רפורמה בלימוד הנהיגה במדינת ישראל

מספר חתימות
5 |
|
50 | |
נושא העצומה היא מחיר לימוד שיעורי הנהיגה במדינת ישראל ומחיר כל הנלווה בתהליך.
החוק קובע כי לפני לימודי הנהיגה התלמיד צריך לגשת למבחן תיאוריה שעלותו 63 שקלים.
תלמיד נהיגה מחוייב לעשות 28 שיעורי נהיגה (גם כאשר הם לא נחוצים והתלמיד כבר מבין איך נוהגים). מחיר כל שיעור יכול לנוע בין 130-200 שקלים, תלוי באיזור המחייה. לקראת סיום השיעורים ולפני הטסט נדרש מהתלמיד לעבור טסט פנימי - 10-20 דקות בהן נוהגים בנוכחות מורה אחר בכדי לדמות טסט, ומחיר הטסט הפנימי נע באזור ה250 שקלים, שהוא מופקע ביחס לתמורה. לאחר מכן, כאשר ניגשים לטסט נדרשים לשלם 230 שקלים למורה הנהיגה על העמדת רכב לטסט. תלמיד ממוצע ישלם כ4400 שקלים על הוצאת רישיון נהיגה, וזו במידה וסיים את הטסט הראשון.
זו בעיה שנוגעת לנו אישית בתור בני נוער שלא מזמן הגיעו לגיל בו אפשר להתחיל ללמוד נהיגה, מהסיבה שאנו חווים את הקושי שנגרם בגלל המחיר המופרז של ההליך. במצב הנוכחי העול הכספי נופל על ההורים, ואם הם לא יכולים לתמוך כלכלית - בני נוער נאלצים לעבוד בזמן לימודים ולחסוך סכום מאוד גדול על מנת שיתאפשר להם להוציא רישיון נהיגה. גם אנשים מבוגרים שלומדים נהיגה מתמודדים עם עול כספי גדול. כך שלכלל האוכלוסייה יש פחות כסף למותרות ואפילו למוצרים חיוניים.
בעיה זו פוגעת בזכות לשיוויון, כי נוצר מצב בו רק לאנשים מבוססים כלכלית יש את היכולת להוציא רישיון נהיגה בלי שתהיה בהם פגיעה כלכלית בתהליך, בעוד אנשים שמתקשים כלכלית ייאלצו להישאר בלי רישיון, ובמידה ויחליטו אכן להוציא רישיון יהיה להם קשה לממן את התהליך.
אנו שואפים לשינוי שיבוא לידי ביטוי בדרכים שונות - פיקוח על מחירי שיעורי הנהיגה והעמדת רכב לטסט, הורדת מחירים, מתן אופציה לעשות פחות שיעורי נהיגה (במקום 28 כמו שקבוע בחוק) על מנת שהסכום יצטמצם, וסבסוד מלא או חלקי לאנשים שקשה להם כלכלית.