תנו להמשיך וללמד את ילדי ישראל

מספר חתימות
284 |
|
1,000 | |
לכבוד שר החינוך, ח"כ יואב קיש
מנכ"ל משרד החינוך, מר מאיר שמעוני
יו"ר המזכירות הפדגוגית, ד"ר טלי יניב
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יוסף טייב
שלום רב.
תנו לנו להמשיך ולחנך את ילדי ישראל!
אנו הח"מ, מורות ומורים למקצועות הרוח והחברה מכל רחבי הארץ וכל המגזרים, פונים אליכם בעקבות החלטת משרד החינוך לחייב את כלל התיכונים לעבור, החל משנה"ל הקרובה, לפחות באחד ממקצועות החברה והרוח, למתווה "הבגרויות הגמיש".
א. מתווה הבגרויות הגמיש הוא המשך בשינויים קלים של מתווה תוכנית המח"ר של שרת החינוך הקודמת, ד"ר יפעת שאשא ביטון, אותה ביטל לשמחת כולנו שר החינוך הנוכחי עם כניסתו לתפקיד.
ב. דיון ציבורי נרחב הדגיש בזמנו את הליקויים הרבים בתוכנית זו, שמשמעותם העיקרית היא הפחתה משמעותית בהיקף החומר הנלמד במקצועות המח"ר, ביטול בחינות מהימנות והמרתם בעבודות המאפשרות לימוד שטחי, חלקי ובלתי אמין. גם השינויים שבוצעו בתוכנית במהלך השנה האחרונה לא נותנים מענה משמעותי לבעיות אלו.
ג. עם כניסת מערכות הבינה המלאכותית לחיינו, היכולת לאפשר עבודות יעילות ומשמעותיות ואמינות ירדה עוד יותר, והיא למעשה שואפת כרגע לאפס.
ד. למיטב ידיעתנו, לא נעשתה בדיקה מקיפה במהלך השנה האחרונה לגבי יעילות ואמינות מתווה הבגרויות הגמיש בקרב בתי הספר שהשתתפו בפיילוט שנערך בתחום. כיצד ניתן לחייב את כלל בתי הספר בתוכנית כה דרמטית בשעה שאין נתונים לגבי יעילותה ומשמעותה?
לאור זאת אנו דורשים:
א. להמשיך ולאפשר את המתווה הגמיש כבחירה ולא כחובה למורים המעוניינים ללמד בצורה שכזו. אין שום סיבה ותועלת לחייב את כלל המורים, ביניהם המונים המתנגדים לשיטה החדשה, לפעול בצורת לימוד שבה אינם מאמינים ומהווה לגביהם טורח וסרבול.
ב. לאפשר מחקר מקיף ושקוף לציבור של רשות המחקר (ראמ"ה) לגבי התיקוף והיעילות של צורות הלמידה ה"גמישות" לאור המציאות הנוכחית ולאור נוכחות מנגנוני הבינה המלאכותית.
ג. אנו בהחלט בעד גיוון ושינוי דרכי ההוראה וההערכה כנספח ללימוד המרכזי. את המשימות שבהכנתם הושקעה יצירתיות וממון רב ניתן לאפשר במסגרות ההערכה החלופית של כשלושים אחוז מציון הבגרות, במקביל למבחן ארצי מקיף ומהימן על שאר החומר.
אנו מדגישים:
א. מעבר לשיטת הבגרויות הגמישה ינחית מכה אנושה על המקצועות המכוננים את זהותנו כאזרחי ישראל, יפורר את האתוס המשותף לכלל התלמידים במערכות החינוך הממלכתי לגווניו השונים, ויפגע קשות בחינוך לזהות יהודית, לאתוס הציוני ולערכים הדמוקרטיים.
ב. מתווה הבגרויות הגמיש יגדיל את הפערים בין ישובי מרכז ופריפריה, יפגע קשות בילדי מב"ר הזקוקים לליווי צמוד ויביא לרידוד מיומנויות נדרשות של קריאה, הבנה וכתיבה.
ג. כמורים המשקיעים את כל מרצם בשנה וחצי האחרונה בחיזוק ילדי ישראל ומערכת החינוך למרות הקשיים והלחצים העצומים, וככאלו הרואים את החשיבות העצומה לחנך היום יותר מתמיד לערכים היהודים הציוניים והדמוקרטיים, אנו רואים בתוכנית הבגרויות הגמישה סכנה ממשית ומיידית לעתיד ילדי ישראל וביכולתנו לחנכם ולהעצימם.
ד. משיחות עם מורים ובכירים בכל חלקי המערכת, אנו שומעים מרבים מאוד את האמירה שלפיה הם אינם שלמים, בלשון המעטה, עם התוכנית, אך נאלצים לקדמה בשל הממון הרב שהושקע בה. איננו מקבלים תשובה זו בשום פנים ואופן. מותר וחובה לעצור כרגע לפני שהנזק שנגרם כבר בעטיים של תוכניות אלו ילך ויגדל.
ה. ברור לכולנו הצורך להתאים את המערכת לשינויים החברתיים והטכנולוגיים. אנו עמלים לעשות זאת יום יום בהדרגה ובזהירות. חדשנות והתקדמות אין פירושן ריסוק מערכת משמעותית של למידה והערכה לטובת הזוהר הזמני של מערכת שסימני השאלה לגביה ולגבי יעילותה רבים מאוד.
אנא! תנו לנו להמשיך ללמד ואל תכפו עלינו "גמישות" שעלולה להרוס את המקצועות החיוניים לבניין זהותנו ולגרום בכייה לדורות.

ציר הזמן של העצומה
- 31/03/2025
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 30/03/2025
- העצומה נפתחה