פערים בחינוך בישראל

מספר חתימות
עד כה נאספו: 35 חתימות.
|
החברה בישראל סובלת מפערים בחינוך הפוגעים בצמיחתה של המדינה כחברה. פערים אלה נובעים מחוסר שוויון בשירות החינוכי שמעניקה המדינה הכולל את איכות המורים, איכות תוכנית הלימודים, וכדומה. נדרשת השקעה של המדינה על מנת להבטיח שכל הנכנסים לכיתה א' יסיימו בסופו של דבר את 12 שנות הלימוד ושיתאפשר להם ללמוד לימודים אקדמאים בהמשך.
מדיניות המימון בישראל כיום היא עפ"י חלוקה ראשונית עיקרית שווה ללא התחשבות כלל במצב סוציו-אקונומי וכך נוצר פער בין יישובים חזקים למוחלשים בשל יכולות והתמודדויות שונות של הרשויות המקומיות. בשל כך נוצר למעשה פער בתקצוב פר תלמיד.
קיים גם פער בשוויון ההזדמנויות הזהותי. ייצוג רחב בלימוד ההיסטוריה של תרבויות שונות והבאתן לידי ביטוי יוביל להפחתת תחושת השוני והניכור של התלמידים למערכת. נעשו כבר מספר צעדים חיוביים בנושא זה אך עדיין ישנה עוד דרך לעשות ויש לתת מקום גם לאוכלוסיות נוספות הסובלות מתת ייצוג במערכת כגון יוצאי אתיופיה והעולים מברית המועצות לשעבר (נוסף לזהות המזרחית).
רבים מאמינים שחינוך הוא המפתח להצלחה. א/נשים משכילים/ות נהנים משפע גדול של הזדמנויות בחיים, בקריירה. הרושם הזה מתחזק ממטרתה של מערכת החינוך בישראל; “להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו “(תשי"ג 1953)
עם זאת, ישראל "מובילה" בפערים בחינוך בין תלמידים/ות עשירים לעניים, בין תלמידים/ות המתגוררים במרכז לבין אלו המתגוררים בפריפריה ובין תלמידים/ות בני עדות ודתות שונות, פערים שבאים לידי ביטוי בכל שלבי החינוך ובתוצאות המבחנים השונים.
פערים בהשכלה, שגדלים ככל שעולים בשלב הלימוד, מעמידים בספק רב את יכולתה של מערכת החינוך לעמוד במטרה שהציבה לעצמה. ומכאן שאותם הפערים צפויים בדור הבא.
לכן, אנו, תלמידי כיתה י"ב, קוראים לכם, לחתום על העצומה על מנת למשוך את תשומת ליבה של מערכת החינוך ולעורר מודעות לנושא כה חשוב. כדי להבטיח עתיד טוב יותר, בעל שיוויון הזדמנויות לתלמידים הבאים אחרינו.