מן הדברים). ייתכן כי מתאים היה לערוך על כך שיחה בבית הספר, עם רכז/ת השכבה, למשל, ולחשוב כיצד ללבן מחדש את הדברים עם התלמידים. מכאן ועד לשימוע לפני פיטורים הדרך ארוכה. המסר הסמוי הנלווה להליך הקיצוני והמאיים הזה הוא מסר של השתקה והשטחה: מוטב לו למורה לצמצם עצמו ל"חומר" בלבד, ולא להסתכן בהתבטאות ערכית כלשהי, שהרי הערכי – תמיד הוא פוליטי. כדברי מנהל אורט, איזו זכות יש למורה לקבוע מה מוסרי ומה לא מוסרי?
זאת ועוד – ההתנהלות של מערכת החינוך בסגנון תכנית ריאליטי (פרסום בפייסבוק ו... בום! תגובת שר החינוך! שימוע לפני פיטורים!), היעדר גיבוי ברור מצדך למורים והתייחסות אל תלמידים כאל לקוח בלתי מרוצה שיש לפייס בכל מחיר, מותירה אותנו, המורים בשטח, חסרי תמיכה וחסרי אמון. אנו מצפים ממך, כעומד בראש המערכת שאנו עובדיה ושליחיה, ליחס רציני ומכבד יותר כלפינו. אנו מצפים כי עמדת המוצא שלך כלפי מורים תהיה עמדה של אמון ושל הערכה. לא של ביזוי וחשדנות מיידית.
מאז כניסתך לתפקיד אתה מדבר על השינויים הנחוצים במערכת כדי שהלמידה תהפוך משמעתית יותר. על חינוך להבנה ולא לשינון. חינוך לחשיבה עצמאית ולהטלת ספק. מורה שרוצה ללמד כך לוקח סיכון הרבה מעבר למי שבוחר לשמש מתווך נייטרלי בין תלמידיו לחומר מוכן וידוע מראש. מורה שמעוניין לעודד חשיבה ביקורתית עלול להרגיז תלמידים. מורה שמחנך לערכים חייב לנקוט עמדה. מורה שמעז לעסוק בסוגיות אתיות מאתגר את שומעיו ואפילו מכעיס אותם לעיתים. מורה כזה עלול גם לשגות יותר בקלות – מפני שהוא מעורב באמת. כדי להיות מורים כאלה –מורים המכוונים ללמידה משמעותית, אנחנו מוכרחים לדעת שמי שעומד מאחורינו סומך עלינו, מעריך אותנו, מגבה אותנו, מגן עלינו כשיש בכך צורך - ואינו מגיב בברוטליות על כל משגה.
שתיקתך בפרשת אדם ורטה היא ההיפך מכל מה שאנו זקוקים לו. היא שתיקה רועמת שמחרישה את אוזנינו, ומרוקנת מתוכן את הסיסמא "עוברים ללמידה משמעותית". אנו מקווים שתבחר להפר את שתיקתך ולדבר בקול צלול וברור.
ציר הזמן של העצומה
- 29/01/2014
- העצומה השיגה 1,000 חתימות!
- 26/01/2014
- העצומה השיגה 500 חתימות!
- 25/01/2014
- העצומה נפתחה