הורים מבקשים להשאיר את מבחני איתור המחוננים בכיתה ב׳

הורים מבקשים להשאיר את מבחני איתור המחוננים בכיתה ב׳

מספר חתימות

1,323
 
1,500  

עבור:

שר החינוך - ח"כ יואב קיש, ח"כ חיים ביטון, מנכ"ל משרד החינוך - מר אסף צלאל, וראש האגף למחוננים - מר מנחם נדלר

אנו, הורים לתלמידים מחוננים ומצטיינים מוחים על כוונת משרד החינוך לדחות בשנה את מבחני האיתור למחוננים ולמצטיינים, כך שיתקיימו בכיתה ג' במקום בכיתה ב' כפי שנעשה עד כה ומבקשים מכם בכל לשון של בקשה לראות את טובת הילדים לנגד עיניכם. 

לפי משרד החינוך, ״קשת התלמידים בבתי הספר רחבה ומגוונת, וכוללת גם את התלמידים המחוננים והמצטיינים, תלמידים עם יכולות קוגניטיביות יוצאות דופן ותלמידים עם מאפיינים אישיותיים ורגשיים ייחודיים. יכולות ומאפיינים ייחודיים אלה שמים את המחוננים בקצה האחד של קשת התלמידים בכיתה, ומתבקשת עבורם התייחסות שונה של מערכת החינוך ומתן מענה לימודי, רגשי וחברתי מותאם למאפיינים הייחודיים שלהם, בדומה לזה הניתן לתלמידי הקצה האחר של הקשת מהחינוך המיוחד״.

דחיית מבחני האיתור בשנה תפגע קשות בילדים המחוננים והמצטיינים שלא יקבלו במהלך כיתה ג׳ מענה ראוי מהבחינה החברתית, הרגשית והלימודית. 

כהורים למחוננים ומצטיינים, אנו מבינים את החשיבות הרבה שיש למרכזים אלה ואת החשיבות לאיתור המוקדם כדי לתת מענה לילדים אלה. במרכזי המחוננים ילדינו זוכים ללמידה אחרת, מעניינת ומשמעותית עבורם. בנוסף, הם זוכים למענה רגשי מותאם לילדים ולילדות מחוננים ולכל הנלווה לכך (אשר מאופיין לעתים קרובות בבעיות רגשיות, קשיים בוויסות החושי, בעיות קש״ר, קשיים חברתיים ועוד).

לא פחות חשוב מכך, הילדים זוכים להיפגש עם קבוצת השווים שלהם, ומרגישים, לעתים לראשונה במסגרת חינוכית, שייכים, מתאימים ואהובים. 

אין זה סוד שהשקעה בחינוך ילדינו היא ההשקעה החשובה ביותר! מסיבה זו, פגיעה בחינוך ילדים מחוננים יכולה לדרדר את המדינה שנים אחורה. במדינת ישראל, שבה היתרון היחסי אינו משאבי הטבע אלא ההון האנושי, חובה עלינו לתת לכל ילד וילדה את החינוך הטוב ביותר בהתאם לצורכיהם, וזה בבחינת אינטרס לאומי חיוני. ילדים מחוננים חייבים הוראה מותאמת, לא רק לטובתם האישית אלא גם עבור עתיד המדינה!

משמעות דחיית האיתור בשנה תגרום נזק רגשי וחברתי רב לאלפי ילדים, אותם ילדים שאמורים להוות את חוד החנית העתידי של המדינה, אלה שיצעידו אותה להישגים הגדולים ביותר. כל זאת, משיקולים כלכליים וללא ראייה של טובת הילדים. גם כיום, ניתן לבצע את האיתור בכיתה ג׳ או ד׳ (עבור מי שמעוניין בכך), כך שהטענה לפיה ישנם ילדים שמפוספסים באיתור בכיתה ב׳ ולכן מומלץ לדחות את מבחני האיתור - אינה עומדת בהלימה עם המציאות. מסיבה לא ברורה בוחר משרד החינוך להצניע אפשרות זו, ולא להשתמש בה כדי לתת מענה לילדים מחוננים אשר לא אותרו בכיתה ב'.

דו״ח ועדת ההיגוי לקידום החינוך למחוננים בישראל בראשות פרופ' ברוך נבו, משרד החינוך והתרבות (יולי 2004) קובע כי זכותם של ילדים מחוננים לקבל חינוך המתאים לצורכיהם המיוחדים מושתת על כמה ממטרות החינוך המעוגנות בחוק חינוך ממלכתי, ובהן, בין היתר, פיתוח האישיות של הילדים, היצירתיות שלהם וכישרונותיהם השונים, למיצוי מלא של יכולתם כבני אדם החיים חיים של איכות ושל משמעות; חיזוק כוח השיפוט והביקורת, טיפוח סקרנות אינטלקטואלית, מחשבה עצמית ויוזמה; מתן שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, ואפשרות להתפתח על פי דרכם באווירה המעודדת את השונה ותומכת בו.

על פי דוח ועדת ההיגוי לקידום החינוך למחוננים בישראל (2004), מטרות אלו של החוק תומכות בזכותם של ילדים מחוננים לחינוך המיועד ומותאם לצורכיהם. הצורך למצוא פתרון לצרכים החינוכיים המיוחדים של ילדים מחוננים נעוץ במטרות האלה, שכן ללא מסגרת ופתרון מותאם לצורכי הילדים המחוננים לא יוכלו אישיותם, יצירתיותם וכישרונותיהם להתפתח, והם לא יוכלו להגיע למיצוי מלוא יכולותיהם. לשם כך, אחת ההמלצות של ועדת ההיגוי הייתה חקיקת חוק הקובע את זכותם של ילדים מחוננים ומצטיינים ללמוד בסביבה חינוכית מעצימה, ואת הסטנדרטים הבסיסיים המקובלים בעולם המערבי לשמירה על סביבה כזו, וכן הסדרים ארגוניים לביצוע הוראות אלו. 

לבטל לכל הילדות והילדים המחוננים את הזכות להיבחן בכיתה ב׳ - זו אמתלה לקיצוץ תקציבי על חשבון הבריאות הנפשית של ילדינו, ואנו לא נסכים לכך! אם משרד החינוך חושב שתהליך האיתור אינו מתאים לכיתה ב', הוא מוזמן לשנות את תהליך האיתור ולהתאימו לחתך גיל זה, ולא לפגוע בילדים שלנו!

אנו, הורים למחוננים ולמצטיינים, מבקשים מכם - המשיכו לאתר את התלמידים בכיתה ב', ולאפשר להם להתחיל לפרוח כבר בכיתה ג'. 

אני החתומ/ה על עצומה זו מבקש/ת ממשרד החינוך והעומדים בראש האגף לחינוך מיוחד כי איתור מחוננים ומחוננות ימשיך ימשיך להתקיים בכיתה ב' למען הילדים המחוננים והמצטיינים שייפגעו מאוד מדחיית מבחני האיתור בשנה.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

05/07/2023
העצומה השיגה 1,000 חתימות!
04/07/2023
העצומה השיגה 500 חתימות!
04/07/2023
העצומה נפתחה