שיטת השוברים - העברת תקציב החינוך ישירות להורים ולתלמידים ולא ישירות לבתי הספר
מספר חתימות
39 |
|
5,000 | |
הערה פותחת :
אשמח אם כל חותם יעביר את העצומה לפחות לעוד אדם , ואשמח גם להצטרפות אנשים נוספים להובלת הקמפיין הזה ולפעילות גם מחוץ לאינטרנט .
המעוניינים - אנא , השאירו בשדה ההערות הודעה על נכונות וכתובת דוא"ל או טלפון ליצירת קשר .
תודה , אלי
הסבר כללי לרקע לעצומה :
מערכת החינוך הציבורי בישראל - במשבר .
מדובר קודם לכול במשבר קונספטואלי , אך גם במשבר ארגוני, ומנהלי .
רוב הניסיונות לתיקון המצב, היו ברמת פיתרונות ממעלה ראשונה - הזזת הרהיטים ממקום למקום, אך לא שינוי מהותי אמיתי, למרות ההצהרות המפוצצות .
בסקנדינביה - בה הייתה מערכת חינוך ציבורי גרועה , נמצא פיתרון איכותי המשלב סוגי התנהלות שונים , ומערכת החינוך הפכה לאיכותית מאוד .
הפיתרון הסקנדינבי שהסתבר כיעיל ביותר, וללא השקעת כספים גדולה היה פשוט - העברת השליטה בתקציב החינוך להורים , שמשמעותו - בידי ההורים ניתנה יכולת תיגמול חיובי של מוסדות שרמתן עלתה , ותיגמול שלילי של מוסדות שרמתן לא עלתה או אף ירדה .
_______________________________________________
ג ו ף ה ה צ ע ה :
שוברי חינוך - העיקרון :
כל אזרח/ית שיש להם ילדים – זכאים לקבל מהמדינה שוברי חינוך בהתאם למספר הילדים .
סכום השובר מחושב על מנת לכסות עלויות שוטפות לתלמיד ,כולל עלות תחזוקת מבנים, מתקנים , ציוד , פיתוח , שכר מורים ואנשי צוות , ואף ריווח במקרה של מוסד פרטי ( במוסד ציבורי יישאר כסף לפיתוח , התרחבות ולהעלאה בשכר המורים ).
גודל השובר קבוע וזהה לכל תלמיד ללא קשר לרקע הסוציאל אקונומי ממנו הגיע .
ההורים והתלמידים בוחרים מוסד חינוכי כראות עיניהם – בהתאם לאיכותו ו/או השקפתו – ומעבירים אליו את השובר. אין אפשרות לסינון , אלא הקבלה בהתאם לראשון מגיע ראשון מתקבל, או הגרלה .
המוסד גובה את הכסף מהממשלה/רשות מקומית, בהתאם למספר השוברים שבידיו .
מוסדות לא איכותיים יאלצו להשתפר או להיסגר .
השובר מכסה גם אפשרות של חינוך ביתי , אף כי הסידורים קצת שונים .
______________________________________________
פירוט לגבי נקודות ספציפיות :
באזורים מדוללי אוכלוסיה – סכום השובר הוא גבוה יותר מהסכום הסטנדארטי , על מנת לקזז את מספר התלמידים הנמוך יחסית , ועדיין לאפשר הקמת מגוון של בתי ספר בעלי תקציב אפקטיבי , ולאפשר בכך מגוון גדול בבחירה של מוסדות חינוך גם בפריפריה .
סכום השוברים יכול להיות גדול כיוון שבהסדר השוברים לעומת השיטה הקיימת - נחסכים כל כספי המנגנון המנופח של משרד החינוך .
פיקוח :
ככלל - הפיקוח על סוג החינוך ואיכות החינוך - נתון בידי ההורים והתלמידים , באמצעות השימוש בשוברים .
בעניינים טכניים ופרוצידוראליים כלליים וכלל ארציים - הפיקוח הוא ממשלתי או רשות מקומית ( תוך שימוש רחב במערכי פיקוח כלליים קיימים , של הרשות המקומית , או של הממשלה ) בשיתוף עם נציגויות נבחרות של ה ה ו ר י ם .
הפיקוח הוא :
על קבלת תלמידים למוסדות החינוכיים שלא על בסיס מפתח סוציו אקונומי ( אלא , ראשון נרשם - ראשון מתקבל , או - הגרלה ) .
על תקינות בטיחותית ובריאותית שימוש במערכות פיקוח קיימות .
על פיזור מגוון בחירה גדול של בתי חינוך בכל אזורי המחייה ( שכונתיים, פריפריאליים ) , שלא על בסיס מפתח סוציו אקונומי ( שלא ייווצר מצב של מגוון גדול באזורים חזקים / צפופים ומגוון קטן באזורים חלשים / מדוללי אוכלוסייה ) .
על הגבלת מספר בתי ספר השייכים לרשת חינוכית בבעלות פרטית אחת ( אדם או קבוצה ) , על מנת למנוע השתלטות מונופוליסטית של רשתות חינוך ענקיות על האופציות החינוכיות .
על מימוש תקנים הומאניים, כגון צפיפות בכיתות, מימוש זכויות אדם וזכויות ילדים מימוש חוקי המדינה וכו' .
על כך שמוסדות ( פרטיים או ציבוריים ) המשתתפים בהסדר - לא יקבלו תמיכה ממקורות אחרים, פרט לתשלומי השוברים , על מנת למנוע העדפה של בעלי יכולת להכניס את ילדיהם למוסד נבחר תמורת תוספת תשלום .
על התנהלות תקינה בהתאם להסדרים שנקבעו במקרה של חינוך ביתי .
כאמור - אין התערבות ממשלתית בסגנון ובגישות החינוכיות , כולל חינוך ביתי .
ההורים / תלמידים - בוחרים בגישה המתאימה להם , או הנראית להם כאיכותית ביותר והם נוטים לנטוש מוסדות לא איכותיים , או כאלו שאינם הולמים את השקפת עולמם .
הפיקוח הטוב ביותר על איכות החינוך הוא פיקוחם של ההורים יחד עם התלמידים .
בסקנדינביה זה יצר תחרות בין מוסדות החינוך. הציבור נלהב ותומך בהמשך השיטה .
אף שבתחילה זה יצר נהירה למוסדות פרטיים /ציבוריים איכותיים, בסופו של דבר המערכת הציבורית נאלצה להשתפר וכרגע כ 15% מהתלמידים לומדים עדיין בחינוך הפרטי ו 85% חזרו לחינוך הציבורי שהשתפר בצורה משמעותית .
זה נראה כשילוב נכון , הרמוני ומאוזן .
ההצעה נועדה להחליף מצב קיים מעוות :
בבוקר, מערכת חינוך ציבורית , הנתפשת ככישלונית אפילו בהשגת יעדיה – מפרנסת ומאפשרת את קיומה אחר הצהריים ובערב של מערכת פרטית (לבעלי היכולת בלבד ) שמשלימה, מתקנת , ומשקמת את כישלונות המערכת הציבורית בבוקר ומחפה בהישגיה על הכישלון , באפשרה למערכת הציבורית להתהדר בהישגים , שלא היא לבדה תרמה להם.
מעגל הקסמים המעוות הזה : מגביר את הפערים בחינוך – מקבע התנהלות כישלונית – מנציח קיום מערכת פרטית המתפרנסת מכישלון המערכת הציבורית ומאידך מגבה אותו . הגיבוי מאפשר למעגל להמשיך ולחוג .
בישראל - באופן ספונטני , כבר נמצא מעין פיתרון דומה לפיתרון הסקנדינבי - פיתרון ההצבעה ברגליים - נטישת מערכת החינוך הציבורית .
בסופו של דבר - אולי התהליך הזה יגרום למערכת הציבורית להשתנות .
אבל - הפיתרון הסקנדינבי מסודר יותר , ונהנים ממנו כבר מלכתחילה - ר ו ב , או כ ל שכבות הציבור , ללא קשר למעמדם הכלכלי חברתי .