בגלל הרוח-למען לימודי הספרות
מספר חתימות
1,686 |
|
10,000 | |
י"ג באייר תשפ"א
25 באפריל 2021
גילוי דעת
"..כי קידמה פרושה שיפורים. אבל האדם נשאר אדם." (סארטר "האקסיסטנציאליזם הוא הומניזם" ע"מ 41).
לאחרונה נחשפנו בתקשורת לרפורמה המתוכננת במערכת החינוך.
אין ספק ששנת הקורונה העצימה את הבנת הצורך בשינוי משמעותי, ומן הראוי להפיק לקחים ולהתקדם ברוח הזמן.
יחד עם זאת, מן העולה בפרסומים, נדמה שהרפורמה מתמקדת בהדרת לימודי ההומניסטיקה ודחיקתם לשולי הלמידה. החלטה זו מהווה המשך לתהליך הפגיעה בלימודי הרוח בעשור האחרון, ותוביל בתוך שנים ספורות להיעלמותם המוחלטת של המקצועות האמורים מבתי הספר, תוך גרימת נזק אדיר ובלתי הפיך.
מערכת חינוך טובה צריכה להיות מאוזנת בתכנים ובנושאים אליהם נחשפים התלמידים, איזון שמתבטא בשעות הלימוד ובאיכות הלמידה. יש לתת מקום חשוב ללימודי ההומניסטיקה ובכלל זה למקצוע הספרות, לצד לימודי השפות והמתמטיקה.
אנו מורים לספרות, יוצרים ואנשי רוח, חושבים ששינוי כזה יפגע לא רק בהשכלתו של בוגר התיכון, אלא בחברה הישראלית כולה.
לימודי הספרות הם הבסיס למיומנויות שפה, קריאה, הבנה וכתיבה, אבל חשיבותם הייחודית היא בהיותם בסיס לחינוך ערכי, ובתרומתם לעיצוב הזהות האישית, החברתית והתרבותית.
באמצעות לימודי הספרות התלמיד נפגש עם זולתו ועם עצמו. הוא נחשף לשאלות פסיכולוגיות ומוסריות ומכונן לעצמו סולם ערכים. הוא לומד את תרבות השיח, הטלת הספק והחשיבה הביקורתית, נכסים שבלעדיהם אין לנו זכות קיום כחברה אנושית.
לנגד עינינו עומדת הדאגה לאזרחי העתיד, שיקבעו את אופייה, זהותה ואיכותה של החברה הישראלית. דברים אלו נכתבים מתוך רצון לשמור על חינוך איכותי, המעניק השכלה רחבה, מבסס ערכים ומלמד לחשוב ולהטיל ספק. רק לימודי ההומניסטיקה ישמרו את הנכסים התרבותיים של החברה, יהפכו אותה לטובה יותר, שוויונית, חומלת, מכבדת ובהכרח גם מצליחה ומשגשגת.
אנו החתומים על מסמך זה, פונים אליכם בדרישה לבטל את המהלך המתוכנן, ולכנס ועדה שתכלול אנשי מקצוע - מורים ואנשי אקדמיה, שיחליטו על אופי השינויים המוצעים.
ציר הזמן של העצומה
- 28/04/2021
- העצומה השיגה 1,000 חתימות!
- 27/04/2021
- העצומה השיגה 500 חתימות!
- 27/04/2021
- העצומה נפתחה