לא להפרטת שטחי הציבור בנתניה
מספר חתימות
214 |
|
2,000 | |
ועד קריית השרון | ועד קריית רבין-עמליה | ועד פולג עיר ימים-תושבים נטו
ועד גלי-ים | ועד מרכז העיר | ועד שכונת אגמים
כתב עמדה בנושא - תוכנית נת/7/400/צ - שטחים לצורכי ציבור (מספר - 408-0546879)
בימים אלה מקדמת עיריית נתניה את תוכנית נת/7/400/צ - שטחים לצורכי ציבור (מספר 408-0546879) בוועדה המחוזית לתכנון ובניה – מחוז מרכז. מדובר בתוכנית כוללנית לכל שטח העיר נתניה והיא מגדירה את השימושים אשר ניתן לקיים בשטחי ציבור בנויים, מגדילה את אחוזי הבניה במתחמים אלה, מאפשרת מסחר בכל השטחים הציבוריים בעיר לרבות מוסדות חינוך ומאפשרת "עירוב שימושים".
בתוכנית מבקשת עיריית נתניה לעקוף הליכי תכנון בסיסיים, תכנון מפורט ופרסומו, ולאפשר לעצמה לבנות מה שתרצה ואיפה שתרצה ללא צורך בתכנון מקדים ופרסומו לציבור כמתחייב בהליך תכנון מקובל.
העדר דיון ציבורי מספק
למיטב ידיעתנו, תכנית זאת הופקדה לוועדה המחוזית לאחר שעברה אישור בוועדת המשנה בלבד ולא עברה דיון ואישור בוועדה המקומית. ראוי שתוכנית בסדר גודל כזה, תעבור דיון ציבורי והצבעה של נבחרי התושבים.
שטחי ציבור שונים דורשים הגדרות שונות
דין בית ספר יסודי אינו כדין גן ילדים או בית ספר תיכון או מתנ"ס או משרדי הרשות המקומית. התוכנית אינה מבדילה בין השירותים השונים ומאפשרת בכולם, בצורה גורפת, הכנסת מסחר המוגדר כ"מסחר המשרת את היעוד העיקרי". הגדרה אמורפית זאת יכולה להתפרש בדרכים רבות. האם קיוסק בבית ספר יסודי הוא "מסחר המשרת את היעוד העיקרי"? האם חנות "שילב" או ציוד משרדי היא "מסחר המשרת את היעוד העיקרי", יכול מאוד להיות שכן!
דחיסת השירותים הציבוריים
בתוכנית המוצעת, מבקשת עיריית נתניה להגדיל את היקף הבניה במגרשים הציבוריים לכ- 400% מעל הקרקע ו- 385% מתחת לקרקע (עיקרי + שרות) במגדלים בני עד 8 קומות מעל הקרקע ו4 קומות מתחת לקרקע. היקף התכסית (השטח הבנוי) המבוקש הוא 60% מגודל המגרשים. בתוכנית זאת מבוקשת הגדלה של שטחי הציבור מ 800 אלף מ"ר לשבעה מיליון מ"ר, כמעט פי תשעה! מדובר בהיקפי בניה דמיוניים.
בשילוב עם היכולת "לערב שימושים" תוכל העירייה, באופן תיאורטי, לצמצם/לדחוס את בתי הספר לבניינים רבי קומות ובשאר השטח ליישם שימושים אחרים, לבנות בית כנסת, משרדי הרשות, טיפת חלב, או שירותי רווחה של הרשות המקומית. לכאורה, עוד יהיה ניתן לחלק מגרשים ולמכור אותם ליזמי נדל"ן. ככל שיתייתר הצורך במגרשים לשימוש צרכי ציבור (כי דחסנו אותם לגובה) יהיה ניתן למכור מגרשים המיועדים לשימושי ציבור.
פגיעה ברווחת התלמידים
לראייתנו, ילדים צריכים ללמוד במוסדות חינוך בעלי מרחב פתוח גדול ככל האפשר. יש צורך במגרשי ספורט או גינה גדולה להתרוצץ בה. דחיסה פוטנציאלית של מוסדות לימוד לגובה, תבוא באופן ישיר על חשבון רווחת התלמידים והצוות המקצועי.
עוד יש לתת את הדעת על העדר הגבלות בכל הקשור להכנסת מסחר למוסדות חינוך לגיל הרך, מתחמי גני ילדים ובתי ספר יסודיים. עוד נרחיב את הדיבור על ההשלכות השליליות של חשיפת ילדים קטנים למאכלים מעובדים עתירי סוכר ומלח, הן מהפן הבריאותי והן מהפן בפסיכולוגי.
יש לתת את הדעת גם על הפן הבטיחותי של התלמידים במוסדות החינוך: האם נרצה שבאותו מתחם בתי ספר יהיה שימוש לצרכים אחרים? האם נרצה לחשוף את ילדנו לגורמים זרים שמגיעים לקבל שירותים אחרים בסמיכות למתחם בית הספר? יש לכל הפחות להגדיר היעדר חפיפה בין השימוש במוסדות חינוך לשימושים אחרים.
העדר וודאות תכנונית של התושבים
התוכנית לא מכילה פרוגרמה/צפי רב שנתי לצרכי שטחי מוסדות החינוך ברחבי העיר. עוד התוכנית לא מחייבת תכנון מפורט של השטחים הציבוריים בעיר. בנוסף, מתכנני התוכנית רוצים לאשר הוצאת היתרי בניה מכוח תכנית כוללנית זאת. תושבים שחיים בסמיכות לשטחים ציבוריים לא יכולים לדעת מה יהיה השימוש העתידי בשטח הציבורי הסמוך לביתם. האם יבנה בו מתחם גני ילדים? בתי ספר? מתנ"ס? או שבכלל יימכר ליזם נדל"ן ויבנה במקום מגדל מגורים?
גם אם יפורסם היתר הבניה להתנגדויות הציבור, יהיה הדבר בסמיכות לביצוע התוכנית בפועל. תושבים שיבקשו לקנות או למכור נכסים בסמיכות לשטחי ציבור יפגעו עקב חוסר הוודאות התכנוני אשר מבקשת התוכנית לקבע.
העדר איזונים ובלמים
הגם שאנו בטוחים בכוונותיהם הטובות של מתכנני התוכנית, אנו לא יודעים מה יהיו כוונותיהם של מקבלי ההחלטות בעתיד. האם ניפתח את הדלת לשימוש בלתי מבוקר במשאב ציבורי כה יקר כמו השטחים הציבוריים ברחבי העיר? האם נאפשר, אפילו ברמה התיאורטית, הכנסת מסחר לבתי ספר יסודיים? האם נאפשר דחיסת בתי ספר לבניינים רבי קומות על חשבון שטחים פתוחים ומגרשים ציבוריים? ובשביל מה?
למרות שיש מי שמנסה להציגה כך, נתניה היא עדין לא מנהטן. עדין לא הגענו למצב בו צריך לוותר על איכות בתי הספר מבחינת אופיים וכמות השטחים הפתוחים בהם.
שטחי מוסדות חינוך שיגרעו ממצבת השטחים הציבוריים, בין אם יועדו לשימוש אחר ובין אם ימכרו, לא יחזרו. נזכיר את פרשיית "גן סלאד" ברחוב דיזינגוף 32 שם נמכר שטח ששימש לגני ילדים, ליזם פרטי, שבנה במקום בניין דירות ומסחר בן 29 קומות.
לסיכום
אנו לא פוסלים שימוש יעיל בשטחי ציבור, לא פוסלים הכנסת מסחר מבוקר אליהם וחושבים שיהיה נכון שעיריית נתניה תוכל "להרוויח" מהשטחים הציבוריים שבבעלותה. אבל, התוכנית המוצעת חסרה איזונים ובלמים חיוניים למניעת ניצול לרעה של התוכנית. יש להגביל מסחר בבתי ספר יסודיים וגני ילדים. יש להבטיח היקף שטח פתוח מינימאלי בבתי ספר, יש להגביל את יכולת הרשות למכור שטחים שיועדו או מיועדים לקיים מוסדות חינוך. יש להציג פרוגרמה של צפי עתידי של צרכי מוסדות לימוד ברחבי העיר לעשורים הקרובים. יש להכין ולהציג תוכנית מפורטת לכל מתחם ומתחם לפני הוצאת היתרי בניה ועוד ועוד.
ועד קריית השרון | ועד קריית רבין-עמליה | ועד פולג עיר ימים-תושבים נטו
ועד גלי-ים | ועד מרכז העיר | ועד שכונת אגמים
ציר הזמן של העצומה
- 21/08/2019
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 20/08/2019
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 20/08/2019
- העצומה נפתחה