חוק זכויות התלמיד - קול קורא

חוק זכויות התלמיד - קול קורא

מספר חתימות

עד כה נאספו: 92 חתימות.
פורסם בתאריך: 13/07/2009
 

                          קול   קורא

 

בעקבות כוונתו של שר החינוך ח"כ גדעון סער לשנות את חוק זכויות התלמיד, או יותר נכון מחיקת זכויות התלמיד כפרט.

נשאלת השאלה האם השר לא יוצר סתירה פנימית בחקיקה החדשה מול זכותו של כל תלמיד לקבל חינוך(במסגרת חוק חינוך חובה,במיוחד לאור התיקון לחוק), ובעקבות חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא אלימות ...

 

כזכור לך- כל הזכויות מוענקות לכולנו במסגרת גבולות בכל סביבה,אלא אם הגבולות אינן ברורים לפוגעים ולנפגעים,כי אז נדרש להגדיר את מסגרות הפעולה: לתלמידים,למורות ולמנהלות.

 

כידוע לכולם בשם חוק זה, כאשר הורים מעכבים ילד בבית מספר ימים, הם "זוכים" לביקורו של קצין ביקור סדיר וזאת כדי למנוע מהילד השבתת לימודים וחינוך. במה שונה ההשעיה המוצעת ע"י השר?

חוששני שמשרד החינוך "מחפש" את ההורים לתלמידים המוחלשים ולא פתרונות מורכבים ואמיתיים.

 

מי יכול להיות השעיר לעזאזל אם לא הילדים וההורים אשר להם אין הגנה?

אשר לא יודעים למי לפנות לעזרה? אשר אינם יודעים שזכותם הבסיסית גם לערער על החלטת הנהלת בית הספר?

 

אדוני השר,  אנחנו מסכימים- יש לטפל בחומרה במפרי חוק  צעירים ומבוגרים.

 

ועל כן אנחנו שואלים:

 

האם הקדשת מחשבה מעמיקה לשאלה מה יקרה עם הילד בתקופת הרחקתו מביה"ס?

בשל אילו סיבות יהיה מותר למנהל בית הספר להרחיקו לצמיתות? לכמה ימים יורחק?

האם יספר מנהל בית הספר לתלמיד והוריו שיש להם זכות ערעור בפני מנהל המחוז? האם יהיה חייב לכתוב זאת במכתב רשמי של המוסד החינוכי? (דמוקרטיה או דמוקטאטורה?)

מי ערב לנו ההורים שבית ספר אחר יקלוט את התלמיד המורחק?

מתי תתקיים ועדת הערעור? תוך כמה ימים ממועד ההרחקה?

 

מהו סוג הטיפול שמתחייב משרד החינוך לקיים עם ההורים בתלמיד שביצע מעשה חמור?

 

מהו סוג הטיפול שמתחייב משרד החינוך לקיים עם ההורים והתלמיד שנפגע?

 

זו תקופה שדורשת תיקון התנהגות.

 

אם התשובות המקצועיות נמצאות בין כתלי בית הספר, מדוע מצפים שתיקון זה ייעשה מחוץ לכותלי בית הספר?

 

ברוב המקרים הללו גם ההורים זקוקים להדרכה וסיוע.

האם אתם מצפים שהם במבוכתם יהיו המטפלים המקצועיים?

אנחנו דוגלים בהרחקת הילד במקרה של התנהגות אלימה וחמורה מחברת הילדים ומכיתת

האם ובשום פנים ואופן לא מבית הספר.

בבית הספר חייב להימצא מקום בו הילד ממשיך ללמוד ולא זוכה להתאמות ללמידה

כמו שאר החברים ובד בבד מטפלים בו במיטב השיטות המקצועיות הנמצאות בקרב הצוות.

 

קיימת שורה ארוכה של מטרות חינוכיות שניתן להטיל על תלמידים אלו:

 

·       התנצלות מול חברת הילדים והגורם הנפגע בכתב ובעל פה.

·       עבודות שירות למען הקהילה ולמען חברת התלמידים.

·       תהליך חינוכי מעצב בעזרת מומחים: שיט,טיפול בחיות,קבוצות שיח של מתבגרים וכו'

·       שלילת זכויות כגון אי השתתפות בתחרויות, טיולים וכיו"ב

 

כל הצעה מההצעות הנ"ל, אפקטיבית בהרבה מכל השעיה בה נוצר ריק חברתי וחינוכי, מביא את הילד למקומות של מרירות וניכור ולא תרחק השעה שהמעשה יחזור על עצמו.

 

נימוק נוסף השולל אמצעי הרחקה לרחובות, הוא סכנת הנשירה מבתי הספר עימה אנו נאבקים

היום וקשה לומר שלמערכת יש בתהליך החזרת הילדים לחיק הלימוד והחינוך, הצלחה רבה.

 

כמובן, שהפתרונות אותם הצעתי, הם פתרונות קשים שדורשים עבודה רבה מאוד של הצוות:

  

·       בניית מערכת נורמות ברורות עם מסרים חדים וחד משמעיים.

·       לימוד חובה של הצוות לחוקי המדינה המחייבים אותם.

·       תהליך חינוכי  לתלמידים לבניית תקנון התנהגותי ונורמות להם מחויבים  התלמידות והתלמידים,המבוסס על זכויות,אחריות וחובות

·       עמידה ללא פשרות על יישומן וכיבודן בשטח.

 

זאת התשובה האמיתית לשינוי אקלים בית ספרי.

זאת עבודה קשה, שיטתית, עקבית ויום יומית של הצוות החינוכי.

לצערנו אדוני השר, משרד החינוך חושש לדרוש זאת מבתי הספר, מהמורים והמנהלים ולכן לכאורה הבחירה בפתרונות .

 

ב"זבנג וגמרנו" לא נעלה את החינוך על ראש דרגתנו,אלא בתהליך מקצועי רב היקף.

  

בכבוד רב, 

 

         אתי בנימין                         שלמה בן שושן

יו"ר הנהגת ההורים הארצית          סגן  יו"ר

הנהגת ההורים הארצית

[email protected]

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו