עצומה נגד ביטול תפקיד כתב לענייני מחול בעיתון 'הארץ'

אין תמונה

מספר חתימות

395
 
1,500  

לכבוד

אלוף בן, עורך ראשי

ליסה פרץ, עורכת גלריה

אהוד עין-גיל, עורך בכיר

עיתון 'הארץ'

 

הנדון: עצומה נגד ביטול תפקיד כתב לענייני מחול בעיתון 'הארץ' ופיטוריה של  שיר חכם

 

שלום רב,

 

אנו החתומים על עצומה זו – קהילת מחול של חוקרים, אוצרים, יוצרים, רקדנים, מרצים, מורים ואוהדי תחום המחול בישראל – מביעים את זעמנו ואכזבתנו על ביטול תפקיד הכתב/ת לענייני מחול בעיתון 'הארץ' ועל פיטוריה של גב' שיר חכם שנבעו מכך. 

אנו מוחים וקוראים לכם לחזור בכם מהחלטתכם ולהחזיר את המצב לקדמותו לאלתר.

 

בעיתון 'הארץ' – גוף התקשורת הכמעט היחיד במקומותינו שמוביל קו של סיקור 

עיתונאי איכותי, מעמיק ואינטלקטואלי בענייני תרבות – חושבים שאפשר לייתר את המחול כתחום בפני עצמו. דבר זה מקומם במיוחד במדינה שבה המחול נחשב לאחת מדיסציפלינות האמנות השוקקות, המכובדות והמצליחות ביותר; וכאשר יוצרי מחול ישראלים זוכים לסיקור נרחב בעיתונות העולם ואף מכונים "שגריריה הטובים" של המדינה על ידי משרד התרבות; ובשעה שעולם האמנות ומוזיאונים רבים בעולם ובארץ מציבים את המחול והכוריאוגרפיה כתחום מרכזי. לעומת זאת, עיתון 'הארץ' מחזירו להיות תחום שולי על ידי הצמדתו לכתבת שאמונה על תחום התאטרון ואינה מומחית במחול. הרי, מעשה זה יוביל בהכרח לירידה משמעותית באיכות הסיקור ולהפיכת המחול לנספח עודף לתאטרון. בפשטות, מידור והפחתת ערך זו של המחול הם חוסר אחריות תרבותי.  

 

יתר על כן, ביטול פונקציית כתב מחול כואבת מפני שכתיבתה של שיר חכם הובילה לראשונה קו חדשני וייחודי של כתיבה רצינית, ביקורתית ואינטלקטואלית על מחול. דבריה החריפים והמקוריים קידמו התייחסות עכשווית למחול, כזו שמייצגת את המחשבה על מחול כשדה ידע וכרפרנט תרבותי מרכזי, ושאינה פונה אליו רק כאל אובייקט הנאה רומנטי. כתיבתה של חכם, העניקה למחול את תשומת הלב הראויה לו ומיקמה אותו בהקשרים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים. פעילותה הייתה לחלק מרכזי וחיוני בקידום ופיתוח שיח מתקדם על מחול בישראל. 

 

כמו כן, ידוע לנו שביטול תפקיד כתבת לענייני מחול הוא חלק ממגמה כללית מדאיגה של איחוד תקנים תחומיים וצמצום כתבים בעיתון כולו. לדידנו, היתרון היחסי היחידי של העיתון לעומת מתחריו הוא איכות סיקורו, עומק כתבותיו ורצינות ומקצועיות העיתונאים שהוא מעסיק. לכן, בעידן האינטרנט, הבלוגים והגרפומניה, מה שיש לעיתון 'הארץ' להציע הוא איכות ופיקוח מקצועי, ולא כמות עודפת ופופוליזם. לכן, יש כאן אבדן אמון משמעותי וסטייה מערכיו היסודיים ביותר של העיתון. שכן בעת הזו, רק עיתון 'הארץ' הוא מוצר עיתונאי שאמון על החשיבות הסימבולית והממשית של פונקציה כמו "כתב לענייני מחול". ואם אין זה כך, כנראה שאבדנו את דרכנו כליל.

 

בהתאם לדברים שהובאו במכתב זה אנו קוראים לכם להשיב את שיר חכם לתפקידה.  

 

כאות מחאה אנו קוראים לכל המזדהים עם הכתוב במכתב זה להוסיף את חתימתם לעצומה זו, ואף לשקול מחדש את נחיצות המנוי שלהם לעיתון 'הארץ' עד להשבת הכתבים המקצועיים ושינוי מדיניות העיתון.

 

  

 

בכבוד רב,

 

ליאור אביצור, מנהלת אמנותית שותפה של פסטיבל "ריקודי חדר" ואוצרת הסדרה "קונטרפונקט" במוזיאון ת"א

רן בראון, חוקר מחול ועורך כתב העת "מעקף"

גיא בר אמוץ, אמן

יסמין גודר, כוריאוגרפית

איציק ג'ולי, יוצר ומנהל אמנותי של פסטיבל "הרמת מסך"

אורי גרשוני, צלם ואמן

גדי דגון, צלם מחול

ענת דניאלי, כוריאוגרפית ומנהלת אמנותית של המרכז למחול "כלים"

יסמין ורדימון, כוריאוגרפית

ד"ר רפאל זגורי-אורלי, פילוסוף

ארקדי זיידס, כוריאוגרף

נירה יצחקי, מקימה ומנהלת גלריה שלוש

רני לביא, אוצר-שותף בגלריה תאטרון החנות

פרופ' עדנה לומסקי-פדר, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, האוניברסיטה העברית

איריס לנה, מרצה באקדמיה למחול בירושלים ובסמינר הקיבוצים

ד"ר יעל (ילי) נתיב, חוקרת מחול, האוניברסיטה העברית ושנקר בי"ס גבוהה להנדסה ועיצוב

עדו פדר, כוריאוגרף ומנהל אמנותי שותף של פסטיבל "צוללן"

שרון צוקרמן-ויזר, יוצרת, מופיעה וחוקרת מחול

דנה רוטנברג, כוריאוגרפית

פרופ' רות רונן, החוג לפילוסופיה, אוניברסיטת תל אביב

משה שכטר אבשלום, מנהל אמנותי שותף של פסטיבל "צוללן"

רותם תש"ח, כוריאוגרף ומנהל אמנותי של פסטיבל "אינטימאדאנס"

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

04/06/2014
העצומה השיגה 100 חתימות!
04/06/2014
העצומה נפתחה