הצלת התיכון לחינוך סביבתי בשדה בוקר
מספר חתימות
3,101 |
|
1,100 | |
אל חברי הדירקטוריון, מדרשת שדה בוקר.
הלב הפועם של תאגיד שדה בוקר, הינו התיכון לחינוך סביבתי.
מעטים מבינים כי חינוך סביבתי איננו רק גיאולוגיה, זואולוגיה, בוטניקה ושאר תחומי דעת הקשורים לטבע.
בתיכון לחינוך סביבתי אלו הם רק בסיס, עליו נבנית תפיסה שלמה של האדם ומקומו ביחס לסובב אותו - החל בחי ובצומח, וכלה בבני אדם אחרים, על תרבותם, אמונותיהם ומבניהם החברתיים.
תפיסה זאת מעניקה למתחנכים לאורה קשר נדיר לארץ ישראל, לאדמתה, לנופיה ולתרבותה המגוונת, ולצידם סקרנות וביקורתיות, מוסריות ואחריות, עצמאות ויזמות ומעל לכל נלמדים בה חברות אמת ומה היא סובלנות לאחר ולשונה.
אלברט איינשטיין מצוטט כמי שאמר: "החינוך הוא מה שנשאר כאשר שוכחים את כל מה שלמדנו בבית הספר".
בתיכון לחינוך סביבתי ערכים אלו אינם נשכחים - הם חלק מההתנהלות היום יומית של חברת הנוער בפנימיה, הם אינם "נלמדים", אלא נחווים, והופכים להיות טבע שני למחזור אחרי מחזור של בוגרים מעורבים בעשיה הישראלית.
במשך קרוב ל-40 שנה, תלמידי התיכון, אסופה של צעירים מכל רחבי הארץ, מהצפון הרחוק ועד אילת, מהמרכז ומהפריפריה, מערים כפרים ומושבים, מכל עדה ושכבה סוציואקונומית, עזבו את בתיהם ומשפחותיהם כדי ללמוד בעיניים בורקות, כדי להתחנך לערכי היסוד שבבסיסה של החברה הנאורה, היהודית, הישראלית והמערבית בכללותה.
לאחרונה, משרד החינוך מנסה להחיות מחדש את יכולתה של מערכת החינוך לחנך, ולא לייצר ציונים בלבד. בקול תרועה הוא מנסה להוביל רפורמה של למידה משמעותית. למעשה הוא מנסה להשיג בדיוק את מה שהתיכון לחינוך סביבתי עושה בצניעות במשך עשרות שנים.
אתם, חברי הדירקטוריון, הינכם שומרי החותם של מוסד ייחודי זה - הפכו אותו למגדלור של למידה משמעותית, צרו ממנו מודל לחיקוי עבור מערכת החינוך כולה, שמרו והפיצו את יחודו לטובת הכלל.
בימים אלו מובאת לפניכם הצעה לפתוח בתיכון מסלול נסיוני ומקביל, בכסות של התערות במרחב החינוכי והחברתי של המועצה המקומית. הטענה כאילו התיכון אינו מעורה בסביבתו מאחזת עיניים - למעלה ממחצית התלמידים הם תושבי המועצה, ודלתות המוסד פתוחות לרווחה לתלמידי המועצה המעוניינים לקבל על עצמם את התפיסה הסביבתית ויישומה בחיי החברה הייחודיים לתיכון.
המסלול המקביל נועד לאלו מנערי ונערות המועצה, שמלכתחילה אינם מעוניינים ומתחברים לתפיסת העולם הסביבתית, והמועצה אינה מסתירה את כוונתה שבתוך כ-4 שנים ברצונה לסגור את כל אזורי הרישום האחרים, ולהפנות את כל אותם תלמידים מרחבי המועצה שאינם מתחברים למודל חינוכי זה, למסלול המקביל בתיכון לחינוך סביבתי.
בכסות של מסלול ניסיוני ומקביל, מתכוונת המועצה לכפות על התאגיד לקבל כל אחד ואחת מהתלמידים בגיל התיכון שבמועצה, ולמעשה להופכו בעל כורחו לבית הספר האזורי של המועצה המקומית. מהלך זה יוביל בתוך מספר שנים להתנוונות הפנימיה, לאובדן הלב התוסס והייחודי של מוסד חינוכי זה, ולאובדן דרכו החינוכית הייחודית.
אנו, תלמידים, בוגרים והורים לתלמידי התיכון - הן מרחבי המועצה והן מרחבי הארץ - פונים אליכם לעצור את "הניסוי" בשינוי אופיו של בית הספר - מה שמוצגת בפניכם כהחלטה כמעט חסרת חשיבות, עלולה להפוך לסיפו של מדרון תלול וחלקלק, ולהוביל לסיום תפקידו ההיסטורי של התיכון בהשפעה על פניה של החברה הישראלית.
ציר הזמן של העצומה
- 18/10/2017
- העצומה השיגה 2,500 חתימות!
- 10/04/2014
- העצומה השיגה 1,000 חתימות!
- 03/04/2014
- העצומה השיגה 500 חתימות!
- 02/04/2014
- העצומה נפתחה