הגנים הפרטיים מבקשים שוויון זכויות ומודיעים אלפים נמצאים בסכנת סגירה

הגנים הפרטיים מבקשים שוויון זכויות ומודיעים אלפים נמצאים בסכנת סגירה

מספר חתימות

2,398
 
2,000  

לכבוד היועץ המשפטי לממשלה

ד"ר אביחי מנדלבליט

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור

כבוד השופט יוסף חיים שפירא.

משרד המשפטים

איילת שקד - שרת המשפטים

שר הפנים אריה דרעי

שר הרווחה והשירותים החברתיים

חיים כץ

חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי

משה כחלון שר האוצר

משרד האוצר

נפתלי בנט שר החינוך

משרד החינוך

הוועדה המיוחדת לשלום הילד

ח״כ ד"ר יפעת שאשא ביטון

עו״ד קרן אוחנה-איוס

יו״ר חיבה-איגוד הגנים הפרטיים בישראל

המועצה לשלום הילד

ANU אנו ליאת גלנץ

חינוך מלידה יערה שילה

הורות בזכות אסנת ואתורי

הנדון : בקשה לבחינה מחדש של זכויות הגנים הפרטיים בישראל לגילאי 0-3

נכבדיי

 בתאריך 22/10/2018 עבר "חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות התשע"ט 2018 ", לגילאי לידה עד גיל 3 בכנסת בקריאה שניה ושלישית, ביוזמתה של יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד חברת הכנסת הד"ר יפעת שאשא ביטון. החוק  הינו חוק נהדר , אשר בעצם אמור לדאוג לשלומם ובטיחותם של הילדים הרכים וחסרי הישע, למותר לציין כי הגנים הפרטיים תמכו בחוק זה ואף ליוו את הוועדה לזכויות הילד בשנים האחרונות ונתנו רוח גבית עזה למימושו. יחד עם זאת , החוק במתכונתו הנוכחית משאיר המון חלקים אפורים אשר אינם מביאים בחשבון את העלויות הכבדות מאוד, המיידיות והעתידיות  שיגרמו במקרה הטוב , להשתת עלויות על ההורים ובמקרה הרע לסגירת אלפי מסגרות. אנו חושבים כי העדר מענה ראוי וחליפי מצד המדינה להורים שיאלצו  לבחור בין אם לשלם מחיר גבוה לחינוך בגיל הרך ובין לאבד את מקום עבודתם בהעדר מקומות בגנים בשל המחסור הגדול שייווצר.

רקע כללי

במדינת ישראל מתחנכים כ-  77% מילדי ישראל בכ-16,000 מסגרות פרטיות הנותנות מענה לגילאי לידה עד שלוש. שאר הילדים מהווים 23% בטווח גילאים זה , נמצאים במעונות המפוקחים והמתוקצבים על ידי מדינת ישראל ואירגוני הנשים למיניהם שנתמכים לעיתים ע"י תרומות מחו"ל (ויצ"ו, נעמ"ת, אמונה, חברת המתנ"סים ואחרים המופעלים באופן פרטי כעמותות או מופעלות על ידי הרשויות המקומיות ובתמיכתן).

הגנים והמעונות המפוקחים והמתוקצבים אינם נדרשים לתשלומי מע"מ ומס הכנסה ופטורים מתשלומי ארנונה ושימוש חורג הם מתקיימים במבנים ייעודיים שניתנים להם על גבי שטחים המיועדים לייעודם כמוסדות חינוך.

לעומתם :

הגנים הפרטיים מתקיימים בדירות ובתים שכורים בלב ריכוזי האוכלוסייה, ונותנים מענה בייתי לכל דבר. הגנים הפרטיים נדרשים למיסוי מלא ככל עסק אחר.

הגנים הפרטיים מכשירים את עצמם, ודואגים לתחזוקה שוטפת וטיפול, במבנה, בבטיחותו והתאמתו לצורכי הילדים. בעלי דירות אינם ששים להשכרת מבנים ולאישור השינויים בדירותיהם, מכיוון שההשכרה של המבנה נעשית לזמן קצוב. עוד נאלצים הגנים הפרטיים  להתמודד עם רשויות המס והשלטון המקומי , מה שמשיט עלויות רבות ונוספות בניהול הגן, וגורם בעצם לצמצם את החלק היחסי שמושקע בילד.

בחוק הפיקוח יידרשו הגנים הפרטיים לעמוד בסטנדרטים של בטיחות מבנים ותברואה שעלותם המשוערכת כ 200,000 אלף ש"ח ויותר (תלוי בגודל המבנה). לאחר שיציגו את האישורים לממונה יקבלו היתר הפעלה למעון יום לפעוטון עד גיל 3. ראשית יינתן אישור לשנה לאחר מיכן לשנתיים ורק כעבור פרק זמן זה, לחמש שנים, מה שאומר שכששאלת הכדאיות עולה עבור בעלי הגן, הוא צריך שני משתני חובה:

  1. שכירות לטווח ארוך
  2. היתר שאינו מוגבל בזמן מהרשות המקומית.

תחילה נבהיר כי אין אנו מתנגדים לחוק הפיקוח ולהתאמת המבנים לדרישות הבטיחות וכי זהו צעד חשוב שתכליתו בחוק הפיקוח ומשמעותו הינה מוגנות ילדים בגיל הרך וכי בעלי הגנים הפרטיים תמכו בחוק זה ואף יצאו לרחובות יחד עם ההורים לתמיכה בהם ובחוק הפיקוח.

עוד יידרשו הגנים הפרטיים להסמכה, העדר רישום פלילי, העדר רישום פלילי, תעודת עזרה ראשונה בתוקף ועוד להבטחת שלומם של הפעוטות.

לאחר שיקבלו היתר הפעלה מלאכתם לא הושלמה מאחר והשלטון המקומי אורב להם מעבר לפינה בלא פחות מאשר דרישת כופר, סחטנות וכפל בלעז "פרוטקשן" דרישה הנובעת מחוק תכנון ובניה למתן היתר לשימוש חורג במבנה המשמש למגורים כעסק. אין כל ערבות לכך שגן הפועל בבית מגורים ושיקבל היתר הפעלה מהממונה אכן יקבל את ההיתר לשימוש חורג מהרשות המקומית למרות ההשקעה הגדולה שבקבלת ההיתר והתאמת המבנה לשמש כגן על פי הגדרות חוק הפיקוח.(עניין הרישוי חייב שיהיה מנוהל ע"י ממונה אחד בלבד.)

עלותו של היתר זה לשימוש חורג כוללת אגרות בשווי של 180 ש"ח למ"ר, תשלומים ליועצים שונים שרובם נדרשים ויידרשו בתקנות חוק הפיקוח (להלן כפל דרישה) ובנוסף תשלומי היטל השבחה שסך עלותם יכול להגיע לסכומים שבין 100,000-450,000 ש"ח ויותר תלוי בגודל המבנה.

בעלי הדירות לא רק שאינם מסכימים כולם לדרישת התשלום ולהליך עצמו אלא שסך העלויות שיושתו על בעלי הגנים עשויים להגיע לכדי כ 700,000 ש"ח .

ההיתר ניתן לתקופות של 3-5 שנים ובכל פעם יש לחדש אותו מול הרשות המקומית עד לסך של 10 שנים שבסיומן יידרשו לבצע שינוי ייעוד למבנה בעלויות גבוהות עוד יותר או לסגור ולחפש מבנה חדש ולהתחיל מחדש או לחדול ולקיים פעילות גן ילדים כך שבבחינת הכדאיות הכלכלית והיכולת להחזיר את ההשקעה הריי שאין אפשרות כזו .

הדבר מפלה את הגנים הפרטיים למול הגנים המפוקחים והמתוקצבים שכאמור אינם נדרשים לכל אלו כלל וכלל.

הדבר ייצור ריבוי גנים פרטיים שיפעלו מתחת ל-7 ילדים המינימום הקבוע בחוק לפיקוח, מה שיגרום למציאות עגומה ונוגדת את מטרת החוק מלכתחילה, להשגיח על ילדים שנמצאים מתחת לרדאר ועינה הפקוחה של המדינה. בעלי גנים עם מספר ילדים שבין 7-30 ילדים יאלצו לסגור בשל העדר יכולת כלכלית לעמוד בדרישות התשלומים הגבוהים.

הורים ייפגעו אנושות בחופש הבחירה שלהם לבחור בגודל המסגרת בה ירצו לחנך ילדיהם מאחר ורק גנים בינוניים וגדולים (לפי הגדרת החוק מעל 30 ילדים) עם הכנסה מתאימה לגודל ההוצאה יוכלו להרשות לעצמם את ההוצאה הכספית אך זו תושת על ההורים וכתוצאה מכך יעלה שוב עניין יוקר המחייה בקרה הורים לילדים בתחילת דרכם.

לאור כל אלו לדעתנו אין מנוס מהתערבותו של כבודו לפתרון הסוגיה בהשוואת הזכויות של הגנים הפרטיים לאלו של הגנים המפוקחים והמתוקצבים.

  1. הגדרת גן פרטי כמוסד חינוכי.
  2. ביטול הארנונה העסקית לגן ילדים פרטי, שהרי מרגע קבלת עול הפיקוח עליו, הרי יהפוך למוסד חינוכי.
  3. ביטול המע"מ והמיסים כפי שמקבלים כל מוסדות החינוך, וכך יוותר חלק גדול יותר שיושקע בילד.
  4. ביטול דרישת היתר לשימוש חורג והעלויות הכרוכות בה מאחר והן מהוות כפל דרישה ומעין כופר זמני וסחטנות עירונית (פרוטקשן) להלן הוצאה כלכלית גבוהה מנשוא שאין בינה ובין מוגנות ילדים בגיל הרך שום דבר מן המשותף ואין ביכולתם של בעלי הגנים הפרטיים לשאת בה לבדם, כאשר ניתן לשלם אגרה שנתית לרישוי ולהיות כפופים לממונה אחד והוא משרד העבודה והרווחה , תחת השר
  5. מתן תמריצים והקלות לבעלי דירות ובתים אשר יסכימו להשכיר את נכסיהם לבעלי גנים.

אנו בעלי הגנים הפרטיים מבקשים כי תנחה על פי מיטב שיפוטך לנוכח הדברים הללו את הגורמים הנדרשים (רשות המיסים, השלטון המקומי, משרד הפנים והרשויות המקומיות) לשינוי התקנות בחוקים הנדרשים להחרגת הגנים הפרטיים מדרישות אלו לצורך מתן שיוויון הזדמנויות אמיתי ולצורך שמירה על יכולת הישרדותו של מגזר נותני השירות הפרטיים אשר נפילתם תהייה בכייה לדורות למשק הישראלי כולו ויעלה את יוקר המחייה בישראל בצורה דרמטית.

אנו סבורים כי ברגע שהמדינה החליטה להעביר את חוק הפיקוח הריי שהיא מבקשת להשתמש בתשתית הקיימת של בעלי הגנים הפרטיים למתן שירות לכ-500,000 ילדים ובני משפחותיהם ומשום כך עליה להכיר בנו כשווי זכויות לכל דבר ועניין ולהסיר מכשולים ישנים שאינם רלוונטיים לנוכח חוק הפיקוח על מעונות היום ולשם יכולת הישרדותו של הענף כולו.

לדעתנו דיי בממונה אחד (משרד הרווחה) אשר יהיה מוסמך לחלוקת היתר ההפעלה ואנו סבורים כי ריבוי הדרישות יפגע בהורים, בילדים ובנותני השירות הגנים הפרטיים ובני משפחותיהם . יובהר כי אין במרכזי הערים שטחים בהם ניתן להקים גני ילדים פרטיים וכי גם הבניה החדשה אינה מסוגלת לספק את הדרישה בשל תכנון לקוי והתחדשות השכונות הוותיקות בהן קם צורך חדש של הורים לילדים קטנים לקבלת השירותים.

אנו תומכים דעתנו בפסיקה אשר קבעה כי גני ילדים חייבים להיות בתוך מרכזי אוכלוסין מאחר והם משרתים את האוכלוסייה המתגוררת סביבה.

אנו בעלי הגנים הפרטיים אכן תומכים בחוק לפיקוח אך מתנגדים לקיפוח של מגזר שלם של בעלי הגנים הפרטיים אשר מוכנים לעשות הכול בכדי לספק את התנאים הנדרשים לשם מתן חינוך איכותי וסביבה מותאמת לשמירה על שלומם וביטחונם של ילדי ישראל.

אנו נמצאים כאן משחר קום המדינה וברצוננו להישאר! ולהעניק את החינוך האיכותי החם והאוהב אותו אנו יודעים להעניק לילדים ולהוריהם תוך שמירה על כבודם ומבלי לאבד את כבודנו בכל מה שאינו קשור בחינוך ומוגנות הילדים.

עד כה הובטחו לנו על ידי הוועדה לזכויות הילד וחבריה, באמצעות חברת הכנסת הד"ר יפעת שאשא ביטון במספר רב של הזדמנויות הן בניסוחי החוק הקודמים והן מעל במות באולמות מלאי בעלי ובעלות גנים ביטול הארנונה וביטול דרישת הוצאת השימוש החורג אך אלו נפלו בתהליך החקיקה כתוצאה מהתנגדות של נציגי השלטון המקומי מבלי שזה דאג לספק חלופות למצב בו הגנים הפרטיים יאלצו לסגור את שעריהם ואלפי הורים יאלצו לאבד את מקום עבודתם ולאובדן התוצר הלאומי, כמובן שחשוב לציין כי אנחנו ענף שמספק תעסוקה לציבור של אלפי אם לא מאות אלפי נשים שחלקן לא תמצאנה שיוון הזדמנויות במקומות עבודה אחרים, שוותק העבודה שלהם במגזר הפרטי ראוי להימשך עד לפנסיה, וכי מעגל השירותים שאנחנו צורכים מהמשק גם עלול להיפגע .

במועצה החדשה לגיל הרך שנבחרה ״בקפידה רבה״ המופקדת באורח פלא בידי משרד החינוך בעוד חוק הפיקוח על מעונות היום מופקד במשרד הרווחה

לא קיימת ולו נציגות אחת של הגנים הפרטיים  או של ההורים

כיצד ייתכן שמשרד הרווחה ייתן רשיון למעונות והשלטון המקומי יתלה אותם בדרישה יקרה להיתר לשימוש חורג ואילו משרד החינוך יתווה דרך.

לכל אחד מהמשרדים הללו ישנם דרישות שונות תקנות שונות ונהלי עבודה שונים.

דיי לנו בממונה אחד-הגננות אינן יודעות את נפשן לנוכח הבירוקרטיה והמעמסה הכלכלית אשר מונחת לפתחן.

בשאלת הכדאיות למול האידיאולוגיה הקסומה שבחינוך דורות העתיד כשל המחוקק בהבנתו את מצב השוק ואת הנזק הרב שייגרם למשק כולו.  

כבוד היועץ המשפטי נכון לרגע זה אלפי גנים נמצאים בחרדה ובסכנת סגירה. מאות בעלי גנים כבר הודיעו כי לא יפתחו את שעריהם ב 1.9.19 המשק כולו עלול להיפגע וליפול לידיהם של פקידי הסעד והרווחה ולאבטלה גואה במשק כתוצאה מעיוות הדין שנוצר. בכוונתנו לצאת למאבק  ציבורי ומתוקשר בשיתוף ההורים ולהביא להחרפת המאבק ככל שיידרש עד להשבתת הגנים שלנו, יציאה לרחובות ופניה לבג"ץ לשם דרישת הצדק.

אנא עזור לנו להציל את הבית מקריסה כלכלית . אנו כבר שומעים על מאות בעלי גנים אשר הודיעו כי לא יפתחו בשנה הבאה לנוכח העלויות המטורפות שינחתו עליהם.

ביכולתך לשנות היום את עיוות הדין ולמנוע את האסון הכלכלי הרובץ לפתחה של מדינה שלמה וקריסת מפעלי חיים שלמים שירדו לטמיון והעלאת יוקר המחיה לזוגות צעירים לגבהים שהמדינה לא ידעה מזה 70 שנה, המדינה לא תוכל לספק שירות למעל חצי מיליון קטנטנים בין לילה, ואנחנו כבר כאן, אל תיתנו לנו תחושה שניצלו אותנו עד שהמדינה החליטה לקחת אחריות .

מצפים לתשובתך המהירה בטרם יקרה אסון ממשי

בברכה,

בעלי הגנים הפרטיים בישראל

 לא עוצרים, עד שכולם מרוצים !

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

09/11/2018
העצומה השיגה 1,000 חתימות!
03/11/2018
העצומה השיגה 500 חתימות!
02/11/2018
העצומה השיגה 100 חתימות!
02/11/2018
העצומה נפתחה