סוגיות במחקר ובמעשה החינוכי

מספר חתימות
56 |
|
75 | |
פנייה להנהלת החוג לחינוך - סוגיות במחקר ובמעשה החינוכי 34495
לכל מאן דבעי
מסמך זה נועד להביע הערות והארות בנוגע לקורס סוגיות במחקר ובמעשה החינוכי. חשוב לנו לציין כי מטרת המסמך היא להביע את הלך הרוח ומחשבות של הסטודנטים בקורס על כתב, בצורה עניינת וללא משוא פנים. על מנת להקל ולמקד פניה זאת תכתב בשתי נקודות המעלות את הבעייתיות המרכזיות בקורס.
- מחקר בקורס ולא קורס מחקרי – סוגית במחקר ובמעשה חינוכי משמש כתשתית למחקר המבוצע על ידי סגל הקורס. דבר זה מבורך ואנו כסטודנטים שמחים לקדם את השדה האקדמי בכלל ואת המחקר בחינוך בפרט, אך לא כאשר הדבר הופך להיות מרכז הקורס. להרגשתנו, תשתית הקורס בנויה בצורה המשרתת את המחקר ופחות מטיבה עם הסטודנטים. הרצון לנהל ולחקור דיונים וסוגי שיח הוא רעיון מבורך, אך הוא לא ישים בדרך בה הוא מתנהל. לא ניתן להגיע לדיונים מעמיקים בצורה א-סנכרונית ובאמצעות מערכת אשר לא עברנו עליה הסבר מלבד הסבר לקוני במהלך אחד השיעורים בפתיחת שנה. חשוב לציין כי הסטודנטים ניסו לבצע דיונים במערכת והעלו את הפער והקשיים בשימוש במערכת לטובת הדיונים אך ללא תשובה מספקת מצד סגל הקורס.
בנוסף, העבודה שמדובר בקורס חובה הינה בעייתית בלשון המעטה. אמנם ניתנה האופציה לא להשתתף במחקר באי-חתימה על טופס ההסכמה. אך גם במידה וסטודנט בחר לא להשתתף במחקר, הוא מחויב לקחת חלק בקורס ובכך בעל כורחו להיות חלק מן המחקר. דבר אשר נראה כבעיה אתית מחקרית.
- סילבוס ודרישות קורס אמורפיות – סילבוס הקורס מנוסח בצורה לא ברורה וחלק מן הקריטריונים על המטלות אינם מובנים או נשלחו בעיכוב רב. לדוגמא, המייל המסביר את אומדן הציון על מטלות דוחות הקריאה נשלח רק ב12.04 (לאחר הגשת מטלה ראשונה) והנושא לא הובהר מספיק בשיעורים הראשונים, בהם הוסבר על הסילבוס והמטלות לרבות שאלות של הסטודנטים. דוגמא נוספת לכך היא העבודה שמטלת הסיום הייתה אמורה להיות מוסברת ב15.05 לפי הסילבוס, אך כאשר הדבר הועלה בפני מרצה הקורס הוא הופתע ואינו זכר שרשום דבר כזה בסילבוס ואמר שהדבר יפורסם בהקדם.
ברור לנו כי טעויות קורות אך נראה כי כלל דרישות הקורס אינם מסודרות בכך נוצר מצב בו סטודנטים לא מבינים מה נדרש מהם בקורס, וכאשר הם מגישים מטלה איכותה נפגעת מתוקף דרישות והוראות לא ברורות. בנוסף הקצאה של מתרגל אחד לקורס חובה של חוג שלם היא בעייתית ויוצרת צוואר בקבוק (למרות רצון טוב של המתרגל). לסיכום, נקודה זו נועדה להבהיר כי הרמה של הקורס יוצרת במצב בעייתי ובמיוחד כאשר מדובר בקורס חובה.
חשוב לנו לציין כי אנחנו תומכים ברעיון המחקרי ובניסיון החינוכי שנעשה בקורס על ידי ד"ר בנצי סלקמון וצוות הקורס, נושא הקורס מעניין ודורש התייחסות במיוחד בתואר בוגר בחינוך. יחד עם זאת אין אנו חושבים שהדרך שבהם הקורס מנוהל היא הדרך הנכונה לקדם אגנ'דה זו, לטובת הסטודנטים ולטובת סגל הקורס. לפיכך נשמח להתייחסות וטיפול בשני מישורים. הראשון, בטווח המיידי, יש לדאוג כי מתכונת הקורס אינה פוגעת בסטודנטים לרבות הציונים שלהם. שנית, יש לפעול שהקורס יהיה במתכונת של קורס בחירה ומוגבל למס' מצומצם יותר של סטודנטים בכיתה. לעניות דעתנו מתכונת זו תשרת בצורה הטובה ביותר את כלל הצדדים העוסקים בנושא. כמובן, המטרה הנוספת של המכתב היא ליצור הפקת לקחים לקראת הסטודנטים שייקחו את הקורס שנה הבאה.
תודה רבה שהקדשתם מזמנכם לקרוא את פנייתנו.
על החתום,
סטודנטיות וסטודנטים בקורס סוגיות במחקר ובמעשה החינוכי.
ציר הזמן של העצומה
- 22/05/2019
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 18/05/2019
- העצומה נפתחה