קורס תכנות מונחה עצמים

אין תמונה

מספר חתימות

104
 
200  

לכל מאן דבעי                                                                                           27/02/19

                                       הנדון: קורס "תכנות מונחה עצמים"

שלום רב,

ביום רביעי ה- 27/02/2019 הגיע לסיומו קורס "תכנות מונחה עצמים" בתום המבחן המסכם.

לתחושתנו, הקורס לא מימש כלל את מטרתו ואנו מסיימים אותו בתחושה שלילית ביותר המעוררת סימן שאלה על הכשרתנו לבצע את המוטל עלינו בפועל במשרותינו העתידיות.

על מנת להבהיר את נקודתנו בצורה המלאה והברורה ביותר, נשקף מתוך סילבוס הקורס את "מטרת הקורס" ועל בסיסה נפרט טענותינו:

מטרת הקורס: הקורס מועבר באופן תהליכי – מאובייקט (עצם), מחלקות ומתודות, דרך ירושה, ממשקים ועד לפולימורפיזם תוך הכשרה לתכנות מונחה עצמים.

הקורס מיועד להקנות לתלמיד את היכולות הבאות:

  1. ידע, הבנה, וניסיון פרקטי בתכנות בשפת ++C.
  2. יכולת תכנות מתקדמות לפיתוח מערכות, וחשיבה אלגוריתמית.
  3. ניסיון פרקטי בעיצוב תוכנה, פיתוח פרויקטים מורכבים כולל ישומי

ראשית, כסטודנטים של ד"ר מיכאל קיפרברג, ברצוננו לפני הכל לציין ולהעריך את אופן העברת הקורס – הקרנת סביבת העבודה לכיתה והצגת החומר תוך כדי הרצתו (כקוד) מלווה בהסברים מעמיקים ואיכותיים, בדרך אקטיבית ומעניינת, המאפיינת את דרכי ההוראה המובילות בשנים האחרונות כחלק משינוי וקידום למטרת הצלחה תוך שימוש בטכנולוגיה הנתונה.

אך לצערנו, הכלים שהועמדו לרשותנו והוצגו במודל הן מצגות של prentice hall משנת 2000 אשר לכל הדעות מיושנות ואינן ידידותיות לסטודנט, ובעיקר אינן מלוות את הקורס באופן ישיר (צוין גם בתחילת הקורס כי אינן רלוונטיות(.

לכן בתום כל הרצאה הועלה למודל הקוד לאחר שהוצג בשיעור. עם זאת, יש מחסור רב בהערות קריטיות שנאמרו בע"פ. חשוב לציין כי לא ניתן לתמלל/ לתכנת/ להדגים קוד זה במהלך הקורס באופן עצמאי תוך כדי ההרצאה ומשמעות הדבר היא שאין רצף בו ניתן לחזור באופן עצמאי על הנלמד.

חומר נוסף שהועמד לרשותנו הינם התרגולים הנמצאים במודל שאכן תורגלו במהלך שעות התרגול ומטרתם הייתה לעזור ולהכין אותנו כסטודנטים אל מטלות ההגשה, מה שאכן תאם את המצופה. מטרת מטלות ההגשה היא לבחון את הידע שצבר הסטודנט עד כה על מנת שיוכל לוודא כי הוא יכול להתקדם בתוכן בקורס כאשר הוא יודע, מבין ומיישם את החומר הנלמד עד אותה הנקודה.

עם זאת, בסוף הסמסטר עודכנו על כך שיש תקלה במערכת העתידה לבדוק את המטלות שהוגשו ולכן הציון המוענק לכלל הסטודנטים במטלות הינו 100 - כלומר, במהלך הסמסטר הסטודנט לא קיבל פידבק על המטלות שהגיש, מצב אשר מנע תהליכי למידה תקינים.

כמו כן, בהתאם לתוצאה זו, שונה הרכב הציון הסופי של הקורס כך שבפועל רק 16% מהקורס נבדקנו כיצד אנו מיישמים את עקרונות התכנות הנצמדים לגישה "תכנות מונחה עצמים" שהועברה בקורס תוך ביצוע המטלות.

לאור השינוי, עודכנה גם חשיבות המבחן בתמהיל הציון ל-84% מהקורס, כאשר המבחן מורכב מ-25 שאלות אמריקאיות בהן הוצגו קטעי קוד ובעיות שונות אשר עלינו להחליט האם הקוד תקין, מהו הפלט שלו במידה ותקין והיכן הטעות במידה ולא.

לתחושתנו, מטרת המבחן הייתה לבדוק האם אנו שולטים בתחביר שפת התכנות C ++ ובתחביר עקרונות המונחה עצמים ולא בתכנות מונחה עצמים עצמו. חשוב לציין כי עבור המתכנת מרבית מהטעויות שהוצגו במבחן, שקופות בעת ביצוע הפעולות מול סביבת העבודה ולכן המיקוד למבחן אינו דומה בשום צורה לעיסוק בתכנות מונחה עצמים בפועל.

לאור הנ"ל תחושתנו כסטודנטים היא כי הקורס פספס לחלוטין את מטרתו –

לא קיבלנו ניסיון בתכנות מונחה עצמים (כשם הקורס) מאחר והמטלות לא נבדקו בצורה בה נקבל פידבק בזמן המתאים שישמור על רצף הלמידה,

לא ביצענו פרויקט גמר (לאור השביתה) אשר נועד לבחון את יכולת התכנות שלנו בנושא תכנות מונחה עצמים,

ובפועל לא מומשו כלל מטרות הקורס ומרבית המשקל בקורס הוטל על יכולותינו לזהות טעויות תחביר בשפה וחיזוי ההדפסות תוך שימוש ב"טריקים" שהשפה מציעה (יכולת השקופה למתכנת בעת ביצוע מלאכתו).

אנו הסטודנטים למדעי המחשב במכון הטכנולוגי בחולון, סיימנו את הקורס "תכנות מונחה עצמים", אך לצערנו אנו מצויים בתחושה שאין לנו כל ידע, הבנה וניסיון בתכנות בגישה זו. ברצוננו להביא לתשומת ליבכם את תחושותינו הקשות על מנת להשפיע בטווח הרחוק על מבנה הקורס ובטווח הקרוב על אופן שקלול ציון הקורס במטרה שה"תכנות" יבוא לידי ביטוי באופן משמעותי יותר מתפקודנו כ"קומפיילר" במבחן.

בברכה,

סטודנטי מדעי המחשב שנה ב'

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

01/03/2019
העצומה השיגה 100 חתימות!
27/02/2019
העצומה השיגה 50 חתימות!
27/02/2019
העצומה נפתחה