התנגדות לכביש סואן בנאות פרס
מספר חתימות
340 |
|
200 | |
לאחרונה פורסם מכרז לתכנון קווי מטרונית לטירת הכרמל דרך שכונת נאות פרס.
בתגובה לכך אנו מעוניינים להביע בפני ראש העיר והגורמים המקצועיים את התנגדות תושבי נאות פרס החתומים מטה בנושאים הבאים:
- חיבור חיפה לטירת הכרמל דרך השכונה.
- ציר המטרונית המתוכנן לעבור בשכונה.
לפני שנציג את פירוט נימוקי ההתנגדות נדגיש כי אנו בעד תחבורה ציבורית. תחבורה ציבורית יעילה שתשרת את תושבי השכונה, כבר מעכשיו. העצומה עוסקת בפתרונות התחבורה בטווח הארוך, שבמתכונתם הנוכחית עתידים להפוך את השכונה לתחנת מעבר סואנת לעיר סמוכה.
להלן הסיבות להתנגדותנו לחיבור חיפה לטירת הכרמל דרך השכונה ופירוט הנימוקים לאי נחיצותו של חיבור זה:
- לתושבי טירת הכרמל קיימות שתי יציאות מהעיר לכיוון כביש 4. להשוואה, לתושבי הקריות כביש 4 שימש חיבור עיקרי לחיפה ורק בשנים האחרונות התווסף כביש 22. בקריות, כולן יחד, מתגוררים כ-200 אלף תושבים, יותר מטירת הכרמל גם לאחר הרחבתה. (כיום טירת הכרמל מונה כ-20 אלף תושבים).
- כביש 4 בין טירת הכרמל לחיפה (צומת מת"מ) הוא דרך בין עירונית בעלת מספר מסלולים. הפרדה דו-מפלסית מתוכננת בצומת מת"מ להקלת עומסי תנועה. החיבור של טירת הכרמל למטרופלין חיפה אמור להתבצע בעיקר דרך צומת מת"מ הקרובה לתחנת הרכבת והאוטובוס של חוף הכרמל כמו גם לקניון חיפה ומרכז התעסוקה במת"מ. לא קיימת סיבה אמיתית בגינה תושבי טירת הכרמל צריכים לעבור דרך נאות פרס על מנת להגיע לחיפה. תכנון כזה הופך דרך עירונית הסמוכה לבניינים חדשים בשכונה חדשה לדרך בין עירונית, במרחק פסע מדיור של זוגות צעירים עם ילדים.
- תושבי הקריות עוברים דרך אזור מרכזית המפרץ בבואם לפאתי חיפה, על כן אין סיבה שתושבי טירת הכרמל יחוברו לעיר חיפה על גב אחת השכונות ולא דרך מרכז התחבורה בחוף הכרמל בו ישנה תחנת אוטובוס מרכזית ותחנת רכבת.
- במידה וחיבור טירת הכרמל חשוב כל כך למטרופולין חיפה ולמשרד התחבורה מדוע לא קרה הדבר עד כה דרך שכונת דניה, רמת גולדה או רמת בגין? כבישים אשר מוצעים כסלילה אפשרית כבר שנים ומעולם לא קרו. אין כל סיבה שכעת זה יקרה דרך נאות פרס, על גבם של תושבים חדשים בחיפה ומשפחות צעירות ובפרט בשכונת הדגל של חיפה לשנות האלפיים.
- ולבסוף, אנו החיפאים הותיקים וכן המשפחות הצעירות שהחליטו להעתיק מגוריהן לחיפה, או להשאר חיפאים ולא לרדת מהעיר, בניגוד למגמה בשנים האחרונות ולמרות מחירי הארנונה הגבוהים ביחס לערים אחרות במדינה. בחרנו לגור בחיפה, בשכונה איכותית בעלת תשתיות המיועדות לתושבי השכונה. אילו היינו רוצים לגור בטירת הכרמל היינו נוסעים עוד כקילומטר דרומה ורוכשים דירה זולה יותר בטירת הכרמל, משלמים ארנונה נמוכה יותר לעיריית טירת הכרמל ונהנים ממוסדות ותשתיות של טירת הכרמל.
להלן הסיבות להתנגדותנו לקו מטרונית בכביש 11 (הכביש המזרחי של השכונה - המשך רחוב י"א הספורטאים) העובר בסמוך לפרויקטים: נעם סהר, שכטמן, יוסי אברהמי, נרשא גרין ואשטרום.
- מטרונית בכלל ותחבורה ציבורית בפרט הוא פתרון ראוי לבעית הצפיפות בכבישים אולם מקומה בצירי תחבורה ראשיים לאורכה ורוחבה של העיר. כניסת המטרונית לעומק שכונה בודדת ברוחב של כ 300 מטר מיותרת שכן מוטב היה אם תנוע במקביל לשכונה הצרה בלאו הכי כאשר תושבי השכונה יוכלו להגיע אל קו המטרונית בהליכה קצרה.
- השכונה היא אבן שואבת להגירה חיובית לחיפה. מטרונית עם מנוע דיזל (המזהם ביותר) תגרום להדרת תושבים מהשכונה ומהעיר.
- במעמד קניית הדירות בשכונה לא היה איזכור לנושא תכנון קו תחבורה ציבורית לאורך כביש 11 ובטח שלא מטרונית העוברת כל מספר דקות. ככל הידוע לנו עד עתה אין לכך אזכור בתב"ע (תוכנית בינוי עיר) או בתוכנית התחבורה המתוכננת.
- ככל הידוע לנו העירייה לא הכתיבה מגבלה ליזמים בשכונה והבניינים הבנויים לאורך כביש 11 בנויים כבנייה רוויה לגובה ממש על קו המדרכה (הפרויקטים המדוברים: נעם סהר, שכטמן סי שלב ב', יוסי אברהמי במתחמו המרכזי, נרשא גרין ואשטרום). כיוון שהכביש יהיה דו מסלולי והמטרונית מתוכננת לעבור בין שני כיווני הנסיעה ניתן להסיק שתחת מרפסות הדיירים תעבור המטרונית במרחק של כ-10 עד 15 מטר בלבד (נתיב הוא כ-3.5 מטר וישנם מדרכה ונתיב חניה). תואי זה בכלל וכלי התחבורה זה בפרט (המטרונית בעלת מנועי דיזל המזהמים ביותר) בתוך שכונת מגורים ותחת מרפסות של אנשים הוא דבר בלתי מתקבל על הדעת. בפרט כאשר הבניין והשכונה תוכנננו בשנות האלפיים, בשיתוף עם העירייה ומחלקת מהנדס העיר. דבר זה מרגיש כטעות תכנונית אשר תפגע במרקם הנעים שמנסים ליצור בשכונה, באיכות החיים ובבטחון הבריאותי של ילדינו ושל כולנו.
- כביש 11 הוא בלאו הכי לא דרך צרה ושקטה אלא כביש דו מסלולי. הרחבתו הנוספת לצורך נתיב מטרונית תהפוך אותו לדרך ראשית יותר, בין עירונית ומסוכנת יותר בשכונה צעירה.
הצעת אלטרנטיבות לקו מטרונית בכביש 11:
- מטרונית, כמו בכל מטרופולין חיפה, עוברת בצירים מרכזיים ולא בציר פנימי בשכונה. על כן אלטרנטיבה אפשרית היא להשאר עם קו בודד על בסיס ציר 4 בלבד ולחברו עם מיניבוסים לטובת תושבי השכונה. בכל שכונה על הכרמל יש קוי אוטובוס (או מיניבוס) אשר עוברים ברחובות השכונה ללא מטרונית ומקשרים אותה לדרך הראשית. המטרונית הפועלת בנפת חיפה פועלת בצירים מרכזיים בלבד: דרך עכו-חיפה, רחוב העצמאות בעיר התחתית, שדרות ירושלים בקרית ים, הרחוב המרכזי בקרית אתא. קרית ביאליק וקרית מוצקין, למשל, הגדולות בשטחן ובמספר תושביהן מנאות פרס פועלות באופן דומה כאשר התושבים אשר צריכים להגיע לעכו או לחיפה נעים באוטובוסים לכביש עכו-חיפה (כביש 4) בו פועלת המטרונית.
- אם בכל זאת רוצים להעביר מטרונית בשכונה אלטרנטיבה נוספת היא הכביש שעובר בין הפארק הנבנה של נאות פרס לבין האצטדיון. מכל מקום בשכונה אפשר להגיע לתואי זה ב-4 דקות הליכה, כ-300 מטרים. במידה ותעבור המטרונית בתואי זה היא תהיה במרחק רב פי כמה מהבניינים הסמוכים יחסית לתכנון הנוכחי שכן הפארק יוצר חיץ רחב. אפשר לתכנן את המשך תוואי המטרונית הגובל בשכונת נאות פרס ב' מבעוד מועד ולהכתיב ליזמים מרחק מינימום על מנת להבטיח שהדירות שם לא יבנו בסמוך לנתיב תחבורה ציבורית סואן.
בכל מקרה, את הרחבת כביש 11 ניתן לייעד לשביל אופניים וטיילת הולכי רגל שתקיף את השכונה בכדי לקדם ספורט ובריאות, במקום תחבורה מזהמת, כראוי לשכונה המתוכננות בשנות האלפיים.
פרטי התכנון הנוכחי מופיעים בדו"ח פרויקטלי: מטרונית טירת הכרמל.
נבקש את תושבי השכונה לחתום על העצומה לשם קידום הנושא ביעילות.
ציר הזמן של העצומה
- 17/10/2017
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 16/10/2017
- העצומה נפתחה