תושבי הדר יוסף למען מסמך מדיניות תכנונית לשכונה
מספר חתימות
324 |
|
500 | |
חברות וחברי ועד הדר יוסף שמחים לבשר כי העצומה השיגה את מטרתה וכי צוות התכנון של עיריית תל אביב הודיע כי יוציא לדרך כבר ב2018 הליך עריכת מסמך מדיניות תכנונית לשכונת הדר יוסף. זאת מתוך הבנה בנחיצותו של מסמך כזה בימים של התחדשות עירונית מואצת, ולאור המעורבות והאכפתיות שגילו רבים מתושבות ותושבי השכונה המיוחדת שלנו. מסמך המדיניות יערך תוך שיתוף הציבור- עדות לכך שכולנו יכולים לפעול, להשפיע ולשנות את המציאות שבה אנחנו חיים
הוסיפו והצטרפו אלינו, וציינו את כתובת המייל שלכם לעדכונים- התהליך רק התחיל!
תושבות ותושבי הדר יוסף, אנו מבקשים את תמיכתם בקריאה לעיריית תל אביב לערוך לשכונת הדר יוסף מסמך מדיניות תכנונית ולקיים בה הליך שיתוף ציבור משמעותי, אל מול תכניות הבנייה שעתידות להגדיל משמעותית את מספר הדירות בשכונה. אנו רוצים להשמיע את קולנו בנושאים שמשפיעים על חיינו: תחבורה, חינוך, תכנון הבנייה והשטחים הפתוחים. אנו מאמינים שתכנון כולל במסגרת מסמך מדיניות—ובשיתוף התושבים—יתרום לצביון הירוק והידידותי של הדר יוסף, כשכונה שנעים ללכת ולרכב בה, לגדל ילדים ובעלי חיים, ולפגוש שכנים בכל הגילאים.
בהובלת ועד השכונה התגייסנו, קבוצה מגוונת של כמה עשרות שכנים מכל רחבי הדר יוסף, לתהליך הכנה משמעותי שכלל חמישה מפגשים, בליווי אדריכל תמיר קהילה מצוות תכנון צפון וד"ר אהובה וינדזור. כעת אנו פונים לעירייה בקריאה לערוך מסמך מדיניות תוך הליך פורה ורחב של שיתוף הציבור.
במסמך שמובא בהמשך יש הקדמה וארבעה פרקים, על חברה, קהילה וחינוך; שטחי ציבור; תנועה ותחבורה ובינוי. חתימה על העצומה משמעותה תמיכה והצטרפות לקריאה שלנו לעיריית תל אביב, לערוך מסמך מדיניות להדר יוסף עוד השנה. אתם מוזמנים גם לשלוח הערות ותוספות ל[email protected], רצוי עם שם מלא וכתובת בשכונה.
תושבי הדר יוסף מבקשים לצאת לדרך ליצירת מסמך מדיניות ראשון לשכונה תוך שיתוף משמעותי של הציבור
הדר יוסף, שכונת עולים ותיקה, מונה כיום כ8,000 תושבים אך עדיין שומרת על אופי קהילתי.
בשנים הקרובות האוכלוסייה צפויה לגדול בכ50 אחוזים, עם פרוייקטי בנייה שהם תוצר של תכניות ישנות, וכאלה ברוח תכנית המתאר החדשה תא/ 5000.
בהדר יוסף תושבים אכפתיים ומעורבים, כפי שבא לידי ביטוי בתהליכי השיתוף השונים ובבחירת ועד השכונה בהשתתפות יוצאת דופן.
למרות השינויים הממשיים המתרחשים בשכונה והלחץ היזמי הגובר והולך בה,
מעולם לא נעשה בהדר יוסף מסמך מדיניות כולל
מעולם לא נערך בשכונה שיתוף ציבור משמעותי בהליך שכזה
על כן, ועד השכונה יזם פניה לקיום הליך פתוח וגייס עשרות תושבים מכל רחבי השכונה להשתתפות בו.
זהו סיכום סדרת המפגשים, שלוו בידי אדריכל תמיר קהילה מצוות תכנון צפון וד"ר אהובה וינדזור.
אנו פונים בקריאה להתחלה מידית של הליך כתיבת מסמך מדיניות תוך שיתוף ציבור משמעותי.
אנו מחויבים לתרומה משמעותית לתהליך של חשיבה משותפת, רחבה ופורה, כדי לקחת חלק בעיצוב עתידנו.
במסמך המצורף, אשר נכתב בידי נציגי התושבים שנטלו חלק בעבודת ההכנה, עולה קול אחיד וברור.
אנו בטוחים שבהנהלת העיריה תמצא אוזן קשבת לפנייתנו ותהליך העבודה על מסמך המדיניות יצא לדרך במהרה.
בברכה,
אהד יחיאלי, אדריכל, יו"ר ועד השכונה
איילת בכר, סגנית יו"ר ועד השכונה, מרכזת נושא שיתוף הציבור
התושבים שהשתתפו בפגישות ההכנה
דוד אוחיון, עדית אליס, איריס בן עמרם, מוטי גוברמן, הילה דוד, כרמלה דוד, אסף דן, יעל זליג, שרון טוקר, לילך לב, אילנה לביא, אבי לוי, מירי לימון, ניב מאירי, חוה מנבר, רחל מרחב, אייל עברי, מיכל על-פרי, מאיה ענבר, נורית פרייס, דפנה קרבצינסקי, שי שגיא, יעל שלוסברג.
פרק ראשון: חברה קהילה וחינוך
הפוטנציאל
- הדר יוסף שכונה צומחת והטרוגנית מאוד
- הורי השכונה פעילים ומעורבים בבית הספר ובגנים. הילדים מקבלים חינוך מזרמים שונים
- המרכזים המסחריים והמרכז הקהילתי אטרקטיביים ומשרתים גם את השכונות הסמוכות.
האתגרים
- אנו מבקשים תמיכה והד לרצון הקהילה בחינוך מגוון ומעורבות הורית
- אנו שואפים שהמרכז הקהילתי העמוס ישמש לנו כבית, עם פעילויות ללא תשלום, חללים להתכנסות והזדמנויות לתרום ולהתנדב
- יש מקום לתשומת לב רבה של מחלקת השירותים החברתיים לאופן בו ההתחדשות העירונית משפיעה על השכונה, על בעלי הדירות והשוכרים, העוזבים והנשארים
נקודות למסמך מדיניות
- שימור מגוון האוכלוסייה בשכונה (דירות חדשות קטנות, הפחתת מיסוי)
- ליווי מוגבר של תהליך ההתחדשות העירונית, עריכת סקר למיפוי יכולות כלכליות
- בתכנון העתידי, התחשבות ברצון התושבים בחינוך מגוון עם מעורבות הורית גבוהה
- שימור האווירה הירוקה והפתוחה, המזמנת מפגשי שכנים אקראיים
- הנגשת התשתיות העירוניות הקיימות כמו מרכז הספורט לטובת הדר יוסף, הקמת מתקנים ציבוריים חדשים שישרתו את האוכלוסייה הגדלה והולכת.
לסיכום, אנו התושבים מעוניינים לשמר בהדר יוסף את תחושת השכונה שחיה בגובה הרחוב והולכת בו ברגל. שכונה ידידותית ואכפתית שאין מי שנשאר בה מאחור—גם כשבניינים חדשים הולכים ונבנים לגובה.
פרק שני: שטחי ציבור
הפוטנציאל
- שכונה עם שטחים ירוקים רבים, סמוכה לפארק הירקון ולאוניברסיטה, עם אוכלוסייה מגוונת שמרבה בהליכה ברגל ובמפגשי רחוב
האתגרים
- איום על ההליכתיות עקב חסימת מעברים במרחב הציבורי
- פיתוח יתר של חלקי השכונה בהם נשמר אופי של טבע עירוני ומשמשים להתכנסות וחינוך
- מרכזים מסחריים מוזנחים ללא שירותים ציבוריים, מחסור בלוחות מודעות ואזורי ישיבה
- מחסור במקומות מפגש לנוער ולגיל השלישי
נקודות למסמך מדיניות
- הנגשת שבילים ונתיבי הליכה לבעלי מוגבלויות ועגלות ילדים
- הוספת שבילי אופניים תוך פתיחת 'ציר ירוק' של גישה נוחה לפארק
- הוספת תאורה מחד והצללה מאידך של מדרכות, שטחי משחק והתכנסות
- הוספת מתקני שתיה לאנשים ולכלבים
- הוספת מתקני שירותים ופינות לטיפול בתינוקות בשטחים הציבוריים
- הקצאת מקומות מפגש, בחינם או בתשלום סמלי, לקשישים ולמסייעים להם, לנוער, לעובדים עצמאיים ולאירועים קהילתיים ופרטיים
- טיפוח אזורי מפגש ומשחק בסביבות גני ילדים; יצירת מגרשי ספורט
- שימור וטיפוח המרכזים המסחריים הקטנים תוך הקפדה על השירות לתושבים
- הקצאת חללים למוסדות חינוך אלטרנטיביים, לדוגמא – גני מעורבות הורים
- טיפוח גינת יער באחריות התושבים בחורשת דוד ילין והשארתה "שמורת טבע" עירונית
לסיכום, אנו מבקשים להיות שותפים לתכנון ולהיות מעורבים בו באופן פעיל כדי לשמר את הערכים החשובים לנו, כמו הליכה ברגל, מפגשי שכנים ושגשוג הטבע העירוני.
פרק שלישי: תנועה ותחבורה
הפוטנציאל
- השכונה סמוכה לפארק והיא חלק מציר ירוק של הליכה ורכיבה על אופניים
- תחבורה ציבורית בתדירות נאותה, עם תחנות נוחות ומוצלות, תפחית שימוש ברכב פרטי
האתגרים
- עם הגידול הצפוי באוכלוסייה, תשתית הכבישים הקיימת לא צפויה להשתנות משמעותית
- פתרונות התחבורה הציבורית אינם יעילים מספיק, והתושבים לא מוותרים על הרכב הפרטי
- שבילי האופניים הקיימים לא מתוכננים, לא רציפים ומערבבים תנועת הולכי רגל ואופניים
- חסרה הפרדה ברורה בין כבישים ומעברים להולכי רגל, חלק מהמדרכות צרות וחסומות
- רשת המעברים הירוקים אינה רציפה, וחלקם נחסמים בטעות על ידי אתרי בנייה
נקודות למסמך מדיניות
- התייחסות למגוון האוכלוסייה: רכב פרטי לצד תחבורה ציבורית, רכיבה והליכה
- שימת דגש על ההליכתיות החיונית לשמירת האופי הקהילתי
- ציר ירוק של שבילי אופניים בין השכונה לפארק הירקון
- תכנון סטנדרט רצוי של מספר ומיקום חנייה, הגדרת הדרישות מיזמי ההתחדשות העירונית
- שמירה ומיסוד מערכת שבילי ההליכה בתוך השכונה ואלה המקשרים אל הסביבה
- מניעת חסימתם של שבילים מבלי משים על ידי בנינים חדשים-- כפי שקרה בעבר, למשל, ב"מתחם השדרה" בין רחוב וורשה לרחוב מבצע קדש, שם לא נשמרה זיקת הנאה לטובת הציבור ונחסם מעבר שימושי וחשוב להולכי הרגל
- מדרכות שיאפשרו הליכה בטוחה, כולל פתרונות הצללה, הסרת חסמים והנגשה לעגלות
- עידוד הפיכת רחובות השכונה למקום מפגש מזמין לטובת חיזוק חיי הקהילה
- לסיכום, בתקופה של בנייה רחבת היקף בשכונה, אנו רואים חשיבות מיוחדת בתכנון שיעודד הליכתיות ויאפשר מפגשים בין התושבים. זאת לטובת הגברת איכות החיים, הבריאות והאושר, וחיזוק חיי הקהילה בשכונה צומחת, שמהווה מוקד אזורי.
פרק רביעי: בינוי
הפוטנציאל
הדר יוסף היא "שכונה", מגוונת וידידותית למשפחות ולסטודנטים, לבעלי דירות ולשוכרים; מפלט ירוק בעיר
האתגרים
- אופי השכונה: ההתחדשות העירונית מאיימת על הצביון השכונתי. בלי לנסות לעצור את הזמן, אנו מבקשים לאזן בין המצב הקיים של בתים במפלס הרחוב ובין הצורך לבנות לגובה
- חוסן קהילתי: אחרי עשרות שנים של פינוי בינוי 'תקוע', יש בשכונה סכסוכי שכנים ואי אמון בין הדיירים לבין עצמם, לבין היזמים ומוסדות העירייה. זהו תהליך שיש בו מרוויחים ומפסידים, ונדמה כי השארתו בידי כוחות השוק מייצר סיר לחץ שניתן ועדיף לווסת
- תכנון עירוני: בהיבט התכנוני, הדר יוסף היא אחת השכונות היחידות בסביבתה שלא נעשתה עבורה תכנית מדיניות שלוקחת בחשבון את כל ההיבטים של גדילת האוכלוסייה בשיעור מתוכנן עצום של כחמישים אחוזים
נקודות למסמך מדיניות
- כדי לשמור על המגוון ולהשאיר כמה שיותר מהאוכלוסייה המקורית יש להקפיד על דיור בר השגה וזמין לשכירות, עם תמהיל של גודלי דירות
- לבחון מודלים חלופיים לבניית מגדלים, תוך מציאת האיזון הנכון בין שמירה על השטחים הירוקים ובין דיור בר השגה שמתאים לאופייה הנוכחי של השכונה
- יש ליזום שיתוף רב של בעלי הדירות בתכנון המתחמים החדשים, החורג מיידוע שלהם על זכויותיהם. אנו, בעלי הדירות ושכניהם, עתידים לחיות לאורך שנים עם תוצאות המו"מ בין מוסדות התכנון של העירייה ובין היזם, ואנו מבקשים להיות שותפים עד כמה שאפשר בתהליכי החשיבה והתכנון—גם כדי למנוע תקופה ארוכה ויקרה של דיון בהתנגדויות
לסיכום, אנו מבינים ששכונת הדר יוסף נמצאת בעיצומו של תהליך בלתי נמנע של שינוי וגדילה.
כדי שכמה שיותר מתושבי השכונה יוכלו להישאר בה ולחיות בצוותא עם התושבים החדשים, אנו מבקשים לשתף את הציבור בתכנית המדיניות, שהכרחית בעינינו כדי לאזן בין הצרכים והרצונות השונים.
החזון שלנו להדר יוסף הוא של שכונה בגובה הרחוב, בה השכנים ממשיכים ללכת ברגל ולהיפגש זה עם זה במרחב הציבורי הירוק והמזמין.
ציר הזמן של העצומה
- 12/01/2018
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 11/01/2018
- העצומה נפתחה