תחזירו לנו את המעבורת לאירופה!
מספר חתימות
214 |
|
500 | |
עצומה זו קוראת לממשלת ישראל לפעול ביחד עם הרשויות היווניות והקפריסאיות על מנת להאריך את הקו המחודש של קפריסין - יוון לישראל.
נתחיל עם מה הוא הקו המדובר ולמה הוא עורר הרבה עניין אצל הקפריסאים והיוונים.
בחודש האחרון, חזר לפעול אחרי כ 20 שנה קו המעבורת בין קפריסין ליוון. הקו הפסיק לפעול "לאחר המצב הביטחוני בישראל בזמן האינטיפאדה השנייה" על פי מקורות עיתונאים שונים.
לפני כ20 שנה קו המעבורת לא כלל רק את קפריסין ואת יוון אלא גם את ישראל. כלומר, תיאורטית היה אפשר לקחת את הרכב הפרטי שלכם, לנסוע לחיפה, לעלות על מעבורת ליוון ומשם להמשיך עם רכבכם הפרטי לכל מקום שתרצו ברחבי אירופה. כאמור, הקו הפסיק לפעול בתחילת שנות ה2000, ולא חזר כי חברות המעבורות העדיפו לתגבר את השירות שלהן בצפון ומערב אירופה ולא באזורינו.
אם תחקרו קצת את העניין תגלו שלפני כ 10 שנים הייתה עצומה דומה לזו, הקוראת להחזיר את הקו. כפי שאנו רואים היום עבודת העצומה הקודמת לא הצמיחה פירות לצערינו. על פי כתבה מעיתון "הארץ" אשר סיקרה את העצומה, לפני 12 שנים, ניתן לראות כי השלטונות הישראליים היו מעוניינים בהחזרת המעבורת אך הקפריסאים פחות.
אך נראה כי בסוף העשור האחרון דעת הממשלה הקפריסאית השתנתה למדי :
ב2019 ממשלות קפריסין ויוון החלו לדבר על החזרת המעבורת בין שתי המדינות ואף העלו מכרזים אשר כשלו להחזיר את הקו
ב2020 הממשלות הצילחו להשיג הסכם עם האיחוד האירופי על מימון קו המעבורת למשך שלוש שנים, כלומר הקו עדיין לא קבוע ואם לא יהיה לו ביקוש הוא ייפסק.
ב2021 ממשלת קפריסין פנתה לממשלת ישראל על מנת להוסיף נמל בישראל לקו המעבורת - מה שיביא לעוד ביקוש, ויחיה את הפוטנציאל של הקו להיות קו קבוע. שרת התחבורה מירב מיכאלי על פי העיתונות היוונית(משום מה אין אזכור לכך בעיתונים הישראליים הגדולים…) הראתה עניין ובירכה את מאמצי קפריסין להחזיר את הקו.
ב19 ביוני 2022 לראשונה אחרי 21 שנה קו המעבורת בין יוון לקפריסין החל לפעול. עם מטרה ומסע שכנוע (על פי העיתונות היוונית) של שר הספנות הקפריסאי לממשלת ישראל להצטרף לקו על מנת שיהיה לו פוטנציאל כלכלי רחב יותר, ושהוא יהפוך לקו קבוע שיחבר את ישראל וקפריסין לאירופה הקונטיננטלית.
אז למה אנחנו צריכים קו מעבורת לאירופה? האם יש לזה ביקוש? מה היתרונות?
כיום הדרך היחידה להגיע לאירופה מישראל לא במטוס ולא עם דרכון זר ורכב זר בנסיעה דרך סוריה. היא דרך קרוזים אשר לא פועלים בצורה קווית למדינות שונות בים התיכון. כלומר, אתם לא יכולים לעלות לקרוז, לרדת ביוון ולחזור כשהספינה תעגון שוב בעוד שבועיים. לפי דיווחים שונים ישנן חברות קרוז אשר דורשות שאם אתם יורדים אתם תצטרחו לחזור עצמאית ולשלם על כל הקרוז.
המצב לא ככה בהרבה מדינות אחרות! בהרבה מדינות ישנן מעבורות קרוז, כלומר ספינות תענוגות אשר יכולות להכיל רכבים ואנשים ולתפעל את עצמן גם כקרוז וגם כקו מעבורת.
השנים האחרונות הוכיחו לנו שהעובדה שענף התעופה הוא הדרך היחידה להגיע מכאן לאירופה כולא את ישראל במצב גיאופוליטי המדמה מצור במקרה שענף התעופה לא יכול לפעול. אנו צריכים לדרוש עוד אמצעי תחבורה בינינו לבין מדינות שכנות אשר יש לנו יחסים טובים עמן.
התיירות האירופית וכן העולמית השתנו מאוד ב20 שנים האחרונות, טיולי "רוד טריפ" וקראוונים הפכו להיות מאוד פופולריים ברחבי אירופה. למען האמת אם תהיו ביוון תראו קראוונים ממדינות רחוקות מאוד יותר מאיתנו. למעשה, האבסורד כיום הוא שקל יותר להגיע מאיסלנד ליוון ברכב מאשר מישראל ליוון, מכיוון שיש קו מעבורת בין איסלנד לאירופה(דנמרק).
החזרת קו המעבורת יכולה להיות מהפכנית מבחינת תחבורה ותיירות בינינו לבין אירופה. עוד אופציות של תחבורה יוצרות תחרות, תחרות מוזילה מחירים.
החייאת הקו גם תשפר את איכות החיים במדינה, תעזור לזכות לחופש התנועה, תחזק את היחסים שלנו עם יוון וקפריסין וכן תעזור לכלכלה הישראלית. ישנם קולות האומרים שהחייאת הקו אף תשפר את המבט הפסיכולוגי הרואה את ישראל ככלוב כלוא לאור היחסים העגומים עם מדינות ערב השכנות.
בנוסף, גם בעולם "אוטופי" שבו יש שלום במזרח התיכון הקו יוכל להפוך את ישראל לשער של אירופה בפני חצי האי ערב. (לדוגמה אם מישהו נוסע מסעודיה עד חיפה לוקח מעבורת ומגיע בקרוואן עד לפריז למשל). הפוטנציאל התיירותי אדיר.
כיום בחודשי הקיץ ישנם מחירים מופרזים ולא הגיוניים של טיסות לקפריסין ויוון, הסיבה פשוטה, חברות התעופה יודעות שאלו יעדים פופולריים לישראלים בקיץ, ושטיסה היא האופציה היחידה. לכן, חברות התעופה מרשות לעצמן לגבות מחירים אבסורדים מתיירים ישראליים.
דרך תחבורתית נוספת ליוון, קפריסין ואירופה תוכל להקל על העומס בנמל התעופה נתב"ג במיוחד בזמנים שבהם הוא עמוס מאוד (הקיץ הזה של 2022 יהיה עמוס מאוד בנמלי תעופה ברחבי אירופה כולה בגלל שהקורונה דעכה). גם בימים שהם לא פוסט קורונה או בזמן הקורונה זה ידוע שהעומס בנמל התעופה נתב"ג הולך ותופח ככל שהשנים עוברות. עוד אמצעי תחבורה יקל על זאת.
לסיכום,
אנו אזרחי ישראל, קוראים לממשלת ישראל לטפל בעניין להוסיף לתחרות ולעזור לאיכות החיים וחופש התנועה של כולנו. בבקשה תצביעו ונראה לרשויות במדינה שגם אנחנו הישראלים רוצים מעבורת סדירה לחו"ל!
מצרף להלן את מקורות החדשות :
כתבה על הקו המחודש של קפריסין - יוון מהאתר "Cyprus Mail"
הכתבה מעיתון "הארץ" על העצומה הקודמת :
https://www.haaretz.co.il/misc/2010-07-30/ty-article/0000017f-e8cb-dea7-adff-f9fbc9a20000
כתבה על רצון מירב מיכאלי לצרף את ישראל לקו המעבורת מהעיתון היווני "Greek Reporter"
https://greekreporter.com/2021/12/13/israel-greece-cyprus-ferry-route/
דוגמה למעבורת לילה במערב אירופה (קו בריטניה - ספרד)
ציר הזמן של העצומה
- 22/02/2023
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 09/10/2022
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 12/07/2022
- העצומה נפתחה