חתימה על התנגדות לבניית קניון נוסף בראש פנה
מספר חתימות
207 |
|
200 | |
יום חמישי 29 דצמבר 2011
לכ'
יו"ר הועדה לתכנון ובנייה "אצבע הגליל", מר ישכר פרנקנטהל.
מהנדס הועדה לתכנון ובנייה "אצבע הגליל", מר אבנר סבג.
א.נ
הגשת התנגדות לבקשת הקלה מס' 20110133 – א.ב ארזים בע"מ.
שמי אהרון ברנזון, תושב ראש פנה מזה 33 שנים, ראש מועצת ראש פנה בשנים 1993-2000. – יוזם תכנית המתאר המפורטת 8591/ג – אזור בית המכס – ראש פנה.
תכנית "א.ב ארזים" בע"מ מבקשת לקבל הקלה מתכנית זו.
"ההקלות" אותן מבקשת חברת "א.ב ארזים" דינן להדחות על הסף ולהיות מוצגות בתור שינוי לתכנית מתאר זאת עקב השינויים המשמעותיים בתכנית אשר אינם עולים בקנה אחד עם מושג ה"הקלה" אלא שייכים להגדרת "סטייה ניכרת"
בתוקף היותי יוזם תכנית 8591/ג אשר ביקשה לעצב ולצקת תוכן ספציפי באזור המסחרי של ראש פנה, ובתוקף מגורי בראש פנה ועד לתהליכי השינוי הרדיקליים שחלים בראש פנה ולכל ההשלכות של אישור הקלה זו אני מבקש להציג את התנגדותי הנחרצת לתכנית זו.
למכתב זה צרפו חתימותיהם אנשים נוספים.
להלן פירוט העילות להגשת ההתנגדות:
1.סיבות תכנוניות, ערכיות ומהותיות:
תכנית 8591/ג במהותה תוכננה לייצר אזור מסחרי / תיירותי אשר ידבר בשפה האורבנית של ראש פנה, לאמור מבני אבן מקורים בגג רעפים, מתוחמים בגובה ובנפח באופן ההולם את אופייה של המושבה הגלילית - אם מושבות הגליל, מתחשב בתושביה, בגודל המושבה, באופייה התיירותי, בקיבולת התנועה האפשרית, ובנוף הגלילי אשר הוא מנכסיה המובהקים של ראש פנה ואשר נשמר כך במשך 125 שנה.
תקנון התכנית מבטא במדויק כוונה זו בכך שקבע כי באזור נשוא פרויקט ארזים בע"מ "השימושים המותרים הם שטחי מסחר בהיקפים קטנים שקהל היעד שלו הם התיירים במקום ולא יותר כל מסחר המהווה מטרד מבחינת רעש או זיהום אוויר או כל מטרד אחר".
אותם כללים נקבעו גם לגבי השטח המוגדר למסחר תיירות ושירותי דרך.
גם אחוזי הבנייה, קווי הבניין, גבהי הבנינים המותרים, חמרי הבניה והמראה הכפרי עם גג רעפים אדום – כולם באו במטרה לשרת מטרה זו: לייצר אזור מסחרי , תיירותי ושירותי דרך אשר "ידבר בשפה התכנונית והאורבנית המיוחדת למושבה בת 125 שנים ביום תכנון התכנית מחד וינצל את מיקומה האסטרטגי מאידך.
מתחם "ארזים" כולל בתוכו את לב האזור נשוא התכנית.
היקפו הכולל למעלה מ 6300 מ"ר מבונים (חלקם, בערך 2300 מ"ר) נקראים חלל טכני , אף כי ברור לכל כי יעשה בהם שימוש , זאת כי הם מהווים רצף בינוי המחבר בניגוד לתקנון את מרבית המגרשים.
חלק מהמבנים מתנשא לגובה של 4 מ' מעל התבע' המקורית, אשר קבעה רום קסימלי של 8.5 מ' מעל מפלס קומת הקרקע הנמוך.
כל המבנים ללא יוצא מן הכלל חורגים במטרים אחדים מהגובה המותר.
מימדי החריגה המבוקשים להקלה מהווים חריגה בוטה מאופי התכנית ומתקנונה באופן שיהרוס לחלוטין את כוונת המתכנן המקורית ואת אופייה וצרכיה של ראש פנה.
יותר מכך, תכנית 8591/ג הפרידה את המגרשים על פי הבעלות בין מדינה לפרטיים וקבעה את המגרש הבודד כיחידת הבנייה על מנת ליצר פלורליזם תכנוני ושימושי, להבטיח בינוי מדורג בזמן ולמנוע גושי בינוי מסיביים דומיננטיים הנבנים בהליך אחד והעומדים בניגוד לרוח התכנית ולאופיה של המושבה אליה הם שייכים, כפי שמבקש לעשות פרויקט "ארזים".
אנו מודעים לשינוי שיצר ראש המועצה בשטח תכנית 8591/ג עד כה, אולם עדיין ניתן למזער נזקים אלו ולשמור על ליבו של האזור נשוא התכנית 8591/ג בהתאם לכוונתה המוצהרת של התכנית.
2.
היקף ההקלות המבוקש ואופיין מהווה סטייה ניכרת מתכנית המתאר.
סטייה ניכרת מוגדרת כך: "ההקלות המצטברות עלולות ליצור מצב שאופי הסביבה ישתנה מההגדרות המפורטות באותו אזור בתכנית בניין עיר".
עוד מוסיף המחוקק וקובע כי "סטייה ניכרת תחשב לשינוי השימוש בבנין או בקרקע שמשנה את אופי הסביבה או שינוי מהוראות הבנייה הקבועות בתכנית המשנה את אופי הסביבה".
אם הגדרה זו נכונה לסביבה עירונית רגילה – קל וחומר שהיא נכונה ותקפה לאזור כפרי שנישמר במתכונתו במשך 120 שנה.
א. התקנון קבע כי המפלס של כל מבנה יהיה עד 8.5 מ' "ממפלס הקרקע הנמוך ועד לשיא הגג"
חב' ארזים מבקשת "הקלה" על פיה יתווסף לכל המבננים במתחם "חלל טכני" אשר מגיע עד לגובה של 4 מ' מעל פני הקרקע ויוצר מבנה המתנשא לגובה של עד 13 מ' מעל פני הקרקע הטבעיים בנקודה הנמוכה של המגרש.
. זאת בעוד הגובה המקסימלי של המבנים על פי תכנית 8591/ג הוא 8.5 מ' מעל הנקודה הנמוכה במפלס הקרקע לבנייה.
ב. חיבורם של כל המגרשים למבנן אחד יוצר גוש מסיבי ואימתני של מבנים החורגים כולם בעשרות אחוזים מהגובה שנקבע בתכנית ויוצרים במצטבר גוש בטון מסיבי, ההורס באופן מוחלט את האופי הכפרי של האזור ושל כל המושבה כפי שהיא מצטיירת מהכניסה למושבה על רקע הרי כנען והבתים הכפריים של תושבי ראש פנה
למותר לציין שאין המושג התכנוני "הקלה" חל על שינוי רדיקלי והרסני של התכנית לגביה הוא מבקש הקלה ועל הרס הנוף והמרחב הנופי אשר שייך לכל תושבי המקום ולבאים בשעריו.
ג. תכנית "ארזים" הכוללת "חלל טכני" מסיבי בגובה 1.75 מ' מעל פני הקרקע הגבוהים ועד ל - 4 מ' מעל מפלס הקרקע הנמוך
חלל זה גם מחבר את כל המבננים ברצף אחד באופן שגורם לחיבור פיזי ופונקציונאלי של כל המבנים במתחם באופן הסותר בצורה מהותית את התקנון ומאפשר הכנסת שימושים החורגים במובהק מ"מסחר ותיירות בהיקפים קטנים לתיירים במקום ".
המתכנן יצר על כן מבננים מופרדים על ידי קוי בנין צידיים וחזיתיים של 5 מ'
ו - 2מ' בצד האחורי,שתכליתם מניעת האפשרות לשימושים מסיביים עתירי שטח.
ד. יצירת כאוס תחבורתי בכל אזור הכניסה לראש פנה.
החל משנת 2005 עם הפעלת "סנטר הגליל" נוצרו עומסי תחבורה כבדים באזור הכניסה לראש פנה, עומסים אלו התעצמו עם פתיחתו של הקניון הנוסף "חאן ראש פנה" והבינוי המסחרי שנוסף ליד קניון "סנטר הגליל".
בנייתו של מתחם נוסף בסדר גודל המבוקש על ידי חב' "ארזים" ללא שבוצע פתרון תחבורתי לכל המתחם נשוא תכנית 8591/ג תהפוך את חיי תשובי ראש פנה המשתמשים בציר הכניסה למתחם המסחרי על מנת להגיע לבתיהם וכן את המשתמשים במתחם המסחרי לבלתי נסבלים , ותביא באורח בלתי נמנע מטרדי רעש, זיהום אויר, אלימות, ותאונות דרכים. הגרועים עשרות מונים מאלו שאנו חווים היום.
הועדה המקומית תבעה כבר באוגוסט 2005 הסדרת מערך התחבורה במתחם זה כתנאי למתן לגיטימציה לחריגות הבנייה המסיביות שבוצעו "בסנטר הגליל".
(ראה פרוטוקול ישיבה מיום 21/8/2005)
אביהוד רסקי ראש מועצת ראש פנה ומהנדס המועצה הודיעו בישיבה זו כי המועצה מכינה תכנית כוללת לפתרון כל מערך התחבורה במתחם , ועקב הודעתו זו אשרה הועדה לראש המועצה את הלגיטימציה שכה חפץ בה למתחם "סנטר הגליל".
הלגיטימציה ניתנה לחריגה של מאות מטרים מבונים למטרות מסחר וחנייה ופלישה לשטחי ציבור ירוקים.
בנוסף לכך קיבל היתר בנייה לאחרונה אולם אירועים שקיבולתו עד 800 איש הממוקם עשרות מטרים מפרויקט "ארזים", וקניון נוסף נמצא לקראת קבלת היתר בנייה.
עד היום כ -6.5 שנים מאז הבטחה זו אין תכנית להסדרת מערך התנועה הכולל בכניסה לראש פנה ולמתחם בית המכס.
שתי כיכרות אשר הוצגו כבר לפני זמן רב מאד לציבור בראש פנה לא בוצעו.
הכיכרות אם וכאשר יבוצעו רק יניידו את הפקקים מכיכר לכיכר ולא יביאו מזור לעומס התחבורתי ומפגעיו שהוא בלתי נסבל כבר היום.
ה. ראש המועצה חתם על התכנית בתאריך 28/2/2011 , קודם הדיון בתכנית "ארזים" שהתקיים בועדה לתכנון אסטרטגי של ראש פנה.
התכנית עליה חתם אביהוד רסקי מכילה חריגות גדולות יותר מהתכנית הנוכחית.
הועדה לתכנון הוקמה על ידי ראש המועצה ותפקידה להביא לידיעת הציבור כל תכנית בנייה או שינוי לתכנית מתאר בראש פנה.
ועדת התכנון של ראש פנה ממלאת פונקציה חשובה במניעת שחיתות שלטונית , ובמימוש זכות הציבור לדעת על המתוכנן בישוב ולהביע דעתו בנושאים שהם בלב ליבו של מהות הישוב בו הם חיים.
הועדה קיימה דיון על פרויקט "ארזים" בתאריך 21/3/2011 , כחודש לאחר שאביהוד כבר חתם על תכנית "ארזים "והעבירה לאישור בועדת התכנון והבניה "אצבע הגליל"
בישיבה של ועדת התכנון של ראש פנה השתתפו גם אדריכל התכנית והפרויקטור מטעם היזם על מנת לדון בתכנית ובהקלות המבוקשות .
להלן החלטת הועדה:
ראש המועצה פעל מאחורי גבה של הועדה, הציג לועדה מצג שוא על פיו יש משמעות כלשהיא לדעתה כנציגת ציבור, ופעל בניגוד לחובתו הציבורית, להחלטת הועדה, ובניגוד לתכנית המתאר .
לסיכום:
כל הסיבות המנויות לעיל מצביעות על תכנית המהווה סטייה ניכרת מהתכנית המקורית מס' 85918/ג.
1. היקפי הסטייה הזו אם יאושרו יביאו לשינוי רדיקלי בנוף, ובאופייה האורבני של ראש פנה אשר הוא נכס לאומי.
2. בנוסף יגרמו שינויים אלו למפגעים תחבורתיים ומפגעי איכות חיים בלתי נסבלים.
נבחרי הציבור של ראש פנה הביעו התנגדותם לתכנית זו.
3.התכנית הבומבסטית הזו תגרום לכאוס תחבורתי ובטיחותי בראש פנה.
4.ראש המועצה פעל בניגוד להמלצות הועדה והאינטרס הציבורי כולו בחתימתו על תכנית זו, לא קיים הבטחתו המפורשת להסדרת מערך התנועה.
על כן אנו מבקשים מהועדה הנכבדה לבטל על הסף את ההקלות המבוקשות ולהטיל על היזם לבצע הליך של שינוי לתכנית מתאר אשר תאפשר המיזם ותאפשר לציבור לומר את דברו בדרך שקבע המחוקק.
בכבוד רב..
אהרון ברנזון
ציר הזמן של העצומה
- 31/12/2011
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 29/12/2011
- העצומה נפתחה