מורות ומורים עותרים להמשך קיום מבחני איתור מחוננים ומחוננות בכיתה ב'!
מספר חתימות
390 |
|
400 | |
עבור שר החינוך ח"כ יואב קיש, ח"כ חיים ביטון, מנכ"ל משרד החינוך מר אסף צלאל וראש האגף למחוננים מר מנחם נדלר:
אנו, מורים לתלמידים ותלמידות מחוננים ומחוננות, מצטיינים ומצטיינות הפועלים במרכזי שליפה, כיתות מחוננים ואף במסגרת בתי ספר מן המניין, מוחים על כוונת משרד החינוך לדחות בשנה את מבחני האיתור באופן ארצי, קבוע וגורף כך שיערכו בכיתה ג' במקום בכיתה ב' כפי שנעשה עד כה. כל זאת, עקב מחקרים מסוימים שמצביעים על כך כי איתור מאוחר יותר, מדויק יותר.
כנגד האיתור המדויק יותר [באחוזים בודדים], עומדת טובת הילדים המחוננים: דחיית האיתור בשנה משמעה עוגמת נפש רבה לילדים אשר נאלצים לשהות שנה נוספת במסגרת שאינה מתאימה להם ושאינה מספקת להם משאבים חיוניים להתפתחות הילדים המחוננים מהבחינה החברתית, הרגשית והלימודית.
בנוסף לכך החלטה זו תפגע פגיעה אנושה במרכזי המחוננים וכיתות המחוננים מאחר שקיצוץ שכבה שלמה תוביל לאובדן מורים איכותיים, קיצוץ משאבי הוראה נחוצים, ביטול תוכניות הלימוד הכרחיות, פרויקטים ועוד.
כל זאת, כאשר יש מענה פשוט שכבר קיים היום לכך שלא כל המחוננים מאותרים כיאות במבחנים: ניתן לגשת לבחינה בשנה מאוחרת יותר, במידה והנבחן עדיין אינו בשל רגשית לבחינה כה משמעותית, וניתן לגשת לבחינה חוזרת אם יש חשש שתלמיד מחונן 'פוספס'.
פתרון אחר, הוא לבצע שינוי במבחן הקיים, כך שיאבחן מגוון רחב יותר של יכולות כבר בשלב א' – גם פתרון כזה, יסייע למנוע את הפגיע הקשה בתלמידים מחוננים, שהתמיכה במחוננותם נדחית בשנה.
עבור תלמידים מחוננים, הצורך במסגרת לימודים ייחודית ומותאמת, ובחברתם של מחוננים אחרים, הוא חיוני מבחינה רגשית-חברתית, ומבחינה לימודית כאחד, כפי שנקבע בדו"ח ועדת ההיגוי לקידום החינוך למחוננים בישראל בראשות פרופ' ברוך נבו, משרד החינוך והתרבות, יולי 2004.
ילדים מחוננים רבים מדווחים כבר בכיתה ב' על קשיי השתלבות, על תחושת זרות בכיתה, על תסכול ועל שעמום, ולא מעטים מהם חווים נסיגה רגשית במקום התפתחות כתוצאה מכך במסגרת הלימודים הרגילה.
מנגד, כמעט כל התלמידים המחוננים שחווים ימי לימוד במרכזי מחוננים או כיתות מחוננים מדווחים על עניין והעמקה בחומר הנלמד לצד תחושת שייכות חברתית משמעותית - ובהתאמה, גופים בוחנים [כגון יועצים ויועצות בבתי הספר] מדווחים על הסתגלות טובה יותר, התפתחות חברתית ופריחה אינטלקטואלית.
יותר מהכל – מדובר בהשקעה מהותית בעתיד הילדים המחוננים על סמך תשתיות שכבר קיימות, ושאם יפורקו יהיה קשה מאוד להקים אותן מחדש, משום שכיתות יסגרו ויוקצו למסגרות אחרות ואילו המורים ימצאו תעסוקה שונה; כל זאת, בעוד הילדים המחוננים, שאיתורם מעוכב באופן גורף שנה נוספת, ממשיכים לפעול במסגרות שאינן מותאמות ליכולות ותחומי העניין שלהם, לא מבחינת לימודים ולא מבחינה חברתית.
אנו, מורים למחוננים, מבקשים: המשיכו לאתר את התלמידים בכיתה ב', ולאפשר להם להתחיל לפרוח כבר בכיתה ג'.
אנא, חתמו על עצומה זו והפיצו את הקישור לצוותי הוראה העוסקים במחוננים. יתכן וביחד נצליח לשמור על האיתור בכיתות ב' ועל פעולת תוכניות המחוננים מכיתות ג' ואילך.
אני החתומ/ה על עצומה זו מבקש/ת ממשרד החינוך והעומדים בראש האגף לחינוך מיוחד כי איתור מחוננים ומחוננות ימשיך ימשיך להתקיים בכיתה ב' למען רווחת והמשך התנהלות סדירה של מרכזי השליפה למחוננים ומצטיינים וכן כיתות המחוננים ברחבי הארץ
ציר הזמן של העצומה
- 29/06/2023
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 28/06/2023
- העצומה נפתחה