שכר דיפרנציאלי - רע לתלמידים, רע למורים, רע לחינוך בישראל
מספר חתימות
498 |
|
500 | |
בס"ד סיוון התשע"א, יוני 2011
שכר דיפרנציאלי – רע לתלמידים, רע למורים, רע לחינוך בישראל
דמיינו בית ספר בו מורים כמעט ולא מדברים זה עם זה בגלל תחרות תמידית. בית ספר בו מורים נאבקים זה בזו על ליבו של המנהל. בית ספר בו מורים לא מעבירים ידע וניסיון זה לזו רק כדי לזכות בשכר גבוה יותר. בית ספר בו לא עוסקים בערכים ובמעורבות חברתית אלא רק בציונים והישגים. בית ספר בו התלמידים משננים חומר כל יום, כל היום, במקום לפתח מיומנויות חשיבה אקדמיות ויצירתיות. בית ספר בו מצוקותיהם האישיות של התלמידים נדחקות לקרן זווית, כי אין פנאי לטפל בהן. בית ספר בו תלמידים בינוניים וחלשים לא מוגשים למתכונת ולבגרות רק כדי לא להוריד את הממוצע של הכיתה, ולפגוע חלילה בשכר הדיפרנציאלי של המורה.
זה מה שיקרה אם רפורמת "עוז לתמורה", עליה הודיעו בתחילת החודש ארגון המורים, משרדי החינוך והאוצר, תתממש במלואה. זה מה שיקרה אם החל משנת הלימודים הבאה ייכנס שכר דיפרנציאלי, ומורים יקבלו גמול על פי הישגי תלמידיהם ומידת הקרבה שלהם להנהלה. זה מה שיקרה אם לא נדרוש להוציא את מרכיב השכר הדיפרנציאלי מרפורמת "עוז לתמורה", מרכיב שהולך לשנות באופן דרמטי את מערכת החינוך בישראל.
כי ההסכם החדש כולל מנגנון של שכר מדורג למורים, במסגרתו 50% מהמורים יקבלו מענק שנתי של כ-3600 – 8000 שקל. 10% מהמורים יקבלו 8000 שקלים לשנה, 10% "קצת פחות טובים" – יקבלו 5600, 10% אחריהם – 4800 לשנה ו-20% – 3600. שאר המורים, לא יקבלו דבר.
השכר המדורג יינתן על פי קריטריונים שטרם נקבעו, אך ללא ספק יושפעו רבות מציוני התלמידים ומהערכת הנהלת בית הספר, כמו שקרה בכל מקום בעולם בו החלו בשיטת השכר דיפרנציאלי.
משרדי החינוך והאוצר, בשיתוף ארגון המורים, הופכים את בית הספר למפעל: תעודת הבגרות היא המוצר, התלמידים וההורים הם הלקוחות, והמורים הם הפועלים. אם המורים ייצרו תעודות בגרות טובות יותר הם יזכו לתגמול גבוה יותר. האם זה מה שאנחנו רוצים? ילדים שלומדים במפעלים לייצור תעודות בגרות?
בית הספר איננו מפעל, ופעולה החינוך איננה מכירת מוצר. הכנסת מרכיב דיפרנציאלי לשכר תהרוס את חדר המורים, תהרוס את בתי הספר ותהרוס את עתיד ילדינו. אנחנו במדרון חלקלק שבסופו נמצא את עצמנו עם מערכת חינוך ציבורית שבה מורים מועסקים בחוזים אישיים, שבה יש תחרות וקנאה בין המורים, שבה הסולידריות אבדה לעולמים, שבה רק הציונים חשובים ועל התלמידים יהיה לכלות את ימיהם בשינון סיכומים, במקום לפתח כלי חשיבה ולגדול להיות בני-אדם משכילים ומוסריים יותר. אנחנו עומדים למצוא את עצמנו עם מערכת חינוך שקורסת על גב ילדינו.
לפיכך אנו דורשים מארגון המורים וממשרדי החינוך והאוצר:
הסירו לאלתר את מרכיב השכר הדיפרנציאלי מהרפורמה. עיצרו את התדרדרות מערכת החינוך והפיכתה לבית חרושת לציונים, למקום בו מורים נלחמים זה בזה, למקום בו אין ערכים ואין למידה מעמיקה ויסודית, אלא רק ציונים ותחרות.
ההסכם עוד לא נחתם, עדיין אפשר למנוע את הנזק שבסעיף הזה!
עיצרו את קריסת מערכת החינוך ועתיד ילדינו!
להצטרפות למאבק: עידו פלזנטל - 0547833613
ציר הזמן של העצומה
- 11/06/2011
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 10/06/2011
- העצומה נפתחה