ככה לא לומדים היסטוריה!

ככה לא לומדים היסטוריה!

מספר חתימות

145
 
400  

ככה לא לומדים היסטוריה!

תלמידי י"ב, שנאבקים עם חומר הלימוד לבחינת הבגרות בהיסטוריה ב\' בימים אלו ממש, תלמידי י"א, למודי הניסיון המר עם בחינת הבגרות בהיסטוריה א\' בה נבחנו לא מזמן, ותלמידי י\', שמתחילים את דרכם בלימודי ההיסטוריה לבחינת הבגרות החובה,

שלום רב.

אנו, מועצת התלמידים של ביה"ס ליד האוניברסיטה בירושלים, מוחים על שיטת הלימוד הנהוגה כיום בהיסטוריה לבגרות, ועל החומר שאנו נבחנים עליו בתיכון. אנו קוראים לבית הספר להוביל שינוי במקצוע, דרך גיבוש תכנית לימודים חדשה שתחליף את תכנית הלימודים הנוכחית, כפי שנעשה בבית הספר בשנים האחרונות בבגרות החובה בספרות (2 יח"ל) ובאנגלית (5 יח"ל). המקצוע הזה דורש שינוי ברמה הארצית, ולא רק ברמה הבית-ספרית, אבל מתוך ניסיון ההווה והעבר למדנו כי ביכולתו של בית הספר לגבש תכניות לימוד חלופיות לטובת תלמידיו, בפיקוח של משרד החינוך.

להלן הנקודות העיקריות סביבן הביקורת שלנו נסובה:

  • היקף החומר הנלמד כמשפיע על שיטת הלימוד: מחד, החומר הרב לבגרות לא מאפשר למורים להעמיק בו, ללמדו מזוויות מגוונות, ולהעשיר את התלמידים. מאידך, הוא מכביד מאד על התלמידים וגורם להם להיות במרדף מתמיד בקריאת כמה שיותר עמודים לקראת המבחן. דרוש צמצום משמעותי של חומר הלימוד, וכך תהיה אפשרות לעבור ללימוד של עומק, שמאפשר גם למידה של שיטות מחקר ולמידה ביקורתית, במקום לימוד שטחי ורחב-היקף; למידה ממקורות ראשוניים, דרך פרוייקטים, הסתכלות על פרשנויות שונות לאירועים היסטוריים, והבנה אמיתית של תהליכים היסטוריים והשפעתם, אפילו על מציאותנו כיום.
  • שיטת ההערכה: בחינת הבגרות החיצונית לא מאפשרת מספיק חופש למורים ולתלמידים ללמוד בנחת את אשר יש ללמוד, בדרך בה יש ללמוד. אם בית הספר יעבור לבגרות פנימית ו/או עבודת חקר, הדבר יאפשר למידה אמיתית ומשמעותית, ולא שינון פסיבי, כפי שנעשה כיום. הדבר ייתן יותר מרחב למורה ללמד על פי דרכו.
  • החומר הנלמד: החומר הנלמד מוכתב על ידי משרד החינוך בלבד, והוא נסוב כולו סביב היהודים וגורלם בתקופות שונות, במקומות שונים בעולם. למשל: בהיסטוריה א\' הלימוד ממוקד בעולם היהודי באימפריה המוסלמית או באירופה הנוצרית בימי הביניים, וכן בהתפתחות הציונות בהשפעת תנועת הלאומיות באירופה.בהיסטוריה ב\' בפרק השואה, הלימוד ממוקד אך ורק ברצח היהודים בזמן מלחמת העולם השנייה באירופה, ובפרק התקומה לומדים על היישוב היהודי ומאבקו בבריטים, ועל חלק ממלחמות ישראל.אין שום התייחסות להיסטוריה עולמית, לא בהקשר של דברים אחרים שקרו בעולם באותה תקופה שלא קשורים ליהודים, וגם לא בהקשר של נושאים אחרים. בתכנית לימודים חדשה אפשר אפילו לתת לתלמיד לבחור את הנושא בו הוא רוצים להעמיק, מתוך עניין.

אנחנו תקווה כי אם וכאשר תגובש ותאושר תכנית לימודים חדשה בהיסטוריה התואמת את הדרישות הללו, בית הספר יהווה דוגמה לבתי ספר אחרים וכן למשרד החינוך, שמבצע שינויים בימים אלו כמעט בכל המקצועות.

אנחנו קוראים לכם, תלמידי התיכון של בית הספר, לחתום על העצומה, ובכך להראות את תמיכתכם בעובדה שיש צורך בשינוי, מהותי ובפועל, של תכנית הלימודים בהיסטוריה.

בברכה,

מועצת התלמידים של בית הספר שליד האוניברסיטה, ירושלים

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

22/01/2014
העצומה השיגה 100 חתימות!
22/01/2014
העצומה נפתחה