למידת מקצועות ליבה בזמן מגיפה או הפוגה בלימודים

מספר חתימות
5 |
|
500 | |
עקב התפרצות מגפת הקורונה, העולם כולו עמד דום והטיל על מערכות החינוך מגבלות מרובות. מגבלות אלו השפיעו רבות על התלמידים והגדילו את הסיכויים של התלמידים לנשירה בממוצע הנמיכו את השכר העתידי הצפוי להם בארבעה אחוזים! כעת במבט לאחור ניתן ללמוד ממדינות שצלחו יותר ופחות את הצעדים שמומלץ לנקוט על מנת להמעיט את הפגיעה בתלמידים. לקמן המלצתנו להתנהלות בעת תרחיש דומה למגפה זו, חוזר על עצמו. לדעתנו יש להיפרד לגמרי מכל המקצועות חוץ ממקצועות ולהתמקד בהם. מן הראיות בשטח אנו למדים כי זכויות רבות של תלמידים ומורים נפגעו בין אם פגיעה בחופש תנועתם ובטיחותם. ובין עם פגיעה בזכות של
התלמידים לחינוך. אך פגיעה בזכויות אלה היא ארעית ובסיום המגפה תעלם, אך דבר אחד לא ייעלם וזהו החינוך הלוקה שקיבלו התלמידים בעת המגפה. דוח ממשרד האוצר חוזה שעקב התפרצות המגפה והמגבלות שהוטלו על הלימודים בתקופה זו יפגעו באופן ניכר במשכורת התלמידים בעתיד. הדוח בנוסף ציין שמירב הפגיעה מגיעה בירידה בעיקר ביכולות של התלמידים כאשר זה מגיע למקצועות כמו לשון אנגלית ומתמטיקה. אי אפשר להתעלם מהעובדה שמקצועות אלה הן המרכיב העיקרי והחשוב בבגרות בקביעה לאיזה תחום באוניברסיטה ישתייכו וכמה הם עתידים להרוויח.
אחד הסקטורים החשובים ביותר בכלכלה הישראלית הוא תחום ההייטק, אין ספק שכדי להצליח בכלל להיכנס לתחום יש על אדם לרכוש בבית ספר כישורי מתמטיקה ואנגלית ניכרים. במידה ולא מתגברים את המקצועות הללו אנו בסכנה גדולה בה תלמידים רבים ינשרו מהמגמות והמקצעות המוגברים האלו ובכך כאשר יסיימו את לימודיהם לא יכנסו לאותו סקטור שחיוני כל כך לכלכת ישראל.
יש הסוברים כי בעוד סיום עם תעודת בגרות מדעית חשובה אך היא בכלל לא מחליפה את הצורך ללימוד שאר המקצועות הבית ספרים בראיה הוליסטית יותר ללימודים. אך ראייה זו מוטעת מכמה סיבות כיוון שהיא פוגעות בהשתכרות באופן ניכר של התלמידים כדי שהם יוכלו ללמוד עוד כמה עובדות בשיעור היסטוריה ותנ"ך שחשובים לערכים של הסוברים ולא של התלמידים עצמם. כלומר הם מחליטים מה סדר העדיפויות של התלמיד יהיה ופוגעים מאוד בשכרו ואיכות חיי בכך. ראייה זו שמה את רצונות הסובר מעל לרצונות ואף צרכיו של התלמיד. ובכך פוגעים בזכויות התלמיד.
לסיכום במקרה ואירוע דומה למגפה חוזר על עצמו אנו ממליצים לתגבר בכמה שיותר את לימודי הליבה ובכך להקטין ככל הניתן את הנזק לתלמידים.