מחאה נגד סגירת המרכז והחוג להוראת המדעים באוניברסיטה העברית
מספר חתימות
213 |
|
1,000 | |
לכבוד
פרופסור מנחם בן ששון
נשיא
האוניברסיטה העברית בירושלים
שלום רב,
לצערנו הרב, האוניברסיטה העברית החליטה לסגור את המרכז והחוג להוראת המדעים בקמפוס אדמונד י' ספרא.
אנו, נציגי החוקרים, הסטודנטים בעבר ובהווה במרכז להוראת המדעים וסטודנטים פוטנציאליים מביעים בזה את אכזבתנו העמוקה מהחלטה זו.
המרכז והחוג העמידו דורות רבים של סטודנטים. בין הסטודנטים האלה - חוקרים מן השורה הראשונה בארץ ובעולם ומורים מעולים למדעים ולמתמטיקה שהגיעו לתפקידי מפתח באוניברסיטאות ובמכללות, כולל בתפקידים משמעותיים במסגרות שונות להכשרת מורים. אנו משקיעים את כישרונותינו ומרצנו במחקר ראוי ברמה בינלאומית ובהוראה והדרכה של סטודנטים בסטנדרטים הגבוהים ביותר. כוחנו במחקר מתורגם לעשייה חינוכית בשטח – למשל, מבית היוצר של המרכז יצאו ספרי לימוד רבים במדעים השונים, לתועלת מורים ותלמידים ולתפארת האוניברסיטה העברית. רבים מן הספרים האלה הם הספרים בהא הידיעה שמשתמשים בהם בחינוך העל-יסודי בארץ ולא נמצא להם תחליף עד כה.
ישיבתנו בקמפוס אדמונד י' ספרא, אתר ייצור הידע במדעי הטבע, במתמטיקה ובמדעי המחשב, מזינה את התמקדותנו בתכני ההוראה. כולנו מתעדכנים כל העת בחידושי המדע והטכנולוגיה, והחוקרים שבקרבנו משתפים פעולה עם חוקרים בפקולטה הן במחקרינו והן בהוראת ובהנחיית הסטודנטים שלנו. אין אנו מתפשרים על הרמה המדעית-אקדמית של הסטודנטים ועל מידת העדכון שלהם בתחומי הדעת אותם למדו בפקולטה.
המרכז הארצי למורים לביולוגיה, המסונף למרכז להוראת המדעים, מצטיין בתחומו במשך כל שנות קיומו, והראייה: הוראת הביולוגיה בארץ איכותית ועדכנית, כיאה לתחום דעת שמתפתח כל העת. במשך שנתיים היה מקושר למרכז גם המרכז הארצי למורים לכימיה, שזכה לשבחים רבים מהאגף לתוכניות לימוד במשרד החינוך, האחראי על המרכז הארצי למורים לכימיה מטעם המדינה. יש להדגיש שהמרכזים הארציים האלה למורים קושרו למרכז להוראת המדעים באוניברסיטה העברית לאחר שצוותי המרכז להוראת המדעים באוניברסיטה העברית זכו במכרזים ארציים אל מול מחלקות אקדמיות אחרות להוראת המדעים, כולל זו שבמכון ויצמן. המרכז הארצי למורים לכימיה באוניברסיטה העברית נסגר בשל החלטת האוניברסיטה שלא להעסיק איש סגל בכיר בהוראת הכימיה. מאותה סיבה תאבד האוניברסיטה העברית בשנת הלימודים הבאה גם את המרכז הארצי למורים לביולוגיה.
המרכז והחוג הם גופים ייחודיים בארץ, ובמידה מסוימת גם בעולם: אנו חוקרים ומקדמים את הוראת המדע והמתמטיקה בבתי ספר ובאוניברסיטאות מתוך גישה היסטורית ופילוסופית רחבה, דהיינו, בגישה הממקמת את המדע בתרבות שבה הוא מתפתח. אין אוניברסיטה בארץ ומעטות האוניברסיטאות בעולם, שניגשות להוראת המדעים מתוך תפיסה זו המשקפת חזון מרחיק לכת של חינוך מדעני העתיד להכיר בענקים שקדמו להם ולעמוד על כתפיהם, ושל חינוך תלמידים וסטודנטים להיות אזרחים אחראיים בעידן המדעי-טכנולוגי בו אנו חיים. את הדגש הזה הביא עמו פרופסור יגאל גלילי, העומד בשנים האחרונות בראש המרכז, שבזכותו נחשפנו ללימוד המדע באופן ייחודי, חוויתי ומשמעותי, תוך דגש על התהליכים, ההשקפות והרעיונות שהופכים את המדע לחלק מהתרבות האנושית.
נדמה שהטעות שעושה האוניברסיטה בסגירת המרכז והחוג, גדולה ומשמעותית במיוחד בתקופה זו שבה משרד החינוך משנה כיוון ומדיניות מהוראה ולמידה בדרך השינון להוראה ולמידה בדרך חוקרת. אנו רואים שינויים אלה בברכה וניסינו לקדמם במידה לא מבוטלת של הצלחה בשנים האחרונות במחקרינו ובפעילותינו בשטח. בשנים האחרונות, פוליטיקאים התמידו בפישוט החינוך המדעי והמתמטי בארץ לכלל מיומנויות טכניות גרידא שאינן משרתות את האוניברסיטאות בבואן לקלוט את בוגרי מערכת החינוך. תלמידים אינם נמשכים עוד למדעים ולמתמטיקה ומחקרים רבים מצביעים על כך שלהצגתם הטכנית של תחומי דעת אלה בבתי הספר יש תרומה נכבדת למיעוט הסטודנטים למדעים ולמתמטיקה באוניברסיטאות בארץ ובעולם. במשך שנים עומדים המרכז והחוג על המשמר ותורמים תרומה משמעותית למניעת הידרדרות זו. השיפורים שהוכנסו באחרונה בהשראת ובהכוונת חוקרי המרכז בתוכנית הלימודים בפיזיקה בבתי הספר העל יסודיים - היא רק אחת הראיות לכך.
כואב לכולנו על שהאוניברסיטה שלנו, בה רובנו למדנו ואשר העניקה לנו לכל הפחות חלק מהתארים שלנו, אינה ערה די הצורך להישגינו-הישגיה בתחום החינוך המדעי והמתמטי. המסורת האוניברסיטאית על ברכיה התפתחנו וממנה אנו ממשיכים לשאוב השראה, היא זו של המצוינות שהאוניברסיטה שלנו חרתה על דגלה. קשה לנו להבין מדוע כל זה איננו מוערך די הצורך כדי לשמר את התרבות הייחודית של החוג והמרכז, תרבות המקדמת מחקר בסטנדרטים האקדמיים הגבוהים ביותר, עשייה חינוכית פורצת דרך, ערבות הדדית ושיתופי פעולה מקצועיים ארוכים בשנים עם הסגל האקדמי של הפקולטה בתוכה אנו ממוקמים.
בתודה מראש ובכבוד רב,
הסטודנטים להוראת המדעים באוניברסיטה העברית בירושלים, לדורותיהם
אנשי הסגל האקדמי של האוניברסיטה
המפקחים על המקצועות המדעיים השונים במשרד החינוך
מורים וחוקרים במוסדות להשכלה גבוהה
העתקים:
רקטור האוניברסיטה העברית - פרופ\' אשר כהן
שר החינוך – הרב שי פירון
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת - ח"כ עמרם מצנעציר הזמן של העצומה
- 23/05/2013
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 19/05/2013
- העצומה נפתחה