מבחן אמצע בדיני קניין

אין תמונה

מספר חתימות

עד כה נאספו: 113 חתימות.

ד"ר אודליה היקרה,                                                                                      25.11.21

שלום רב.

הנושא: מבחן אמצע במקצוע דיני קניין, סמסטר א', תשפ"ב

מאת: תלמידי משפטים במסלול ערב ירושלים, החתומים על מכתב זה

אנחנו, מסלול משפטים ערב בירושלים, פונים אלייך ככיתה שמייחסת חשיבות ומסירות רבה לתהליך הלמידה, להעשרה וההעמקה במקצוע בו בחרנו, תוך כבוד והבנה לדרישות שמציבה הקריה האקדמית אונו ושאיפה לעמוד בהן באופן מיטבי.

יש לציין שכולנו מבינים את החשיבות של למידת כל החיקוקים שניתנו לנו כחומר למידה לבחינה, ודווקא מתוך כך חשוב לנו שהלמידה תתבצע בתהליך איכותי, סביר, יישים ויעיל שבסופו נוכל להנות מהידע וליישם אותו כראוי כשנפגש עימו בפרקטיקה.

עם זאת, ועל אף נסיונותינו העיקשים לעמוד בלוח הזמנים הנדרש בכדי לכסות את החומר הרב הנדרש לבחינה, להבין אותו ולהקדיש לו את מידת ההשקעה הנדרשת כדי שהוא יטמע בנו והלמידה תהיה משמעותית, אנו נאלצים לפנות אלייך במכתב זה כדי לבקש ממך לשקול מחדש את דרישה לימודית זו, על היבטיה השונים.

טענותינו הן:

  • כמות סעיפי החוק שנדרשנו ללמוד אינה סבירה ושיטת הלמידה לא מאפשרת הבנת החומר.

כמות חומר שהתבקשנו ללמוד עד ל- 15.12.21, אינו סביר וכולל כ-400 סעיפי חוק שרובם כמרביתם כוללים מספר תתי סעיפים, הכתובים בלשון ה"חוק היבש", מבלי חלוקה לנושאים, הקשרים ומידע רלוונטי אקטואלי נוסף הנדרש כדי להבין את מכלול המידע ולזקק ממנו הבנה היקפית של החומר.

בתרגום לשעות למידה יקרות, מדובר על כ-30 שעות למידה מצטברות שעל הסטודנטים לפנות בנוסף לשגרת יומם, ימי הלימודים והמטלות הנוספות בקורסים אחרים, על מנת לכסות ולהבין את החומר. דבר שאינו מציאותי.

בנוסף לכך, קריאת החוק היבש ללא ליווי, הכוונה ולימוד ע"י איש הוראה, אינה מספיקה על מנת להבין סוגיות מורכבות בדיני הקניין ובכך נמנעת ממנו למידה משמעותית הנדרשת להכשרה שלנו לשם עיסוק בעריכת דין בעתיד וכבסיס למבחני הלישכה.

אף אם יושלם חלק מהמידע החסר מקריאת החוק היבש, כגון פסיקה, בשיעורים השוטפים, המעבר החד בין הנושאים וחוסר הסדר וההקשר הכרונולוגי והטבעי ביניהם, לא מאפשר את ראיית התמונה הכוללת.

התוצאה המצערת של שיטת הלימוד ע"י קריאת החוק היבש, בטווח זמן לחוץ וללא הכוונה, תהיה שאף אם נצליח לעבור את המבחן, לבסוף לא באמת נהיה בקיעים ונבין את החומר, וסביר להניח שמכיוון שתהליך הלמידה עצמאי ואין מי שיבהיר את הנקודות שאיננו מבינים, ההבנות המוטעות שלנו את החוק היבש, יתקבעו כידע מוטעה.

הציפיה ההוגנת שלנו כתלמידים מהמכללה, היא שכאשר אנחנו נבחנים על חומר, הדבר יהיה לאחר שניתנה לנו ההזדמנות נאותה ללמוד אותו בצורה מיטבית.

  • היותו של המסלול "מסלול ערב", שמכוון להיות מותאם לסגנון חיי הסטודנטים אליו הוא פונה.

ברובנו המוחלט איננו "סטודנטים במשרה מלאה", אלא נמצאים בסטטוס מתקדם יותר בחיים שכולל אצל רובנו משפחות, ילדים, ומשרות מלאות לצורך פרנסת הבית ואף חד-הוריים, ועל כן אנחנו מנצלים את מסלול הערב, שמותאם לדברי המכללה ומשווק בהתאם, לסטטוס שלנו בחיים, כדי שנוכל על אף מגבלותינו לשלב בשיגרה שלנו גם לימודים אקדמיים, ונכונים להשקיע את כל שעותינו הפנויות כדי לעמוד במשימות ודרישות המכללה, ככל שהדבר מתאפשר.

כמות שעות הלמידה הנדרשות ללמידה למבחן, כפולה ואף משולשת מזמן הלמידה שנדרשו מאתנו בכל קורס אחר עבור מטלת האמצע, וחורגת מטווח הזמן הסביר שניתן לדרוש ולצפות מאנשים בעלי אורח חיים כמו קהל היעד של מסלול ערב, לעמוד בו.

  • החומר למבחן כולל בתוכו את כל חומר הקורס בהתאם לסילבוס, ובחצי מהזמן שהוקצה לכך.

מלבד הלכות ביהמ"ש, הרקע והידע הנלווה לחוק, נדרש מאתנו במסגרת מבחן האמצע למעשה ללמוד את כל נושאי הקורס המופיעים בסילבוס הקורס, אך הזמן שהוקצה לכך, שהינו 6 שבועות מהיום שבו עלה החומר לאתר (2.11.21), הוא כמחצית מהזמן שהקצתה לכך הקריה האקדמית אונו, שהינו 12 שבועות.

הדבר מדגיש את חוסר ההיגיון בבסיס חישוב הדרישה, מעשיותה ויעילותה.

ראוי והוגן, שהצפייה מאתנו להספק למידת כל קורס שלם, תהיה מותאמת לזמן אותו הקצתה המכללה לכך.

  • היחס בין היקף החומר לאחוז הציון אינו הגיוני, פרופורציונאלי או הוגן.

כאמור, החומר למבחן האמצע חולש על פני כל הנושאים בקורס על פי הסילבוס, ומכסה את כולם מלבד הפסיקה והמידע התיאורטי, שעל מנת לקבל אותו אנחנו תלויים במרצה.

מאידך, חלקו היחסי של הציון בעדו בקורס הינו 20% מהציון הסופי.

משכך, מתחדדת חוסר ההוגנות של הדרישה מאיתנו ומתבטאת בגמול לא פרופורציונלי לכמות העבודה שאנחנו נדרשים להשקיע.

  • הלמידה האינטנסיבית הפכה הלכה למעשה, למטלה העיקרית בסימסטר הנוכחי ובאה על חשבון מחויבויות לימודיות אחרות ואף אישיות, ברמה לא סבירה.

אנחנו פונים אלייך לאחר זמן מה של למידה אינטנסיבית ונסיון כנה לעמוד בהיקף החומר, ולאחר שנוכחנו כי המשימה אינה אפשרית עבורנו, על אף רצוננו להצליח בה, ונכונותנו להשקיע בה מאמץ.

בין הסטודנטים ששותפים לכתיבת מכתב זה, נמצאים סטודנטים שלקחו מספר רב של ימי חופש מהעבודה כדי לעמוד במשימה, אחרים שהפסידו שכר, ואף סטודנטים שמזניחים ומשהים את הלמידה בקורסים אחרים על מנת לנסות לעמוד בדרישת מבחן האמצע בקורס דיני קניין.

היקף המבחן המופרז מאלץ אותנו לבחור בין השקעה בלעדית בו והצלחה בקורס דיני קניין, לבין הצלחה בקורסים אחרים, פרנסה, מחוייבויות משפחתיות וכו', ומתוך רצון אמיתי לעמוד בדרישות הקורס ולעבור אותו בהצלחה, אך מאידך לא לספוג מחירים שאיננו יכולים לשלם, אנחנו מפצירים בך לשקול שוב התאמת מטלת האמצע לגבולות המשאבים הסבירים שניתן לצפות ממנו להשקיע בה.

אנחנו מודים לך על קריאת המכתב,

ומקווים שההחלטה שתתקבל תהיה נאמנה למטרה המשותפת שלנו, שהינה למידה משמעותית, יסודית ואיכותית של דיני הקניין.

המשך סימסטר פורה,

מסלול משפטים ערב, ירושלים.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

01/12/2021
העצומה השיגה 100 חתימות!
30/11/2021
העצומה השיגה 50 חתימות!
30/11/2021
העצומה נפתחה