הרחבת ייצוג הולם לבני העדה האתיופית בשירות הציבורי (תיקוני חקיקה)

אין תמונה

מספר חתימות

105
 
150  
שלום רב,אנו תלמידי כיתה י"ב, במסגרת מטלת הביצוע באזרחות בחרנו לחקור את סוגיית האפלייה נגד האתיופים במדינה.במהלך העבודה נתקלנו בהצעת חוק של חברי הכנסת ציון פיניאן,יעקב אדרי ואופיר אקוניס.מטרתנו הינה להשיג כמה שיותר חתימות על מנת להוכיח לשרים בממשלה שרבים מתושבי המדינה בעד החוק.

דברי הסבר:

קהילת יוצאי אתיופיה בארץ מונה כ- 120 אלף נפש, כ-4% מהם הינם אקדמאים ואלפים נוספים רוכשים בימים אלו את השכלתם; הרצון לעבוד בקרב יוצאי אתיופיה, הינו מן הגבוהים ביותר, אך לצערנו, שיעור נכבד  מבני הקהילה האתיופית, אינם עוסקים במקצועות שהולמים את השכלתם וכישוריהם.

הקהילה האתיופית נמנית בין הקבוצות שהשתלבותן בחברה הישראלית רצופה קשיים, בין היתר, בשל דעות קדומות המונעות מהם להתקבל למשרות הולמות; על כן, זה מכבר  נקבע מקומה של אוכלוסיה זו בין הקבוצות הזכאיות להעדפה מתקנת, בסעיף 15א בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט–1959. יחד עם זאת, ייצוגה של קהילת יוצאי אתיופיה במגזר הציבורי הינו דל מאוד, ויתרה מכך, חובת הייצוג ההולם עבור יוצאי אתיופיה היא המצומצמת ביותר, בהשוואה לשאר האוכלוסיות הזכאיות לייצוג הולם, וחלה כאמור על חוק שירות המדינה (מינויים) בלבד.

בקרב בוגרי 13 שנות לימוד ויותר - הנמנים עם יוצאי אתיופיה - שיעור המועסקים במקצועות שהולמים את השכלתם נמוך ב- 17% בהשוואה למקבליהם שמכלל האוכלוסייה - 44% לעומת 61%.

שכרם של אקדמאים יוצאי אתיופיה נמוך מהשכר הממוצע במשק: 74% מהאקדמאים יוצאי אתיופיה משתכרים מתחת לשכר הממוצע במשק, וכמחצית מהם משתכרים שכר הנמוך בהרבה מהשכר הממוצע.

קרוב לשליש מהמועסקים מקרב האקדמאים יוצאי אתיופיה עובדים בפרויקטים שנועדו עבור בני קהילתם, בין אם באופן ישיר או בין אם באופן עקיף. 

כמחצית מהאקדמאים יוצאי אתיופיה עובדים במשרה שאינה קבועה. 

לאור ייצוגם הדל של בני הקהילה האתיופית בקרב עובדי המגזר הציבורי כולו, ובייחוד בתפקידים שבהם קיים אופק תעסוקתי. ובמטרה להטיב בצורה משמעותית את שילובם של יוצאי אתיופיה בחברה,  דבר העשוי לתרום לכלל החברה הישראלית כולה, מוגשת הצעת חוק זו.

ההצעה מוגשת בסיוע ובשיתוף האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה. 

 להלן הצעת החוק:

הצעת חוק להרחבת ייצוג הולם לבני העדה האתיופית בשירות הציבורי (תיקוני חקיקה), התש"ע–2010

 תיקון חוק החברות הממשלתיות  1. בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–1975

(1)    אחרי סעיף 50 יבוא:  "פרק ו'1: ייצוג הולם בקרב עובדי חברות ממשלתיות

ייצוג הולם בקרב עובדי חברות ממשלתיות 

50א.(א) בקרב העובדים בחברות הממשלתיות, בכלל המשרות והדירוגים, יינתן ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגם של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה (בפרק זה – ייצוג הולם).(ב) הדירקטוריון יפעל לקידום ייצוג הולם בקרב העובדים בחברה בהתאם ליעד שיקבע, ולשם כך ינקוט אמצעים הנדרשים בנסיבות העניין אשר יש בהם כדי לאפשר ולעודד ייצוג הולם לרבות אלו:  (1) ביצוע התאמות לרבות התאמת מקום העבודה, הציוד שבו, דרישות התפקיד, שעות העבודה, מבדקי קבלה לעבודה, הכשרה והדרכה, נהלי עבודה והכל מבלי שהדבר יטיל על המעביד נטל כבד מדי; (2) ייעוד משרות אשר יועסקו בהן, ככול הניתן, רק מועמדים מקרב הקבוצה הזכאית לייצוג הולם ;

 
(3)  להורות, לעניין משרה או קבוצת משרות או לעניין דרגה או קבוצת דרגות, שיפורטו בהוראה, ולתקופה שתקבע בה, על מתן עדיפות למועמדים מקרב הקבוצה הזכאית לייצוג הולם, כאשר הם בעלי כישורים דומים לכישוריהם של מועמדים אחרים. (ג) הוראות סעיף זה יחולו על כל דרכי הקבלה לעבודה והקידום בעבודה לפי חוק זה, לרבות מינוי בדרך מכרז, העסקה שלא במכרז ומינוי בפועל.דיווח ומעקב לעניין ייצוג הולם 50ב. (א) חברה ממשלתית תגיש לרשות, אחת לשנה, דין וחשבון לגבי ביצוע הוראות פרק זה ובו יפורטו, בין היתר, נתונים באשר לייצוג הולם בקרב עובדי החברה.  (ב) הרשות תגיש לממשלה ולוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אחת לשנה, דין וחשבון באשר לפעולות שננקטו באותה שנה לפי פרק זה ונתונים באשר לייצוג הולם בקרב עובדי החברות הממשלתיות."; (2) בסעיף 54, אחרי פסקה (7א) יבוא: "(7ב) תנקוט באמצעים הדרושים לעידוד והשגת ייצוג הולם, כהגדרתו בסעיף 50א;" (3)  אחרי סעיף 60א יבוא:  "ייצוג הולם בקרב עובדים בתאגידים שהוקמו בחוק 60ב. (א) על אף האמור בסעיף 60, יחולו הוראות פרק ו'1, לעניין עובדים בתאגידים שהוקמו בחוק בשינויים המחויבים לפי העניין וכמפורט להלן, ובכפוף להוראות החוק שמכוחו מוקם התאגיד: (1)  בסעיף 50א(א), במקום "הדירקטוריון יפעל"  כאילו נאמר  – "מועצה של תאגיד שהוקם בחוק תפעל";(2)  בסעיף 50ב –(א) בסעיף קטן (א), במקום "חברה ממשלתית תגיש לרשות" כאילו נאמר "מועצה של תאגיד שהוקם בחוק תגיש לשר הממונה ולשר המשפטים" ובמקום "החברה" כאילו נאמר – "התאגיד";(ב)   בסעיף קטן (ב), במקום "הרשות תגיש" כאילו נאמר – "שר המשפטים יגיש" ובמקום "החברות הממשלתיות" כאילו נאמר – "תאגידים שהוקמו בחוק".(ב)   בסעיף זה –"מועצה" – לרבות רשות או גוף אחר בתאגיד שהוקם בחוק הממלא תפקיד דומה לתפקיד של דירקטוריון בחברה ממשלתית לעניין סעיף 50א(ב) אף אם כינויו שונה;
"השר הממונה" – השר הממונה על התאגיד שהוקם בחוק או על ביצוע החוק שמכוחו הוקם התאגיד, לפי העניין."תיקון פקודת העיריות 2. בפקודת העיריות, אחרי סעיף 173א יבוא: "ייצוג הולם בקרב עובדי עיריה173ב.(א)  בקרב עובדי עיריה, בכלל המשרות והדירוגים, יינתן ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגם של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה (בסעיף זה – ייצוג הולם).(ב) נדרשת העדפת מועמד לשם ביצוע הוראות סעיף קטן (א), תינתן העדפה כאמור אם המועמד הוא בעל כישורים דומים לכישוריהם של מועמדים אחרים.(ג) עיריה רשאית לייעד משרות אשר יועסקו בהן, ככל האפשר, רק מועמדים שהם כשירים לתפקיד, מקרב קבוצה הזכאית לייצוג הולם; הוראות לפי סעיף קטן זה יכול שייקבעו לגבי כלל המשרות באותה עיריה או לגבי סוגים של משרות.(ד) הוראות סעיף זה יחולו על כל דרכי הקבלה לעבודה בעיריה והקידום בעבודה בה, לרבות מינוי בדרך מכרז, העסקה שלא במכרז ומינוי בפועל.(ה)  העיריה  תגיש לשר הפנים, אחת לשנה, דין וחשבון לגבי ביצוע ההוראות לפי סעיף זה, ובו יפורטו, בין היתר, נתונים באשר לפעולות שננקטו לפי סעיף זה באותה שנה ונתונים באשר לייצוג הולם בקרב עובדי אותה עיריה.(ו)  שר הפנים יגיש לממשלה ולוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אחת לשנה, דין וחשבון באשר לפעולות שננקטו באותה שנה לשם ביצוע הוראות סעיף זה וכן נתונים באשר לייצוג הולם בקרב עובדי העיריות, באותה שנה."תיקון פקודת המועצות המקומיות3. בפקודת המועצות המקומיות, בסעיף 13ב, אחרי "149יא" יבוא "ו-173ב".

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

16/04/2012
העצומה השיגה 100 חתימות!
10/04/2012
העצומה נפתחה