ביטול בחינת הבגרות בספרות

אין תמונה

מספר חתימות

19
 
50,000  
פורסם בתאריך: 19/10/2020
 

כידוע כיום במדינת ישראל על מנת להיות זכאי לתעודת בגרות ולקבל אפשרות ללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהה, חובה לעבור בהצלחה מספר בחינות בגרות במקצועות שונים. אחד ממקצועות אלה הוא ספרות. אמנם לפי דעתי, יש לבטל את בחינת הבגרות בספרות ממספר סיבות.

ראשית, עבור רוב התלמידים (כמוני), שאינם יעסקו בעתיד בספרות והכתיבה היוצרת, מקצוע זה הינו בזבוז זמן מיותר שהיינו יכולים להשקיע זמן זה בעשיית דברים חשובים יותר, כמו למידת מקצוע חדש או פיתוח מיומנויות או תחביבים חדשים. אני יכול להגיד ממקור ראשון שאמי עשתה תואר ראשון בספרות במשך 4 שנים וכיום היא עובדת במשהו שאינו קשור באף צורה למקצוע שהיא למדה. כמובן שמיותר לציין שהחומר שהיא למדה, בדומה לחומר שאלפי תלמידים לומדים כיום לבגרות בספרות, נשכח כלא היה. אז לשם מה להשקיע כמה שעות בשבוע (בנוסף לשיעורי בית, מבחנים ועבודות) עבור מקצוע שלא ישפיע על המשך החיים וישכח זמן קצר לאחר סיום הבחינה.

בנוסף על כך, אופי הלימוד במקצוע הספרות, הינו מייגע ומעיק. אנו צריכים להסביר באורך של כפסקה על קטע משיר או סיפור באורך של כלא יותר מכמה מילים, ואפילו במידה והתשובה היא לא באורך הראוי, יורדים נקודות על השאלה ללא קשר למשמעות או למסר שנכתב בתשובה. כמו כן, עלינו לזכור בעל פה ולשנן עמודים שלמים של סיכומים ומאמרים, ואין מקום להבנה או לחשיבה בניגוד למקצועות ריאליים כמו מתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב ואף מקצועות הומניים "מתונים" יותר כגון היסטוריה, תנ"ך ולשון, מתכונת זו עלולה לגרום ליצירת דור עתיד לקוי בחשיבה יצירתית, ביקורתית ועצמאית והחלפתו ברובוטים דמויי-אנוש שרק יודעים לשנן עמודים ולזכור דברים בעל פה. ניתן לראות מזאת גם שישראל היא בין האחרונות בתחום החינוך בקרב מדינות ה-OECD.

גם הלמידה עצמה, כלומר ההרצאות וההקשבה למורים הינה תהליך קשה ומייגע עבורנו, ובנוסף על זה גם קיים הקושי בלמידה מרחוק בייחוד בתקופה זו. כמו כן, בתקופת הקורונה זו, עם המעבר ללמידה מרחוק, יותר קשה ללמוד במתכונת כזו והלמידה הופכת להרבה יותר איטית, ולוקח זמן רב לחומר הנלמד להכנס למוחי התלמידים.

אמנם קיימים מספר בעיות לביטול בחינת הבגרות בספרות: האחת היא אלפי מורים לספרות בבתי הספר בישראל יאבדו את עבודתם בשל חוסר הצורך בלימוד המקצוע. השנייה היא שקיימים תלמידים במערכת שכן מתכוונים להשתמש בספרות בתור מקצוע לעתיד בתור מורים או סופרים. הפתרון לשני הבעיות האלו הוא הפיכת מקצוע הספרות למקצוע מוגבר של כ-3, 5 או 10 יחידות לימוד. הבעיה השלישית היא שישנם תלמידים שבמידה ויבטלו את בחינת הבגרות בספרות, לא יהיו זכאים לתעודת בגרות מלאה. לבעיה זו אני מציע 2 פתרונות, האחד לשנה זו והשנייה לשנים הבאות. הפתרון לשנה זו הוא שתלמידים שאינם יהיו זכאים לבגרות, יצטרכו לבצע יחידה מדעית ולהגביר את אחד המקצועות במתמטיקה או אנגלית, או שתינתן להם האפשרות בכל זאת להמשיך במתכונת הנוכחית של בחינת הבגרות בספרות ברמה של 2 יחידות לימוד. הפתרון לשנים הבאות הוא החלפת בחינת הבגרות בספרות בבחינת בגרות במקצוע מעניין יותר ותורם יותר כמו חינוך פיננסי, מנהל עסקים, כלכלת בית וכו' או להוריד את מספר יחידות הלימוד הנדרשות כדי לקבל את תעודת הבגרות, כל זה על מנת ליצור דור-עתיד מוצלח יותר שיניע את את המדינה ויפתחה בתחומי החינוך, הכלכלה, הביטחון והבריאות. תוכלו להוסיף עוד בעיות או פתרונות (במידה ויש) בהמשך.

ניתן להסיק מזאת שמומלץ לבטל את בחינת הבגרות בספרות, ומציאת פתרונות טובים יותר כמו אלו שנכתבו מקודם.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו