התנגדות תושבי ארמון הנציב לתכנית האב

התנגדות תושבי ארמון הנציב לתכנית האב

מספר חתימות

376
 
1,000  

פורום בנוי לתלפיות (מזרח)

English following Hebrew

מזה זמן שעיריית ירושלים מקדמת תכנית אב לקידום פרויקטים של פינוי בינוי בתלפיות מזרח, שבמסגרתה יתווספו לשכונה כ-8,000 יח"ד, דבר שישלש את מספר הדירות בשכונה, ואף יותר. התכנית מציעה בינוי במגדלים של 22 קומות או אף יותר, ללא פיתוח תשתיות מתאימות, בשכונה הממוקמת בקצה העיר, ומורכבת מבחינה טופוגרפית. התכנית עוסקת רק בהגדלה מאסיבית של מספר יחידות הדיור ללא תמיכה של תשתיות מתאימות וללא הבטחה של מימון הצרכים הציבוריים. התכנית אינה מבוססת על מבט כולל ומקיף על השכונה, אין בה כלל חזון תכנוני והיא אינה מקדמת התחדשות עירונית.

אנו תושבי שכונת ארמון הנציב מתנגדים לקידום התחדשות עירונית באמצעות תכנית האב המוצעת, ומבקשים שיערך תכנון מחודש, כולל, מקיף ומשתף באפן מלא את התושבים, שבבסיסו חזון עירוני ולנגד עיניו עומדת רווחת התושבים, ושבסופו תוצא תכנית בינוי עיר סטטוטורית.

במידה והתוכנית תאושר, ואפילו אם תמומש באופן חלקי בלבד, הדבר יפגע בשכונה ותושביה באופן חמור. התכנית תדרדר את השכונה, ותגרום לבריחה של אוכלוסיות חזקות מהשכונה. משכונה שקטה, יפה ונעימה שאוכלוסייתה מתחזקת בצעירים ומשפחות צעירות, התכנית תיצור שכונה עמוסה, צפופה, פקוקה, חסרת תשתיות ושירותים, שיתנקזו אליה מי שלא יוכלו להרשות לעצמם לגור במקום אחר. דבר זה יגרום כמובן לירידת מחירי הדירות בשכונה ולפגיעה קשה ברווחת התושבים בה, ולנזק לדורות שלא ניתן יהיה לתקן.

אנו היינו מקדמים בברכה התחדשות עירונית בשכונת ארמון הנציב אם הייתה זאת תכנית מועילה, שתכלול חידוש ופיתוח של התשתיות והמרחב הציבורי, מבני הציבור, שיפור מערכת התחבורה הציבורית והכבישים, ושבמסגרתה ייעשה ציפוף הבינוי בהתאם לאופי השכונה, מאפייניה הפיזיים והחברתיים, ולרווחת תושביה הנוכחיים והעתידיים.

 אנו מתנגדים בתוקף לתכנית זו, מהטעמים העיקריים שלהלן:

אופי הבינוי המוצע בתכנית הוא מגדלים גבוהים של 22 קומות ואף יותר, שגובהם המרבי נקבע ללא התייחסות לשיקולים שכונתיים כלל, אלא מגביל את גובה המגדלים כך שלא יבלטו מעבר לקו הרכס ויפריעו למבטים מבחוץ. משמעות הדבר היא יצירת יער של מגדלים שמסתירים זה לזה את הנוף, את האור ואת האויר, שייצרו בעיות מיקרו אקלים קשות (הצללה, רוחות עזות וכו), ויטילו על התושבים עלויות אחזקה גבוהות מאוד, שאין ביכולתם לעמוד בהן. התכנית יוצרת נפח בינוי מאסיבי, ובכך משנה באופן דרמטי את אופי השכונה, את המרקם הבנוי הייחודי שלה, ואת מאפייניה הטופוגרפיים והחברתיים. לכן אנו דורשים בינוי מרקמי ומדורג שיתאים לאופי השכונה, למאפייניה הפיזיים והחברתיים ותמשיך את התפיסה התכנונית הקיימת בה כיום.

תכנית אב - אנו דורשים תכנית סטטוטורית ולא תכנית אב. תכנית אב היא תכנית "מדיניות" שאין לה מעמד סטטוטורי, ולכן היא אינה מחייבת, אין הליך התנגדויות מסודר כלפיה, ולא ניתן להוציא מכוחה היתרי בניה. תכנית אב אינה מאפשרת ודאות תכנונית ולא ניתן לערוך לפיה שמאויות הנחוצות לעסקות מקרקעין ומשכנתאות. בנוסף, אין בה שוויון בין התושבים לגבי אפשרות המימוש של כלל הנכסים, והיא אינה כוללת פיתוח תשתיות.

תחבורה. התכנית אינה נותנת מענה לצרכי התחבורה, אינה מציעה תשתית של תחבורה ציבורית כלל, ואינה כוללת את הכנסת הקו הסגול של הרכבת הקלה לשכונה. התכנית תגרום לצמצום ניכר במקומות החניה בשכונה ותגרום לעומסי תנועה בלתי אפשריים וללחץ כבד על תשתיות התחבורה הקיימות.

מסחר ומבני ציבור. התכנית לא נותנת מענה לתעסוקה שכונתית ועירוב שימושים, ולא מפתחת את המרכז המסחרי המוזנח של השכונה; היא אינה נותנת מענה למבני הציבור הנוספים שידרשו עקב הגידול הצפוי באוכלוסייה (בתי ספר, גנים, בתי כנסת וכו) התכנית כמעט שאינה מפתחת שטחים ציבוריים פתוחים נוספים על אילו שיש היום.

תשתיות פיזיות. השכונה נמצאת בקצה העיר, יש לה טופוגרפיה הררית תלולה, בעיות ניקוז ובעיות גיאולוגיות כגון יציבות קרקע. התכנית אינה מתייחסת כלל למרכיבים אלו, ומתכננת בנוי מאסיבי של מגדלים גבוהים על תשתיות הפיזיות בשכונה. חוסר ההתייחסות למגבלות אלו עלול לפגוע ביכולת המימוש של פוטנציאל ההתחדשות העירונית בשכונה, וליצור בעיות רוחביות רבות. תכנית אב מהווה בסיס לקידום תכניות נקודתיות ללא רציפות של חידוש תשתיות, חניה, כבישים ופיתוח ציבורי.

נספח כלכלי או שמאי. התכנית נעשתה ללא בדיקה כלכלית או שמאית, יכולת המימוש בפועל לא נבדקה ולראיה, אין בה נספח בנושאים אלו. כתוצאה מכך לא ניתן לדעת האם פינוי ובינוי אכן עשוי להתממש בכל הבניינים שהתכנית ייעדה לכך בשכונה. דבר זה פוגע ביכולת המימוש של התכנית בכלל, ובפרט בתושבי מתחמים שבהם פינוי בינוי לא כלכלי.

מינהלת התחדשות עירונית שכונתית. בתכנית אין מנגנון לתיאום, ארגון ופיקוח על הפרויקטים השונים לפינוי בינוי, דבר שעלול ליצור כאוס. כדי לממש תכנית התחדשות עירונית כזאת, יש צורך במנהלת שכונתית, שתארגן את הפרויקטים השונים, תתאם את פעילותם, תודא את התאמתם לשכונה, ואת נקיטת אמצעים שיאפשרו את המשך החיים בשכונה תוך כדי קידום פרויקטים אלו. אנו דורשים להקים מנהלת כזו.

פורום בנוי לתלפיות (מזרח) EastTalpiot Forum (Armon Hanatziv)

The Jerusalem municipality is preparing a master plan for urban renewal in the East Talpiot suburb. The plan is to tear down and rebuild the neighborhood and thereby add approximately 8,000 homes, thereby tripling the number of apartments in the neighborhood. The plan proposes building towers of 22 stories or more.All this without considering the need to develop appropriate infrastructure that takes into account our outlying location and the unique topography of our neighborhood. The plan deals only with increasing the number of homes to be built, without any provision for adequate public services for the increased population. It fails to provide an overall program of urban renewal that will enhance the neighborhood's assets, totally lacks any vision for the community's future and shows no understanding of the concept of urban renewal and what it is meant to achieve.We as the residents of Armon Hanatziv (East Talpiot), are against advancing the urban renewal plan as put forth in the proposed Master Plan. We demand a new, comprehensive plan, created with community participation, based on the needs and wellbeing of the residents, and resulting in a viable and legally binding building plan.If the current proposal is approved and even only partially implemented, it will adversely affect the neighborhood and its residents. The plan will cause the neighborhood's deterioration and many socio-economically stronger residents will flee to more attractive neighborhoods. It will turn a quiet, pleasant suburb currently benefitting from an influx of young people and families, into a crowded district full of traffic jams and lacking in public transportation and services. As such, it will attract only those who can’t afford to live in a nicer place, resulting in a drop in real estate values and adversely affecting all residents. This plan will cause irrevocable damage to our neighborhood.We would welcome an urban renewal plan for Armon Hanatziv if it were beneficial, if it included renewal and development of education, health, shopping and cultural facilities, public areas and buildings, improved public transport and roads and if the scale and density of the building were to reflect the current ambience of air, light and urban nature in the neighborhood. Such a plan would also take into account the unique physical characteristics and social nature of our community and its aspirations for the future. It would provide an opportunity to harness development to benefit the community.

However, we strongly object to this plan for the following reasons: Characteristics of the proposed buildings: The plan allows for 22 story buildings, and possibly higher; the criterion for the maximum height is to be determined not by the impact on the neighborhood but by the stipulation that the buildings are not be seen over the ridge when looking south from the Old City. The proposed outcome is a forest of towers that hide the residents' view, block their light and air and create micro-climatic problems such as shading and strong winds. Their maintenance will be very expensive and residents will find it difficult to meet the payments. Such massive building will dramatically affect the nature of our neighborhood, whose unique architectural style fits our topography and social climate. We therefore demand that the plan be for low or terraced buildings which are much more compatible with the neighborhood's character and the original architectural concept.

“Master Plan”?... – We demand a legally binding statutory plan, not a non-statutory, non-binding, policy document. This "master plan" (“Tochnit Av”) is a policy statement which has no legal standing and makes no provision for asking for clarifications or registering objections. It is being pushed through to approval with no transparency and no public participation, and will inflict massive destruction and rebuilding on the community. This “master plan” does not constitute a basis for the property surveys necessary for mortgages and real estate transactions, and it does not provide for equal distribution of building rights among the present owners of the homes in the neighborhood. Transportation: The plan doesn’t address the issue of accessibility and transportation and proposes no infrastructure for public transport. For example, it does not provide for running the Light Rail’s ‘Purple Line’ into the neighborhood. However, it reduces the number of parking spaces in the neighborhood and will cause heavy traffic overload within the existing road infrastructure and in the exits from the neighborhood.

Commercial and Public building: Urban renewal should address the need for a variety of services currently lacking such as development of the much neglected commercial center, and plan mixed-use development that includes employment within the neighborhood. The proposed plan does not do this. Moreover, it does not make sufficient provision for public facilities (schools, kindergartens, synagogues, etc.) for the additional population and even proposes building on existing parks and other open space.

Physical Infrastructure: The neighborhood is located at the edge of the city, with problematic topography including steep hills, drainage problems and geological challenges in terms of ground stability. The plan makes no mention of these elements and proposes massive tall towers on the already strained infrastructure of the area. The lack of attention to these details is liable to impair the implementation of urban renewal and may have far-reaching repercussions. The master plan aims to further private plans for specific areas with no consistency or integration of the whole.

Economic Appraisal and Assessment: The plan was prepared without consideration of the general economic implications to the neighborhood. Furthermore, there is no way of knowing which of the buildings in the area are slated for destruction and rebuilding and how this will affect the residents of the blocks where the renewal is not deemed economically feasible.

Neighborhood Urban Renewal Council: There is no provision in the plan for supervision and coordination of the many projects it proposes, hence it will certainly lead to chaos. In order to properly execute urban renewal, there must be a local administration which can talk to the residents, coordinate the different projects, verify that they are suitable for the neighborhood and take steps that will allow for reasonable living conditions nearby while these projects are being constructed. It is imperative for the success of urban renewal that the local residents are involved!

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

23/02/2020
העצומה השיגה 100 חתימות!
22/01/2020
העצומה השיגה 50 חתימות!
20/01/2020
העצומה נפתחה