הכרה בסטודנטים למוסיקה עתיקה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים

הכרה בסטודנטים למוסיקה עתיקה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים

מספר חתימות

113
 
200  

לכבוד:

   נשיא האקדמיה - הפרופ' אילן שול, 

   סגן נשיא האקדמיה - פרופ' מיכאל מלצר

   דיקאן הפקולטה לאומנויות הביצוע - ד"ר מיכאל קלינגהופר

   דיקאן הסטודנטים - ד"ר איל אדלר.    

הנדון: הכרה בסטודנטים למוסיקה עתיקה כקבוצה בעלת צרכים שונים והתאמת קורסים בתכנית הלימודים עבורם

שנים רבות עברו מאז החלה תנועת "הביצוע ההיסטורי" במוסיקה לפעול, לבצע וליצור תוך שאיפה לגישה "אותנטית" בנוגע למרכיבי ביצוע שונים ולחשיבה מודרנית ורעננה בנוגע לאחרים. מרבית האקדמיות החשובות והמרכזיות בכל רחבי העולם כבר הכירו בביצוע ההיסטורי כגישה המחייבת מסלול לימודים ייחודי, או לפחות סל פתרונות ייחודי במסגרת הקיימת,  ובנגני הכלים האותנטיים כאוכלוסייה חשובה (הן כמותית והן איכותית). כתוצאה מכך נפתחו מחלקות המתמחות במוסיקה עתיקה בחלק נכבד של אקדמיות וקונסרבטוריונים.

בחוג לביצוע באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים מתנהלים הלימודים על-פי דגם שהושרש בתחילת המאה ה-20 המקדש את הרפרטואר הקלאסי והרומנטי. יחד עם ההתמחות ברפרטואר זה, מגיעה הזנחה של המוסיקה שנכתבה עד 1700, ואילו מוסיקה מוקדמת מ-1600 אינה מטופלת כלל.

בדקנו כמה קורסים יוחדו לקבוצות הכלים השונות  השנה באקדמיה.

לדוגמא:

פסנתרנים - מתודיקה 1, מתודיקה 2, מבוא לקורפטיציה, ליווי למחול, סדנת הנגן היוצר, ספרות הפסנתר הקלאסית, ספרות המקלדת בבארוק, פסנתר בארבע ידיים, סגנון והתאמה בביצוע (סה"כ 9 קורסים).

זמרים - מבוא לדיקציה, סדנת תנועה לזמרים א', סדנת תנועה לזמרים ב', סדנת תנועה למתקדמים, סדנת משחק, סדנת משחק 2, סדנת זמרים קלאסי, איטלקית, צרפתית, גרמנית, הוראת פיתוח קול למקהלות ילדים, "המימד הנשכח", מדריגל- אומנות הביצוע, אריות ודואטים, אינטרפרטציה, סדנת אופרה, סדנת חזנות, תולדות האופרה, סדנת מחזמר, תולדות השיר האומנותי (סה"כ 20 קורסים).

לעומת זאת, כאשר בוחנים את רשימת הקורסים העוסקים במוסיקה מוקדמת, נתקלים ברשימה קצרה  ביותר ובלתי-מספקת – סדנת בארוק וספרות המקלדת בבארוק (סה"כ 2 קורסים!!!). שני הקורסים הנ"ל הינם קורסים המיועדים בעיקר להכרות כללית של נגני מוסיקה מאוחרת יותר עם תקופת הבארוק ולא למוסיקאים המבקשים להתמחות במוסיקה מן התקופה. קורסים הנוגעים בתקופות מוקדמות יותר אינם קיימים כלל!

אמנם מגוון הקורסים משתנה משנה-לשנה אבל הקווים הכלליים נשארים זהים.

מיומנויות החובה, כפי שנלמדות כיום באקדמיה, מהוות הרחבה בלבד של החומר הבסיסי במוסיקה עתיקה- שלא נלמד באקדמיה כיום, שכן פיתוח שמיעה באקדמיה נלמד על בסיס הכוונון המשווה- שיטה שהרלוונטיות שלה לנגני המוסיקה העתיקה היא אך משנית, ואילו השיטות הרלוונטיות לנו אינן נלמדות כלל. רשימות ההאזנה אינן כוללות יצירות לפני מונטוורדי, והנתח הגדול של רשימות אלו הוא רפרטואר מאוד ספציפי- בעיקרו קלאסי ורומנטי. קורס צורות ואנליזה מתעסק בהתפתחות הצורות מהבארוק המאוחר והלאה ומתעלם מקיומן של צורות מוקדמות יותר. לימודי התיאוריה מתייחסים לרעיונות הרמוניים הלקוחים מסגנונותיהם של באך, מוצארט, ברהמס וכו'. שוב, ההתיחסות היא למוסיקה גרמנית מתקופה מצומצמת של כ-150 שנה. מכאן שגם לימודי התיאוריה באקדמיה, במתכונתם הנוכחית, הם בעלי חשיבות מוגבלת עבור סטודנטים למוסיקה עתיקה, ומצריכה השלמות רבות של חומר תיאורטי שחשיבותו היא מן המעלה הראשונה.

אם כל הנ"ל איננו מספיק בכדי שנגני הכלים האותנטיים וזמרי מוסיקה עתיקה ירגישו שאינם חלק משמעותי (או חלק בכלל) מהסטודנטים באקדמיה, הרי שבשל צורת החשיבה שצוינה לעיל נגני מוסיקה  עתיקה (שגם כך אינם יכולים לנגן בתזמורת האקדמיה) לא מקבלים שום הרכב מודרך, ואם הרכב כזה מאורגן באופן עצמאי ע"י הסטודנטים - הוא איננו מוכר ע"י האקדמיה לצורך קבלת קרדיט. בנוסף - נמנעת מאיתנו אף ההזדמנות להשתלב בהרכבים קאמריים מקבלי מלגות בתכנית למוסיקה קאמרית של האקדמיה.

כך קורה שסטודנטים בפקולטה לאומנויות הביצוע - נותרים ללא שום גוף ביצוע!

בנוגע לצ'מבלו, שכולנו זקוקים לו ביותר - לא הגיוני שימצא אך ורק צ'מבלו אחד (!) שישרת את כל הסטודנטים המעוניינים בליווי של צ'מבלו, כאשר צ'מבלו אחד בקושי ממלא את צרכיהם של נגני הצ'מבלו, צ'מבלו משנה, זמרי המוסיקה העתיקה ונגני הכלים האותנטיים האחרים. מוסד אקדמי המסוגל, כלכלית, להשקיע בעשרות פסנתרים ופסנתרי כנף, יכולים גם להשקיע בקניית צ'מבלו שני כאשר מתעורר הצורך- צורך שהתעורר כבר מזמן!

נגן מוסיקה עתיקה נדרש להיכרות עם מספר שיטות כוונון, שיטות תיווי, קריאה ממקורות, באסו קונטינואו, אילתור ועיבוד. כמו-כן, תפיסת המערכת הסולמית שונה לחלוטין שכן לעיתים היא מודאלית.

סטודנט למוסיקה עתיקה המגיע אל האקדמיה לא זוכה להיכרות נאותה ומעמיקה עם הספרות המוסיקאלית הרלוונטית לו. כפי שלא יעלה על הדעת שסטודנט מן השורה לא יכיר את הספרות הקלאסית והרומנטית, כך לא יכול לעלות על הדעת כי סטודנט המתמחה במוסיקה עתיקה לא יכיר את ספרי המדריגלים של מונטוורדי, המוטטים של ז'וסקן, המוסיקה למקלדת של פרוברגר ועוד.

כיום ההרגשה שלנו היא שלמוסיקאים המנגנים בכלים אותנטיים אין מקום באקדמיה. כפי שכבר ביססנו היטב - הקורסים הקיימים אינם מספקים לנגן/זמר מוסיקה עתיקה את המיומנויות הבסיסיות ביותר הדרושות לו. לעיתים נראה כי למוסיקאי המבקש להתמחות במוסיקה עתיקה אין סיבה להגיע לאקדמיה, ולראיה- בכל שנה סטודנטים עוזבים ללמוד בחו"ל, במוסדות המאפשרים להתמחות במוסיקה עתיקה באופן רציני ובהם מספר רב של מוסיקאים בולטים: שלו עדאל, צבי מניקר, אופירה זכאי, קתי דברצני, לירון רינות, גילי רינות, ברכי קול ועוד.

כמו כן, לא עומדת לרשותנו שום דמות בעלת סמכות שמתוקף תפקידה לדאוג לאינטרסים שלנו בתור קבוצה.

לא פעם קרה שבחינה של סטודנט "נפלה בין הכסאות" מאחר והוא לא פסנתרן אלא צ'מבלן, או לא גיטריסט אלא נגן לאוטה וכו'. לא יכול לקרות מצב שמגיע נגן חלילית בעל שם עולמי להעביר כיתות אומן, ואין איש שיעדכן את נגני החלילית באקדמיה- ולו בכדי שיבואו בתור קהל. זה אבסורד, אבל זה קרה בסוף שנה"ל האחרונה, כאשר נגן החלילית אשלי סולומון הגיע במסגרת פסטיבל ישראל ולא היה איש שאחריותו היא ליידע את נגני המוסיקה העתיקה על בואו ועל כיתות האומן.

 אנחנו סטודנטים מן השורה ומשלמים שכר-לימוד שווה לכל סטודנט אחר - אין שום סיבה שלא נקבל מערכת קורסים הרלוונטיים לנו ותנאים שווים לכל נגן מודרני.

כיום, בוגר מסלול ביצוע באקדמיה, המתמחה במוסיקה עתיקה ומבקש להתקבל לתואר שני בחו"ל, כמעט תמיד נדרש לשנה ואפילו שנתיים של השלמות לתואר הראשון מפאת הכשרה בלתי-מספקת בתחום במסגרת התואר באקדמיה.

דרישותינו הן:

  • להיות מוגדרים ומוכרים כקבוצה נפרדת ובעלת צרכים שונים.
  • אנו מבקשים שימונה איש סגל, מתחום המוסיקה העתיקה, שהגדרת תפקידו תהיה ריכוז הקבוצה.
  • קביעת תאריכי קונצרטים, תאריכי מבחנים וועדת בוחנים מתחום המוסיקה העתיקה.  
  • רכישת צ'מבלו נוסף.
  • פתיחת פורום מוסיקה עתיקה על-פי המתכונת של פורום תיאורטיקנים, שיועבר ע"י אחד ממורי החוג ואורחים.
  • רשימת האזנה שתכיל יצירות רלוונטיות בין המאות 11-18, בנוסף לרשימה הקיימת.
  • במקום פסנתר משנה- צ'מבלו משנה (ע"פ אותו פורמט) .
  • מן הראוי שתינתן הזדמנות אמיתית גם לנגני וזמרי המוסיקה העתיקה להקים הרכבים קאמריים שיזכו להדרכה מתאימה וישאו קרדיט. ואפילו אפשרות להשתתף בתכנית למוסיקה קאמרית.
  • מאחר וישנם חוסרים רבים במסגרת מיומנויות החובה כפי שנלמדות באקדמיה (פיתוח שמיעה, תורת המוסיקה וצורות ואנליזה), נבקש לפתוח קורס שיעסוק בהשלמות הדרושות לנו.

איננו מבקשים פריווילגיות, כי-אם דברים שעבור הנגן/זמר המודרני הם ברורים מאליהם, ואילו אנחנו, נגני המוסיקה העתיקה, לא מקבלים כלל – אנחנו מבקשים תכנית לימודים שתאפשר לנו הכשרה מתאימה, בדיוק כפי שמוצהר באתר האקדמיה ב"מכתב למוסיקאים ולרקדנים שבדרך" מאת נשיא האקדמיה: "... אנחנו באקדמיה עושים את המירב כדי לספק לכם, התלמידים והסטודנטים, את כל העזרים להם תידרשו להתפתחותכם האינטלקטואלית והמוסיקלית..."

אנחנו, סטודנטים למוסיקה עתיקה, רחוקים מלהרגיש כי נעשה עבורנו המירב.

לא יעלה על הדעת שלאחר הכשרה של ארבע שנים באקדמיה, נדרש לשנות השלמה של התואר הראשון בטרם נוכל להתחיל את התואר השני, כאשר אנחנו משלמים את אותו שכר-לימד שמשלמים יתר הסטודנטים - שכן מקבלים את כל ההכשרה הדרושה להם.

אנחנו קוראים לכם- אנשי הסגל הבכיר באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים- להבין את בקשותינו ואף להענות להן.

יהיה זה צעד בלתי-הולם מצד האקדמיה להשאיר אותנו ללא מענה. אנו מצפים לקיום דיון בנושא עוד לפני פתיחת שנת הלימודים הקרובה, בכדי שתכנית הלימודים בשנה"ל הקרובה כבר תכלול קורסים של מוסיקה עתיקה. כמו-כן, אנו מבקשים שבדיון מסוג זה יהיו נוכחים לפחות שני סטודנטים מטעמנו.

אנא מכם- שימו סוף ל"נפילה בין הכסאות" של קבוצה בעלת פוטנציאל אדיר לגדול ולהתפתח באם תנתן קרקע פורייה לכך.

אל תחכו ליום שבו כל נגני וזמרי המוסיקה העתיקה יבחרו להשקיע את כשרונותיהם  ואת שכר הלימוד שלהם במוסדות אחרים!

אנו פונים אליכם מתוך אמונה שיש בהחלט עם מי לדבר ומצפים לכך!

בברכה,

הדס בביוף והסטודנטים החתומים מטה.הדס בביוף, הסטודנטים החתומים מטה ותומכים נוספים במטרה.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

19/08/2011
העצומה השיגה 100 חתימות!
14/08/2011
העצומה נפתחה