קושי הבגרות בכימיה 3 יח' שאלון 037303
מספר חתימות
432 |
|
1,000 | |
לכבוד
ד"ר דורית טייטלבאום
מפמ"ר כימיה
הנדון: בחינת הבגרות בכימיה בהיקף 3 יח"ל שאלון 037303 מתאריך 30 במאי 2013
הבחינה המדוברת, בחינת בגרות בכימיה בהיקף 3 יח"ל שאלון 037303, נערכה ביום חמישי, 30 במאי 2013 בשעה 9:00.
ברצוננו להפנות את תשומת ליבך אל בחינה שנכתבה בחוסר הגינות לדעת רוב הנבחנים.
להלן אנו מבקשים להציג בפנייך טענות ממוקדות ביחס למס' שאלות ולצידן תגובות נבחרות של נבחנים בשאלון זה. בנוסף, נבקש את תשומת ליבך לתגובות של מס' מורים מבין מורי הכימיה אשר הגישו תלמידים לבחינה הנ"ל.
תגובות המורים והתלמידים לוקטו מתוך קהילת 'נטוכימיה' באתר אוח של משרד החינוך. התגובות עדכניות ליום ... והן רק חלק קטן מהתגובות שהתפרסמו בפורום. לקריאת כל התגובות אפשר להיכנס לאתר (הכתובת מצויינת למטה) ולהתרשם מהתגובות על הבחינה.
תקוותנו היא שתיאותי לבדוק את טענותינו באופן מקצועי ומעמיק ולמצוא פתרון הולם לבעיה.
להלן הטענות:
א. טענות ממוקדות על נוסחי שאלות, תוכנן ודרישות לא הוגנות מהנבחנים:
- שאלה מס' 1 סעיף א' – שאלה סגורה – בשאלה זו התבקשנו להחליט מהי הקביעה הנכונה לגבי 5 יסודות המסומנים באותיות לועזיות שרירותיות וצויין כי המספרים האטומיים של היסודות עוקבים. אולם, בדיאגרמה שבה מוצגים היסודות הסדר הפוך מזה שכתוב בשאלה. בגוף השאלה סדר האותיות היה: z, y, x, w, v ואילו בדיאגרמה הסדר היה: v, w, x, y, z – בשעת לחץ, הרבה מהתלמידים לא שמו לב לשינוי, מה שגורם לבלבול ולבחירה מוטעית של קביעה (4) שע"פ הסדר בדיאגרמה נכונה, בעוד הקביעה הנכונה היא (3).
- שאלה מס' 1, סעיף ד' – שאלה סגורה – היסוד יוד מופיע כמומס (I(aq)). בפרק מבנה וקישור לומדים כי היוד (I) אינו יכול להיות מומס במים, לכן סעיף (1) נפסל בצורה אוטומטית, בעוד זו התשובה הנכונה. בנוסף, עוגמת נפש רבה הייתה יכולה להיחסך אילו היו מציינים שהתגובה שמתרחשת היא תגובת חמצון חיזור.
- שאלה מס' 2, שאלת המאמר המדעי, סעיף ה' תת-סעיף I – ניתנו שלוש גרפים וניתנה הוראה לקבוע איזה מן הגרפים מתאים לשינוי רמת החומציות (pH) של המים בתהליך הטיהור שלהם ע"פ הנתונים שבמאמר. מיד היה ניתן לפסול את גרף III שכן הוא מעיד על תשובה שגויה לגמרי הסותרת לחלוטין את נתוני המשוואה הכימית המובאת במאמר (בתגובה מצוינים שבתוצרים יוני הידרוניום הגורמים לירידת pH התמיסה, ואילו בגרף IIIהpH עולה), אולם – לא ניתנו מספיק נתונים כמותיים ע"מ לקבוע אם התשובה הנכונה היא I או II. (12 המול שקידם את יוני ההידרונים H3O+ בניסוח התגובה הוא אכן משמעותי, אולם זה תלוי בכמות הPCE הגלוקוז שמגיבים. הpH תלוי בריכוז יוני ההידרוניום ואין שום נתונים לגבי כמויות ונפח הקרקע של מי השתייה).
- שאלה מס' 2 סעיף ה' תת-סעיף II – על תגובה בין CO3 לבין יוני הידרוניום רשום במפורש בתוכנית הלימודים שיש להכירה, אמנם לא לזכור אותה בע"פ. הבאת שם התגובה ((CaCO3(S) אינה מחייבת ידיעת פרטי התגובה בע"פ, לכן תלמידים שאינם יודעים מה תוצרי התגובה (יוני הידרוכסיד OH–המאזנים את ריכוז יוני ההידרונים H3O+, מכאן שהגיר מתפקד כבסיס) לא צריכים לדעת את התשובה לשאלה.
- שאלה מס' 2 סעיף ב' וכן שאלה 6 סעיף ה' – חישובים עם חזקות של 10 במעריך שלילי היא מיומנות מתמטית אשר לא נשלטת ע"י התלמידים (קביעה המבוססת על אמירה מפורשת של מספר מורים למתמטיקה). בנוסף, מיומנות זו לא נלמדת בשיעורי כימיה.
- שאלה מס' 3 סעיף ג' תת-סעיף II – הנימוק לשאלה מדוע הקשר הכפול (N=O) קצר יותר מהיחיד (O–N) הוא כיוון שהקשר חזק יותר. חוזק קשר הורד מהמיקוד באופן גורף עם הורדת הנושא אנרגיית קשר.
- שאלה מס' 4 – לפי הפתיח לשאלה, ליניט היא הסגסוגת. ע"פ המשפט הראשון, ליניט אינה כוללת את תחמוצת האלומיניום. בסעיף ג' כתוב שהגיבו 6 גרם של ליניט, וע"פ סעיף IV מתברר שהליניט שנלקח כולל תחמוצת אלומיניום. אי דיוק זה בהגדרת ליניט ובתיאור הרכבו מהווה בעיה בהבנת השאלה.
- שאלה מס' 4 סעיף ג' תת-סעיף III – נדרש חישוב אחוזים – מיומנות של חישוב אחוזים אינה נרכשת בשיעורי מתמטיקה והיא אינה נשלטת אצל רוב התלמידים (קביעה המבוססת על אמירה מפורשת של מספר מורים למתמטיקה). בנוסף, מיומנות זו לא נלמדת בשיעורי כימיה.
- שאלה מס' 7 סעיף ב' היגד II – נדרשנו לקבוע האם עברו 2 מול אלקטרונים בתגובה. מכיוון שאין נתונים כמותיים בגוף השאלה, ניתן לדעת את היחסים ולא את כמות האלקטרונים.
- שאלה מס' 7 סעיף ד' תת-סעיף I – נכתב בצורה מפורשת כי תגובה של יוני CO3 ושל יוני הידרונים היא מסוג התגובות שיש רק לזהות ולהבין אולם לא לדעת בע"פ, ועם זאת, בשאלה זו נדרשנו לנסח באמצעותה תהליך בין תמיסת KCO3 לתמיסת NHO3.
- במיקוד הושאר חלק קטן מנושא "חמצון חיזור", ולבסוף הנושא הופיע ב-5 שאלות מתוך 8 השאלות בבחינה. (שאלות 1, 2, 4, 5, 7)
- חלקים מהבחינה שראויים לציון רמת הקושי יוצאת הדופן שלהם – שאלה מס' 1 – שאלות סגורות. שאלה מס' 2 – קטע ממאמר מדעי. שאלה מס' 4.
(כאן נביא תגובות תלמידים ותגובות מורים)
לסיכום הדברים המובאים לעייל, מיותר יהיה להוסיף ולפרט בעניין תחושות התסכול של רוב הנבחנים אשר עמלו והתכוננו כדי להצליח בבחינה. הצלחה בתחומי המדעים יש בה כדי להביא כבוד לתלמידים הפרטיים ולמערכת החינוך כולה.
בברכה,
קבוצה מנבחני הבגרות כימיה לנבחני 3 יח"ל שאלון 037303
מצורפת רשימת חותמים על עצומה בעניין זה.
העתקים:
ד"ר חנה פרל - מנהלת אגף מדעים, המזכירות הפדגוגית
ד"ר משה דקלו - מנהל אגף הבחינות
פרופ' אהוד קינן - יו"ר ועדת מקצוע כימיה
ציר הזמן של העצומה
- 31/05/2013
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 31/05/2013
- העצומה נפתחה