הזדמנות הוגנת- תיקון בגרות מתמטיקה 06

הזדמנות הוגנת- תיקון בגרות מתמטיקה 06

מספר חתימות

עד כה נאספו: 79 חתימות.
פורסם בתאריך: 15/07/2008
 
ב14 ליולי 2008 ניגשו אלפי תלמידים לבחינות הבגרות במתמטיקה, לרבים מהם נגרם עוול. בטופס 06, המיועד לתלמידי 5 יחידות מתמטיקה הופיע תרגיל עם טעות מתמטית בתוכו. איך לא זיהו את הטעות לפני הדפסת המבחן לא נדע, וזה גם לא משנה כי את מה שהיה לא ניתן לשנות אך את מה שיהיה, את הצורה שבה תטופל הבעייה ניתן. אנחנו לא מחפשים אשמים ולא מנופפים בחבלי תלייה, כל רצוננו הוא שהנזק שנגרם לאותם תלמידים יתוקן ויטופל בצורה הוגנת והגיונית. משרד החינוך הודיע שאותו תרגיל, או אותו סעיף (לא היה ברור לגבי זה) יבוטל, בין אם משמעות דבר זה הוא שינתנו נקודות חופשיות לכל התלמידים או שאותם נקודות יעברו לזוג התרגילים האחרים זה לא משנה שכן פתרונות אלו לא טובים ומפספסים את הבעייה האמיתית שנוצרה. הנזק שאותו תרגיל גרם הוא הרבה יותר גדול ממה שרבים יחשבו, הפגיעה לא מסתכמת בתרגיל עצמו אלא במבחן כולו. אני אסביר. אך קודם, לאלו מבינכם שלא בקיאים בפרטי אותה טעות אתאר את מה שקרה: בפרק הראשון של המבחן, פרק האלגברה ישנם שני תרגילים מהם מתבקשים התלמידים לבחור אחד. אחד התרגילים הוא האינדוקציה, שם נפלה הטעות. התרגיל היה ניתן ל"פתרון", בעקרון המכנה והמונה יוצגו על ידי אותיות ואת אותן אותיות היה ניתן לצמצם, הצמצום היה למעשה פעולה לא חוקית (מתמטית) מיכוון שהוא כולל חילוק באפס אך מכיוון שהכל סומן באותיות לא ניתן היה לשים לב לכך שהאות מייצגת אפס וכך היה ניתן להגיע ל"פתרון" של התרגיל. טעות זו השפיעה ביותר מדרך אחת על תפקודם של התלמידים במבחן, יש את אותם תלמידים שניתקעו בסעיף הזה ובזבזו עליו זמן רב ויקר שפגע כמובן ביכולתם לפתור את שני התרגילים האחרים. בנוסף אליהם היו תלמידים ששמו לב לטעות, ומצאו את עצמם אובדי עצות, הרי איך היתכן שבבגרות יש טעות? טופס שנכתב על ידי מומחים ונבדק לאחר מכן. אך אלו רק הפגיעות הכביכול "פיזיות" שנגרמו, היו גם פגיעות מנטליות: תרגיל האינדוקציה הוא לרוב התרגיל הקל ביותר במבחן ולכן רבים בוחרים להתחיל איתו (בנוסף לכך, הוא גם מופיע בחלקו הראשון של המבחן), תחשבו מה עובר לתלמיד בראש כאשר הוא נתקע בתרגיל ששווה 33 ושליש נקודות בבגרות שחשיבותה אינה ניתנת לערור? אין ספק שזה יכניס אותו ליאוש ותסכול וישפיע על יכולתו לפתור את שני התרגילים הנוספים. זאת בידיוק הסיבה למה טיפול נקודתי כמו ביטול הסעיף/תרגיל לא ישרת את המטרה, לטעות היו השלכות על המבחן כולו. למעשה, אני יודע על תלמידים שפשוט וויתרו על המבחן, הם הבינו שהם יאבדו לפחות 16 נקודות על הסעיף והחליטו להגיש את מחברת הבחינה ריקה, איך בידיוק ביטול הסעיף יעזור לאותם תלמידים? פה הבעייה אינה נפסקת, משרד החינוך החמיר את המצב בעצמו ויצר אי-שיוון מהותי בין נבחני הבגרות. משרד החינוך טוען שהודיע באותו בוקר על הטעות ועל ביטול הסעיף אך עדויות מלמדות שהודעות אלו הגיעו לאוזניהם של התלמידים רק שעה וחצי לאחר תחילת המבחן, כשרק חצי שעה מסכנה נותרת להם, או במילים אחרות- מאוחר מידי. אך זה קרה רק לאותם תלמידים שמזלם שיחק להם, רבים אחרים בכלל לא קיבלו את ההודעה ועד סוף המבחן השקיעו את זמנם היקר בניסיון לפתור את התרגיל ובידיעה שציונם לא הולך להיות מזהיר. זהו אי השיוון החמור שעליו אני מדבר, ניסיון פזיז של משרד החינוך לפתור את הבעייה רק החמיר אותה. בחינת הבגרות במתמטיקה היא אחת הבחינות המכריעות בקבלה ללימודים גבוהים. טיפול נקודתי כגון זה שמשרד החינוך מציע אינו יעיל, מדובר בטעות אחת, בסעיף אחד, שהשפיעה על בחינה שלמה ואף גרמה לאי שיוון בין הנבחנים ברחבי הארץ. טיפול נכון בבעייה יכול להתקיים רק על ידי מועד נוסף שיתן לתלמידים להיבחן שוב בצורה שווה ונכונה. מועד החורף, ההזדמות הבאה של התלמידים לתקן את ציונם הינו רחוק מידי, רבים כבר יתגייסו לצבא ואחרים יהיו עסוקים בבחינות אחרות, בנוסף לכך המיקוד יהיה שונה. תחשבו על כל אותם תלמידים שניסו לשפר ציון כדי להתקבל לעתודה, או סתם כדי לשפר ציון לפני הצבא, לא כולם יכולים להרשות לעצמם לעשות קורסים אחרי הצבא. לאור הדברים, הפתרון האידאלי ביותר הוא מועד נוסף, עם אותם נושאים וככל שיהיה מוקדם יותר כך טוב יותר. בבקשה, אם כבר השקעתם מזמנכם היקר לקריאת מילים אלו תנו עוד דקה לחתום על העצומה ולעזור לאותם תלמידים שמגיעה להם ההזדמות ההוגנת! תודה.

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו