החזרת זכות חופש התנועה לתלמידי ב"ס "ברנר"
מספר חתימות
94 |
|
400 | |
פורסם בתאריך: 19/11/2008
עצומה למען החזרת זכות חופש התנועה לתלמידי ב"ס "ברנר":
עבור: הנהלת בית הספר "ברנר".
"אין נוטלים ואין מגבילים את חירותו של אדם במאסר, במעצר, בהסגרה או בכל דרך אחרת".
(חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, סעיף 6).
-לאחרונה החלה אכיפה של תקנת בית הספר ברנר הקובעת כי לא תתאפשר יציאתו של תלמיד מתחומי בית הספר ללא הצגת כרטיס תלמיד ואישור המונפק על ידי בית הספר והחתום על ידי המלווה הלימודית או סמכות רלוונטית אחרת. קבלת האישור הדרוש נתקלת לא פעם בקשיים הנגרמים כתוצאה מסירובו של המלווה להכיר בלגיטימות היציאה מבית הספר. תלמיד אשר איננו מקבל את האישור הנ"ל מוחזק בניגוד לרצונו בין כותלי בית הספר תוך הפרה בוטה של חוקים וכללי מוסר יסודיים. על מנת לצאת בכל זאת מבית הספר נדרש התלמיד לא פעם לקפוץ מעל לגדר, פעולה אשר מסכנת את בריאותו וביטחונו האישיים.
נשאלת השאלה, האם אכן יש מקום לשימוש בתקנה קשוחה מעין זו, הגובלת ב"מעצר הגנתי"; האם התקנה תואמת את רוח הכתוב בחוקי ה"נוהג ונוהל" של בית הספר; האם נקיטת פעולות שכאלו תורמות לשיפורו של האקלים הבית ספרי, לביטחון בית הספר ותלמידיו והאם היא תקפה מבחינה חוקית ומוסרית?
חירות האדם היא עקרון יסוד בחשיבה המדינית והפוליטית, המהווה אנטיתזה לרעיון כי אדם אחד יכול להחשב לרכושו של אדם אחר. לדעת הפילוסוף ג'ון לוק, הזכות לחירות היא אחת מהזכויות הטבעיות של האדם.
עקרון חירות האדם קובע כי שלילת החירות מאדם או מקבוצת אנשים היא מעשה בלתי מוסרי הנוגד את הצדק הטבעי, ומכאן קיימת הצדקה כמעט אוטומטית לכל מאבק שמטרתו היא השגת החירות על ידי אלה שהיא נשללה מהם.
חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו הוא חוק יסוד שנועד להגן על זכויות וחירויות האדם העיקריות במדינת ישראל.החוק קובע את כבוד האדם ואת חירותו כערכי היסוד מהן נגזרות זכויות האדם המוגנות בחוק היסוד, שהתקבל כ"מגילת זכויות האדם" של המשפט הישראלי.
חופש התנועה היא נגזרת של הזכות לחירות, הקובעת שזכותו של כל אדם לנוע ממקום למקום בחופשיות, מבלי חשש שיבולע לו או יאונה לו כל רע, או שמישהו ינסה לעצור בעדו או לגבות ממנו תשלום על עצם איפשור התנועה. בין בתחומי מדינתו, ובין בתחומיהן של מדינות אחרות.
על פניו, התקנה החדשה המגבילה את חופש התנועה של התלמידים עומדת בסתירה הן לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו והן לחוק התלמיד.סעיף 6 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו קובע כי : "אין נוטלים ואין מגבילים את חירותו של אדם במאסר, במעצר, בהסגרה או בכל דרך אחרת".
חוק זכויות התלמיד, התשס"ה - 2004 (תיקון):
"מוסד חינוך לא ימנע מתלמיד לממש את זכויותיו כאמור בחוק זה או בכל דין אחר".
התקנה האוסרת על עזיבת שטח בית הספר מהווה אם כן הפרה של חופש התנועה של כל תלמיד ואף עלבון ליכולתו של התלמיד לקבל עליו אחריות למעשיו ושליטה על חיו.
התקנה אף פוגעת ברוח החזון הבית ספרי כפי שהוא מוצג באתר בית הספר:" לשאוף לחברה צודקת המחנכת לסובלנות ולפתיחות, המכירה בחופש הבסיסי ובכבודו של כל אדם ואדם ומושתתת על קבלת אחריות ועל נתינה אישית". בשלילת חופש התנועה של התלמיד נשללת רשאיותו לקבל אחריות ונפגעת זכותו הבסיסית.
על בית הספר "ברנר" מוטלת האחריות לדאגה ושמירה על ביטחון כל תלמידיו, אך שיטות של "מעצר הגנתי" אינן מתקבלות על הדעת ואינן עומדות לדעתנו במבחן החוק והמוסר.
גם אם מבחינה חוקית יכול בית הספר לטעון כי הוא משמש שלוח של האופוטרופוס החוקי של הילד, הרי שמעמדו ככזה נשלל ברגע שהתלמיד מחזיק באישור מפורש מהוריו (האופוטרופוסים הרשמיים) המאפשר לו לעזוב את תחומי בית הספר.
באשר לבני שכבת י"ב; הגיל הנפוץ בין חברי שכבת י"ב הינו 18 ועל כן הם אינם קטינים בעיני החוק. כבגירים, חלות עליהם כל זכויות האזרח המאוזכרות בחוק הישראלי, וביניהן הזכות לחופש התנועה.
התקנה המגבילה את חופש התלונה לכאורה מתבססת על נוהלי הנוכחות והיעדרות המופיעים ב"נוהג ונוהל" האומרים כי " אין לעזוב את שטח ביה"ס במהלך יום הלימודים ללא ידיעת המלווה הלימודי/ת וללא אישורו/ה."
כעיקרון סעיף זה הגיוני, ראוי ולגיטימי; אך בפועל בית הספר מעוות אותו ומתמרן את הכתוב בו. המלווה הלימודי מהווה אך ורק נציגות סמכותית מטעם בית הספר ואין בסמכותו, חוקית או מוסרית, לשפוט את אופי הסיבה ליציאה מתחום בית הספר. ובלבד שאינה למטרה פלילית מוכחת.בין אם הסיבה היא שיעור נהיגה או קנייה במרכולית בגבעת ברנר; לפי תפישתנו על המלווה הלימודי לכבד את הבקשה.
בפועל, המלווה הלימודי מפעיל את שיקול דעתו, הנתון לעתים למחלוקת , ללא כל סמכות חוקית ומאפשר את יציאת תלמידים משטח בית הספר רק במקרים הנראים בעיניו כלגיטימיים.על אישור המלווה להיות פרוצדורה בירוקרטית המאפשרת לבית הספר לדעת היכן תלמידיו ולא להיות כלי לכליאת שווא של תלמידים.
"כליאת-שוא" היא שלילת חירותו של אדם, שלילה מוחלטת ושלא-כדין, למשך זמן כלשהו, באמצעים פיסיים או על ידי הופעה כבעל-סמכות.
באשר להתייחסות לכרטיס התלמיד, אין כל ויכוח על הצגת כרטיס התלמיד, הדבר הכרחי על מנת להגן על תלמידי בית הספר כמו גם הסגל מזרים בעלי פוטנציאל לפגיעה או נזק. הדרישה להצגת כרטיס תלמיד הינה מהלך נכון וצודק שיש לתמוך בו.
אם מקור התקנה הוא בחששות בגין ביטוח, הרי שאין כל ביסוס לחששות אלו.
בהתאם לחוק הבריאות הממלכתי התשנ"ד�1994, תלמיד שנפגע בתאונה כל ימות השנה זכאי לקבל סיוע רפואי בקופת החולים שהוא או הוריו מבוטחים בה.
החזר בגין טיפול בחדר מיון (מתוך חוזר מנכ"ל):
"תלמיד שנפגע בתאונה במוסד החינוך או בפעילות מטעם המוסד והפונה לחדר מיון זכאי להחזר התשלום עבור הטיפול בחדר המיון מתוקף חוק ביטוח הבריאות הממלכתי.
על ההורים לפנות למזכירות המוסד לקבלת אישור על נסיבות התאונה. את האישור יש להגיש יחד עם הקבלה על התשלום עבור הטיפול בחדר מיון לקופת החולים שבה התלמיד מבוטח. התשלום יבוצע בהתאם לחוק הבריאות הממלכתי התשנ"ד�1994".
ביטוח תאונות אישיות (חוק לימוד חובה):
- על פי סעיף 6(ד1) לחוק לימוד חובה רשות מקומית חייבת לבטח את תלמידיה בביטוח תאונות אישיות. התשלום עבור ביטוח זה נגבה מן ההורים במסגרת תשלומי ההורים.
- ביטוח זה מקנה זכאות לפיצויים במקרה של נכות זמנית או קבועה, או, חלילה, במקרה של מוות, הנגרמים כתוצאה מתאונה � אירוע פיזי, חיצוני, גלוי לעין, בלתי צפוי, הגורם להיזק גופני.
- במסגרת הפוליסה של ביטוח תאונות אישיות יפוצו התלמידים ללא צורך בהוכחת אחריות ו/או רשלנות.
- הביטוח חל על התלמיד 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה ובכל מקום שהוא נמצא בו, בין אם לתאונה יש קשר לפעילות המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו ובין אם לא.
-הביטוח בא לכסות את התלמיד במקרים שבהם אין הוא מכוסה על ידי הסדר אחר מתוקף חוק המדינה. בין היתר הוא אינו מכסה פגיעה בתאונת דרכים, פגיעה כתוצאה מפעולות איבה או פגיעה מתאונת עבודה שבגינה התלמיד זכאי לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי.
-טופס תביעה וחוברת הסבר על הסדר הכיסוי אפשר לקבל במזכירות בית הספר שבו התלמיד לומד. במקרה של תאונה על ההורים לפנות למזכירות בית הספר. בית הספר יוודא את קבלת הפוליסה וטופסי התביעה מן הרשות/הבעלות, ויסייע להורים הפונים.
כלבתי הספר בישראל מחויבים לבטח את כל התלמידים הלומדים אצלם, בפוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. בשנים האחרונות פוליסת הביטוח של תלמידי ישראל הינה במסגרת כלל חברה לביטוח.
- כאמור לעיל, התשלום עבור תאונות אישיות נגבה מההורים במסגרת תשלומי הורים. במסגרת אישור תשלומי ההורים מאושר הסכום המרבי המותר לגבייה עבור הביטוח, אולם גובה התשלום בפועל נקבע בהתקשרות בין הרשות המקומית לבין הגורם המבטח. אין לגבות מעבר לסכום שהרשות המקומית משלמת בפועל למבטח. ביישובים שבהם הרשות גובה מההורים במישרין את דמי הביטוח אין לגבות דמי ביטוח גם באמצעות בית הספר (כפל גבייה).
, תיקון לחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, אשר התקבל בשנת 1994, הוסיף לחוק את סעיף 6(ד1), הקובע כדלקמן:
"מי שזכאי לחינוך חינם לפי סעיף זה יהיה מבוטח בביטוח תאונות אישיות, באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך שבו הוא לומד; התשלומים שייגבו מהמבוטחים בעד הביטוח ייקבעו על-ידי השר במסגרת התשלומים לפי סעיף קטן (ד)" (מדובר ב"תשלומי ההורים" אשר הסכום המרבי לגבייה שלהם טעון אישור של ועדת החינוך של הכנסת; כאמור, התשלום בעבור ביטוח תאונות אישיות הוא התשלום היחיד המוגדר כיום כחובה � י.ו.).
לאור הנ"ל, אין כל מניעה מצד הביטוח לאפשר יציאה משטח בית הספר שהרי כל תלמיד מבוטח 24 שעות ביממה ללא כל קשר למקום הימצאו.
*הפתרון המוצע במסמך זה הוא הכנת הסכם הכולל בתוכו את אחריותו של בית הספר לביטחון תלמידיו ורצונו לשמור עליהם, אך בד בבד מתייחס לזכויותיהם החוקיות והמוסריות של הבאים בשעריו.
הפתרון המוצע הוא בניית הליך פרוצדוראלי פשוט לפיו תלמיד הרוצה לעזוב את בית הספר יוכל לעשות כן על ידי הודעה על עזיבתו וכוונותיו לחזור לשטח בית הספר למזכירות בית הספר או כל גורם סמכותי רלוונטי אחר מטעם בית הספר (ללא קשר לסיבת היציאה); הצגת אישור טלפוני או כתוב המביע את תמיכת והסכמת ההורים; והצגת כרטיס תלמיד בכניסה או יציאה משערי בית הספר.
*תלמידי י"ב, אשר נחשבים בגירים בפני החוק יהיו פטורים מהצגת אישור טלפוני או כתוב המביע את אישור ההורים; זאת מכיוון שמן הראוי שבית הספר ינהג ברוח החוק הנהוג במדינת ישראל, הרואה בבן 18 ומעלה כאדם האחראי למעשיו ולהשלכותיהם.
תלמידי י"ב ידרשו ליידע את מזכירות בית הספר או כל גורם סמכותי רלוונטי אחר מטעם בית הספר על עזיבתם וכן ידרשו להציג כרטיס תלמיד; זאת כדי לאפשר לבית הספר לדעת האם התלמיד נמצא בשטח בית הספר וכדי לאפשר לשומרי בית הספר למנוע את כניסתם של גורמים זרים עוינים פוטנציאליים לתחומי בית הספר.
*כל החותם על עצומה זו מתחייב בזאת כי אם יעזוב את תחומי בית הספר ויצא לשטח קיבוץ גבעת ברנר, הוא לא ילכלך, ישחית, יגנוב ויהרוס כל רכוש ציבורי או אישי הנמצא בשטח הקיבוץ; זאת מתוך הבנה כי בית הספר ממוקם בתוך קיבוץ בו חיים אנשים ואין לפגוע באיכות חייהם או להפר את הסדר על ידי פגיעה כלשהי; זאת כדי לשמור על שם בית הספר, על שם התלמידים וכדי להבטיח שתושבי המקום לא יאלצו לסבול כל התנהגות פוגענית. כל התנהגות שכזו, גם אם נעשית על ידי יחידים ואין עליה איסור חוקי, מבזה את שם בית הספר, את התלמידים הנוהגים כך ואף מערערת את היחסים בין בית הספר לתושבי המקום. זה הוא הבית שלהם ויש לנהוג בו כאילו היה זה הבית שלנו.
מי שייתפס עובר על אחד מן האיסורים הנ"ל,או על איסור אחר הנוגד את רוח בית הספר, תישלל ממנו האפשרות לצאת מבית הספר לזמן שיקבע על ידי בית הספר, זמן שיראה לו מתאים ופרופורציאלי לאיסור עליו עבר. אנו מודעים כי אין באפשרות בית הספר לעקוב אחר התלמידים מחוץ לשעריו ולכן הסיכוי שיתפסו קלוש. אך אף על פי כן, בית הספר איננו אחראי לכל מעשה של כל אחד מתלמידיו ואין הבדל בין פגיעה בזמן יום הלימודים או אחריו, כל עוד הפוגע לא נמצא במסגרת בית הספר. אין לשלול את חירותם של מאות תלמידים עקב התנהגות לא נאותה של כמה עשבים שוטים. שלילת אפשרות היציאה הינה עונש הולם ומתאים, שכן תלמיד אשר נתפס או אשר התלוננו עליו והוא נמצא אשם, הוכיח לבית הספר אינו מוכן לקבלת חופש פעולה שכזה ולכן אין מקום לאפשר לו להמשיך ולצאת. באם מביא אותו תלמיד אישור מהוריו, יסביר בית הספר את המצב להורי התלמיד ואם יחפצו, יהיו אלו ההורים שיקחו אחריות על מעשים לא נאותים שנעשים על ידי ילדם מחוץ לשערי בית הספר.
אין לראות בעצומה זו ניסיון למאבק עיקש במערכת או הבעת התרסה מכוונת כלפי בית הספר.
אנו מבקשים כי הנהלת בית הספר תקרא בעיון את האמור לעיל ותנהג בהתאם לכתוב בו, תוך התחשבות בזכויות וחירויות התלמידים לצד איזון צודק בין רצון התלמידים לחופש ובין רצון בית הספר לשמור על ביטחונם.
-" נאה דורש נאה מקיים" (חז"ל): אנא הוכיחו לנו כי הצהרות על זכויות וחירויות אדם אינן מילים חלולות וריקות מתוכן, כי אם ערכי יסוד בסיסיים שיש לנהוג על פי הם ולשמור עליהם.
אל תתנו למילותיהן של המורות לאזרחות להדהד לשווא בין כותלי הכיתה!!
בתקווה לשנת לימודים פורייה, אחווה ואמון הדדי בין מורים לתלמידים.
http://www.example.comhttp://www.example.comhttp://www.example.com