לכבוד:
התנגדות לחיוב הקמת פנלים סולאריים על גגות בתי ספר וגני ילדים בחוק ההסדרים
אנו מבקשים להביע התנגדות לסעיף 7 תחת כותרת "פיתוח תשתיות טכנולוגיות" בחוק ההסדרים שקובע כי :
להטיל על שרת הפנים לתקן את תקנות התכנון והבניה כך שבבי ספר או גן ילדים, ששטח הבניה עולה על 1000 מטרים רבועים, יחויב בהקמה של מיתקן פ.ו. שהספקו לפחות 15 קילוואט, בכל השטח שאינו משמש או מיועד לשימוש שבשטחי חצרות ע"פ הפרוגרמה של משרד החינוך וככל ושבעל רישיון חלוקה או בעל רישיון לניהול המערכת כמשמעם בחוק משק החשמל, אישר כי ניתן לחברת את המיתקן הפוטו וולוטאי לרשת החשמל בתוך 5 שנים ממועד קבלת היתר בניה לבית ספר או לגן הילדים. מועד התחילה של תיקון יהא שנת 2023.
ההתנגדות היא מטעמים שונים.
1. העדר התאמה של סעיף החיוב בהתקנה לחוק ההסדרים. אנו סבורים כי סעיף 7 המתייחס לחובת הקמה של פנלים סולאריים אינו מתאים לחקיקה בחוק ההסדרים מטעמים שונים שיפורטו.
2. מטרתו הראשית של הסעיף אינה כלכלית, אלא קשורה לעמידה ביעדים של אנרגיות מתחדשות שהציבה המדינה. דברי ההסבר לכל הפרק מתייחסים בין היתר לגידול הענף של אנרגיה סולארית כענף כלכלי. עם זאת נציין כי גם היום המדינה מתמרצת באמצעים שונים התקנה של פנלים סולאריים על גגות, וכתוצאה גדל הענף של האנרגיה הסולארית. אנו סבורים כי אם נבחן את הסעיף של חיוב ההקמה אל מול התמרוץ שהמדינה נוקטת בה כבר היום נראה כי ההשלכות הכלכליות אין משמעותיות.
3. הצורך בעבודת מטה. בשנים האחרונות וכפי שידוע לנו המדינה מתמרצת באמצעים שונים הקמת הפנלים הסולאריים על גגות מבנים. תמרוצים אלה כוללים בין היתר: תיקוני חקיקה שונים המתייחסים לפטור מהיתר, הקלות שנעשו לאחרונה מבחינת חוק המקרקעין והצורך בהסכמה של כל השכנים, תקנות בניה ירוקה שמעודדות התקנה של פנלים סולאריים. בנוסף וכפי שפורסם לאחרונה אישרה המועצה הארצית את תמ"א 10 ד' 10 מאפשרת בין היתר את השימוש הכפול של אנרגיה סולארית על גגות ושימושי קרקע שונים ועוד. כחלק ממאמצי ההסברה וההטמעה משרדי הפנים, האנרגיה והגנת הסביבה הוציאו מדריך מעשי לגבי התקנה של פנלים סולאריים.
4. נציין כי בין עבודת התמרוץ הטובה שעושה המדינה לבין חיוב בחקיקה של פנלים סולאריים יש מרחק רב מבחינת קביעת המדיניות. על מנת לגשר בין המרחק הזה נדרשת עבודת מטה משמעותית שתבחן את הנושא באופן כללי, לרבות מאמצי התמרוץ והחסמים השונים שלכאורה עולים, בחלופות שונות לתמרוץ או לחיוב (לדוג' מדוע לחייב בפעימה הראשונה בתי ספר ולא מבני מסחר, משרדים, חניונים, מתנסי"ם, גגות של מבנים ממשלתיים ועוד), ותנסה לתת פתרונות. עבודת מטה כאמור למיטב הבנתנו לא נעשתה.
5. הצורך בדיון ציבורי. ראוי שיהיה דיון ציבורי בנושא משמעותי זה ולא שסעיף קטן מאוד בעל השלכות שונות יתחבא בחוק ההסדרים רבויהסעיפים הזה. ככל שהמדינה סבורה כי יש להתקין פנלים סולאריים על גגות בתי ספר ו/ או גני ילדים ראוי שהיא תיתן הזדמנות לדיון ציבורי משמעותי, לשמוע ולהשמיע טענות בעד ונגד ו/ או אפשרויות לשפר את הסעיפים. אנו סבורים כי לא הגיוני להכניס סעיף כזה משמעותי בחוק ההסדרים מבלי להכין עבודת מטה ו/ או מבלי לשתף את הציבור בעבודת המטה שנערכה כדי לשמוע את התייחוסותו.
6. הסנדלר הולך יחף. בדוח מבקר המדינה שבחן את הנושא של "קידום אנרגיות מתחדשות והפחתת התלות בדלקים" (הדוח פורסם בשנת 2020) הוקדש פרק של ניצול פנלים סולאריים על גגות מבנים ממשלתיים. נקבע בדוח המבקר כי בהחלטת הממשלה משנת 2016 הוטל על החשב הכללי במשרד האוצר לבחון שילוב פנלים סולאריים על גגות מבנים באחריותו. פוטנציאל הגגות מבחינת שטח הוא כ- 5.2 מיליון מ"ר. המבקר מצביע על חסמים שונים המעכבים את הנחת הפנלים הסולריים על גגות משרדי הממשל ויחידות הסמך שלה.
7. בנוסף הדוח מצטט את מנהל מינהל הדיור הממשלתי שמתייחס לחסמים השונים, לרבות הליכי אישור הקמת המתקנים, מתן זיכוי בעד החשמל המיוצר. בנוסף מנהל מינהל הדיור הממשלתי מתייחס לחסם אפשרי והוא התנגדות מצד העובדים בגלל חשש לקרינה. במילים אחרות, הממשלה שיש למבנים שבבבעלותה פוטנציאל משמעותי לייצור אנרגיה, חובה בקשיי הקמת הפנלים הסולאריים בין היתר בשל התנגדויות של עובדים ולכן היא משיתה את חובת ייצור האנרגיה על ראשי הילדים שלנו. אנו סבורים כי אחת החלופות הראשונות שיש לבחון מבחינת חובת התקנה של פנלים הם מבנים שבבעלות המדינה, לרבות פתירת הבעיות השונות שמונעות את ההקמה.
8. אנו סבורים כי משרד החינוך ו/ או בתי הספר אינם ערוכים לחובת ההתקנה על כל המשתמע מכך. לראיה, אנו מפנים אתכם לחוזר מנכ"ל משרד חינוך- "הנחיות משרד החינוך להליך תכנון ואישור מערכות סולאריות ליצור חשמל בתחומי מוסדות חינוך". איננו יודעים מתי החוזר יצא, אך לא מצאנו חוזר אחר שהחליף אותו ולכן אנו מניחים כי הוא החוזר העדכני נכון להיום. למרות הצורך הדחוף לכאורה שהממשלה מציגה בחיוב פנלים סולארים על גגות בתי ספר ו/ או גני ילדים, החוזר קובע בסעיף 2 כי "להתקנת מערכת לוחות ליצור חשמל בבתי ספר יש לה פוטנציאל של סיכונים שיש לתת עליהם את הדעת ולפיכך ראינו לנכון לקבוע מדיניות התקנה בנושא זה."
כל שיש סיכונים בהתקנה של מערכת סולארית על גגות בתי ספר, בוודאי ובוודאי שאנו סבורים כי יש לערוך דיון ציבורי, לרבות הצגה של האמצעים השונים למניעת ולצמצום ולניטור אחרי הסיכונים.
להלן הסיכונים שמעלה החוזר:
9. כחלק מעבודת המטה אנו סבורים כי יש לענות על השאלות המטרידות חלק מההורים, כפי שגם מטרידות עובדים של משרדי ממשלה והן סכנת קרינה מהממיר. בנוסף, בבתי ספר או בגנים קיימת סכנה של התחשמלות מהגגות. כיצד יתכן שחובת התקנת פנלים סולאריים בבתי ספר יסודיים (א- ו) וגני ילדים בהם שוהים לפחות 8 שעות ביום (כולל צהרון) ילדים רכים בשנים תיעשה ללא סקירה של הסיכונים הסביבתיים על בריאות הילדים. הממונה על הקרינה טוען כי במרחקי בטיחות אין קרינה מסוכנת, עם זאת, אנו סבורים כי יש לאמץ את הגישה של עיקרון הזהירות המונעת, במיוחד כאשר מדובר בילדים רכים בשנים. בנוסף, אנו סבורים כי כחלק מעבודת המטה ואחרי יצירת המדרג של חובת ההתקנה במבנים אחרים בעלי פוטנציאל, אנו סבורים כי יש לחשוב על התקנה על גגות מבנים ציבוריים בהם אין שהייה רצופה של ילדים, ופתרונות צמצום הקרינה למינימום (שימוש בחומרים מבודדים שונים), והצורך בניטור של רמות הקרינה.
10. לסיכום, אנו מביעים התנגדות לסעיף 7 כאמור. אנו סבורים כי הסעיף הוכנס לחוק ההסדרים כאשר הוא אינו מתאים ככלל לרוח החוק, ללא עבודת מטה שנערכה בנושא ובוודאי שללא דיון ציבורי. הממשלה לא הצליחה להתקין פנלים סולאריים על גגות משרדי ממשלה אך מבקשת להקים גגות סולאריים על גגות של מבני בתי ספר וגנים בהם שוהים ילדים רכים בשנים לא בחינה מעמיקה של הנושא, לרבות חששות בנושאי קרינה. עובדי המדינה מצליחים לסכל את בניית הגוותהסולאריים על משרדי הממשלה, ולכן הממשלה בוחרת להגשים את חזונה על חשבון ילדים רכים בשנים.
11. אנו מבקשים כי הסעיף הנל ימחק מחוק ההסדרים ותתקיים עבודת מטה מקיפה בנושא לרבות דיון ציבורי.
בברכה,
ג��