שילוב למידה היברידית בלימודים האקדמאים
מספר חתימות
11 |
|
300 | |
בעקבות פרוץ המגיפה רובו המוחלט של החינוך בישראל עבר מלימידה פרונטלית ללמידה מקוונת בשיתוף אפליקציית "זום", מעבר שהיה נחוץ מכורח הנסיבות.
מעבר זה הביא איתו מספר יתרונות ביחד עם כמה חסרונות:
מה היתרונות ?
-זמני הגעה אל המכללה כבר לא תקפים כיוון שהלמידה מתבצעת מהבית
-חסכון בכסף של תחבורה ציבורית, דלק למחזיקי כלי הרכב.
-אפשרות לצפות בשיעור מסויים יותר מפעם אחת, גם לכאלה שלא הבינו את החומר כמו שצריך, וגם לכאלה שבעל כורחם לא יכלו ליהיות נוכחים בשיעור, וגם לטובת חזרה על נושא ספציפי ללא צורך לצפות באורך השיעור המלא ( וכמובן לאנשים שמבינים יותר טוב יש את האפשרות להגביר את מהירות הצפייה בשיעור)
-עבודה עם יותר חומר מקוון (מצגות, מסמכים וכו') שמסודר בצורה טובה יותר ע"י תכונות כמו power point, word וכו'.
אז מה החסרונות בזה?
-רוב האנשים מנצלים את יכולת הלמידה שלהם במלואה בלמידה פרונטלית, בצורה זו מתאפשר לכולם ללמוד בקבוצות גדולות יותר בכיתה, והחומר מועבר הרבה יותר טוב, בין היתר בשל העובדה שיש הרבה דינאמיות בהעברת החומר על ידי המרצה (בניגוד לזום שהלמידה מועברת בצורת סוגים שונים של "צייר" (משטחים למיניהם ועוד)
-הלמידה מרחוק הביאה חלק מהאנשים למצב שהם לומדים בעצמם אך לא תמיד בהצלחה, כמובן למידה אישית חשובה בכל המצבים אבל בכיתה כשאפשר לשאול את האנשים לידך, הסטודנטים מתקדמים ביחד ברמת ההבנה.
-כמובן שחלק בלתי נפרד מהלמידה הפרונטלית הוא הפן החברתי כשכולם באותה כיתה ונמצאים ביחד בהפסקות וגם אחרי שעות הלימודים, במשך השנה סטודנטים לא מכירים אחד את השני וזה מוביל בין היתר לחוסר אווירת לימוד.
כאן אפשר להביא לידי ביטוי את הלמידה ההיברידית :
הדרך הטובה ביותר ללמידה כנראה תיהיה שילוב היתרונות בין זום לבין למידה פרונטלית, כל השיעורים יתבצעו כרגיל בצורה פרונטלית ובנוסף השיעור יהיה מועבר "בלייב" בעזרת מצלמה, וכמו שהיה מחודש מרץ בשנת 2020 הוא יהיה מוקלט ומועלה ל"מודל", זה ייתן פתרון יעיל לאנשים שלא יכולים ליהיות נוכחים בתקופת זמן מסויימת (אנשים שמשרתים פעילים במילואים, אנשים עם פציעות שלא יכולים להגיע, חולים, או מקרה חירום כזה או אחר)
לכן השאיפה שלנו צריכה ליהיות אל עבר הלמידה ההיברידית שהיא הרבה יותר מאפשרית כיוון שכל המרכיבים קיימים, הכיתות שהיו מאז ומתמיד והזום שמלווה אותנו כשנה וחצי, נותר רק לחבר את החלקים.