הסכמה קהילתית - איזון חיים דיגיטלי

אין תמונה

מספר חתימות

1
 
1,000  
פורסם בתאריך: 01/05/2023
 

 אח"ד - איזון חיים דיגיטלי

פתח דבר בשנת 2012 נפל דבר בעולם. ה"טלפון החכם" הפך למוצר להמונים. המכשיר הזה הביא איתו עוצמה אדירה שבעבר הלא רחוק קשה היה לדמיין. יכולת לנווט בקלות בכבישים ובשטח, להעביר בשניה מסרים, קבצים ותמונות לכל מקום בעולם בכל זמן נתון, לאינספור אנשים, להגיע לכל מידע שרק תרצה ועוד ועוד ועוד.המכשיר הזה הביא איתו גם שיפור באיכות החיים דרך חיסכון אדיר בזמן של בירורים, עמידה בתור, צורך בהגעה פיזית למקומות ועוד.

יחד עם העוצמה הגדולה הגיעו גם המחירים והאתגרים- חברות ענק שההתמחות שלהן היא לגרום לנו להישאר כמה שיותר זמן מול המסך, אובדן הקשב, פוגענות ברשת, חשיפה לתכנים שליליים, ירידה באיכות התקשורת הבינאישית, חוסר בנוכחות בהווה וכן ע"פ המחקרים גם עלייה משמעותית בדיכאון, אובדנות והתמכרות במיוחד אצל בני נוער.

"עם כח גדול באה אחריות גדולה" (איש העכביש, שם שם). מתוך הבנה כי יש צורך דרמטי לייצר איזונים בין העוצמה והיתרונות לבין המחירים והאתגרים ומתוך הבנה כי ליחידים אין די כח לעמוד מול המכבש החברתי והכלכלי האדיר שמופעל עליהם, אנו מביאים בפניכם נוסח של הסכמה חברתית בסיסית שתהווה עוגן קהילתי אל מול האתגר. סוגיות רבות לא נכנסו ככללים לתוך מסמך זה ויש צורך לייצר נורמות חברתיות בריאות גם שלא דרך הסכמה זו.

להסכמה זו אין כל תוקף משפטי או חוקי. כל כוחה נובע מההסכמה הרחבה של הציבור, צוותים חינוכיים, אנשי קהילה והיענות בפועל לכתוב בה לאורך שנים.

יחד נוכל לעמוד באתגר ומי יתן ומתקוע תצא בשורה גדולה.

סעיפי ההסכמה החברתית.

1. במסגרות החינוך בתקוע (פורמלי ולא פורמלי) יתקיים בקביעות תהליך של למידה ושיח ברוח איזון חיים דיגיטליים.

2. במהלך המחצית הראשונה של כיתה ח' יתקיים תהליך מובנה בשיתוף עם גורמי מקצוע, הורים וצוותי החינוך בישוב ובו יעסקו במספר נושאים מרכזיים (כגון: כללים ברשתות חברתיות, מוגנות, תכנון זמן, הבנת מנגנוני ההשפעה הפיזיים והרגשיים, מודלים כלכליים ועוד).

3. במחצית כיתה ח' יקבלו התלמידים (בזמן מוסכם משותף) טלפון חכם מהוריהם וזאת לאחר שחתמו על כללי התנהגות מוסכמים מול ההורים.במהלך המחצית השנייה של כיתה ח' צוותי מסגרות החינוך בישוב ילוו את השכבה ויהיו מעורבים במקרים וסוגיות שיעלו בעקבות קבלת הטלפונים. יובהר: עד למחצית כיתה ח' ישנה הסכמה משותפת כי אין לילדים טלפון חכם.

4. עד מחצית כיתה ח', במידה ויפתחו קבוצות ווטסאפ (או רשתות אחרות) דרך המכשירים של ההורים/האחים וכד', הן יהיו מפוקחות ע"י ההורים.

5. המלצה: קיום טלפון קווי בבית / טלפון דור ישן.

6. בתוך הקהילה ובצוות ביה"ס יתקיים בקביעות שיח, לימוד, בירור ועיסוק בסוגיות השונות והמשתנות העולות מהאתגרים בעולם הדיגיטלי כגון: גבולות מול זמינות, תקשורת מבוגרים-ילדים-נוער, אופי התקשורת במדיה החברתית שלנו ועוד.

לסיום, אנו תקווה כי הסכמה חדשה זו תוביל לאיזונים סבירים בין הטכנולוגיות המתקדמות לבין קיומו של שיח בין-אישי, בין-קבוצתי וכלל קהילתי המכבד את הזולת, מגלה אמפתיה לצעירים ומבוגרים כאחד, להגברת הלכידות והסולידריות החברתית בזמנים שבהם מתגבר השיח המפלג בחברה הישראלית. כדי שמהלך זה יצליח ויתבסס נדרשת הסכמה קהילתית רחבה ככל הניתן, שותפות ממשית לאורך דרך ארוכה ורצון משותף לסייע לבני הדור הצעיר בפיתוח מודעות ודרכי התנהגות ראויים. נעשה ונצליח!

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו