הפגיעה בשיוויון הזדמנויות של בני נוער בהוצאת רישיון נהיגה
![אין תמונה](https://www.atzuma.co.il/assets/images/nophoto.png)
מספר חתימות
13 |
|
200 | |
כיום שיעורי הנהיגה יקרים מאוד וזוהי סוגיה מורכבת עבור בני נוער שרוצים להתחיל ללמוד נהיגה.
בסוגייה זו נפגעת הזכות לשיוויון, שהינה אחת מששת זכויות אדם ואזרח טבעיות בסיסיות ויסודיות. על מנת לקבל רישיון נהיגה צריך לעבור מבקש הרישיון מבחן מעשי (טסט) ומבחן עיוני (התיאוריה).
לימוד הנהיגה מתבצע בעזרת מורים מוסמכים לנהיגה. בישראל ניתן להתחיל בלימודי הנהיגה בגיל 16 וחצי לאחר הוצאת "טופס ירוק", בדיקה רפואית ובדיקת ראייה.
מחישוב קצר שערכנו עולה כי עלות הוצאת רישיון נהיגה ממוצע בישראל נע בסביבות 4500-9000, סכום הקשה מאוד להשגה לרבים במדינה ופוגע במיוחד בשכבות המוחלשות של החברה.
מחיריהם של שיעורי הנהיגה נעים מ-100 עד 180 ש"ח לשיעור של 40 דקות, כאשר מספר השיעורים המינימאלי הדרוש לפני הטסט עומד על 28 שיעורים. חלק ניכר מהתלמידים אינו יכול להסתפק במספר זה של שיעורים, ולכן בפועל ההוצאה גבוהה הרבה יותר. מחירו של טסט פנימי, מבחן אותו עושה המורה לפני הגשת התלמיד לטסט, הוא כ-300 ש"ח, מחיר הטסט כיום הוא 329 ש"ח, מחיר מבחן התיאוריה היום הוא 62 ש"ח ומחיר ספר הלימוד לתיאוריה עומד על כ-50 ש"ח. סכומים אלה מצטרפים זה לזה והופכים לסכום עתק של עלות הרישיון, תלמידי התיכון אשר ממנים לעצמם את הרישיון אינם יכולים לעמוד בהוצאות ואפילו חלקם מוותרים על כך בשל הקושי לשלב בין לימודים לעבודה.
ככלל, תפקידה של המסגרת המדינית הדמוקרטית הוא כפול:
מצד אחד– על המדינה להבטיח את שלומם ואת איכות חייהם של כלל הפרטים במדינה -כלומר החברה,
ובכך לאפשר את מימושו של ערך השוויון.
דבר זה בא לידי ביטוי במחירים הגבוהים של לימודי הנהיגה.
מצד שני - על המדינה לדאוג לפרט ולהבטיח את חירויותיו ואת זכויותיו של כל פרט ופרט, ובכך לאפשר את מימושו של ערך החירות. ולכן המדינה צריכה גם לדאוג לפרט ולהקל עליו במימון רשיון הנהיגה.
בנוסף, על המדינה, כמדינה שדוגלת בגישה חברתית כלכלית הסוציאל-דמוקרטית לדאוג לפרטים החלשים בחברה ולתת להם מענה בתחום זה.
בהתערבות המדינה ותמיכתה בבני הנוער הלומדים נהיגה באה לידי ביטוי הזכות לחירות- חופש התנועה.
אם אתם בני נוער שרוצים לשנות את המצב חתמו בעצומה וביחד נשנה את העולם!!