פגיעה בזכות לחינוך

מספר חתימות
125 |
|
100 | |
שלום, אנו תלמידות כיתה י"ב בתיכון "ברנר". במסגרת מטלת הביצוע ב"אזרחות" עסקנו בחקר אחר הפגיעה בזכות לחינוך, שבאה לידי ביטוי באופן בו חוק חינוך חובה מיושם בישראל. פגיעה זו באה לידי ביטוי בעובדה כי החוק והזכות מחייבים לחינוך, ועם זאת נלווית הוצאה כספית ניכרת בשונה מהידיעה הרווחת בציבור, כי החינוך מסופק ב "חינם". בעקבות ההיבט הכלכלי של החוק, תלמידים בישראל לא זוכים לחינוך שיוויוני. כלומר, כל תלמיד זוכה לרמת חינוך בהתאם ליכולת הכלכלית של הוריו, וכך הזכות לחינוך של חלק מהתלמידים נפגעת.
בעבודתנו התעמקנו בנושא הזכות לחינוך, חוק לימוד חובה וההיבט הכלכלי שמלווה בחוק - חקרנו מקורות מידע רבים וסיכמנו את עיקרי המידע שדרושים לטובה העבודה. לאחר מכן חקרנו כיצד הבעיה באה לידי ביטוי בשכבות האכלוסייה שונות. החקר נעשה באמצעות שאלון אינטרנטי.
ממצאי הסקר איששו את השערתנו בנושא לפיה, בעיית התשלומים למוסדות החינוך אכן מהווה נטל על יותר ממחצית ההורים שענו על הסקר. בעקבות תוצאות הסקר הסקנו כי נדרש שינוי, ודנו במציאת פתרון מתאים לבעיה.
ההצעה הטובה ביותר לדעתנו לפתרון הבעייה היא שמשרד החינוך יחייב את כל בתי הספר התיכונים וחטיבות הביניים לערוך מספר פעמים בשנה ימי עבודה חוויתיים לכל שנתון. כל בית ספר יוכל לבחור את המקום האידיאלי עבור תלמידיו מתוך רשימת מקומות אפשריים לעבודה, שתפורסם על ידי משרד החינוך מדי שנה. ימי העבודה יבוצעו ע"י כלל תלמידי השנתון ויהוו עבורם חווית גיבוש מהנה. כמו כן, פעילות זו תתרום לתלמידים ערך מוסף וחינוך לעבודה, וכך תעצים את התלמידים בדרכים נוספות מעבר לדרכי החינוך שאליהם התלמידים נחשפים ביום יום. השכר שיתקבל עבור ימי העבודה, יתקזז עם תשלומי ההורים לבתי הספר, וכך התשלומים הנדרשים למוסדות החינוך יופחתו משמעותית מדי שנה. פתרון זה הוא ישים, ועשוי למזער את כובד התשלומים, וכך יקל על משפחות רבות במדינה.
לפיכך, אנו נשלח הצעה מפורטת זו לשר החינוך המכהן כיום, השר נפתלי בנט. במכתב נציג בפניו את הבעייה, תוצאות המחקר ואת הפתרון המוצע.
להבעת תמיכה בהצעה זו חיתמו בשמכם.
בברכה.
ציר הזמן של העצומה
- 08/03/2018
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 07/03/2018
- העצומה נפתחה