אנחנו נגד סגירת בית ספר

אנחנו נגד סגירת בית ספר

מספר חתימות

402
 
450  

עצומה נגד סגירת בית הספר "שורשים".

אנו, הורי תלמידי בית הספר "שורשים", כותבים אליכם היום בלב כבד, על מנת להביע את התנגדותנו הנחרצת לקולות ולשמועות הנשמעים לאחרונה בנוגע לסגירת בית הספר הוותיק והאהוב שלנו.

בית ספר "שורשים" נוסד בשנת 1934 כבית ספר ממלכתי דתי, ושימש במשך כ 90 שנה כעוגן חינוכי, חברתי ותרבותי עבור התושבים בשכונה. לאורך השנים, צמח בית הספר והפך לבית חם ומזמין עבור דורות של תלמידים, ותורם רבות לחינוך, לערכים ולזהות.

בית הספר ידע מורדות ולאחרונה עליות במספר התלמידים בבית הספר. הירידה במספר התלמידים נבעה, בין היתר, מהשקעה לא מספקת מצד גורמים רלוונטיים, אשר פגעה ביכולתו של בית הספר לשגשג ולמשוך תלמידים חדשים, כגון: אנומליה בקביעת אזורי רישום (הקצאת אזורי רישום, שסמוכים לבית ספר שורשים לבתי ספר בצפון העיר, המרוחקים מרחק קילומטרים ולאחר מכן טענה שהרישום חסר). אנו מאמינים כי ניתן וצריך לפתור את הבעיות הללו בדרכים אחרות, תוך שימור בית הספר כמקום חינוכי, איכותי וערכי.

סגירת בית הספר "שורשים" תהווה טעות חמורה ותגרום נזקים רבים. ביניהם:

פגיעה קשה בתלמידים- אוכלוסיית בית ספר שורשים מורכבת מקשת הטרוגנית של תלמידים, המקבלים מענה מיטבי בבית הספר, לרבות כיתת חינוך מיוחד יחידה של החמ"ד באזור.

תלמידי בית הספר יאלצו לעבור לבית ספר אחר, דבר שיגרום להם לקשיי הסתגלות רבים, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. מחקרים רבים מצביעים על כך שמעבר בין בתי ספר יסודיים במהלך גיל הילדות עלול להשפיע לרעה על הישגים לימודיים, על תחושת הביטחון ועל ההתפתחות הרגשית והחברתית של הילדים. שורות אלה נכונות תמיד ובפרט לאחר שנה מורכבת כמו שנת הלימודים תשפ"ד. שנה שהיציבות והביטחון היו מעורערים בה גם ללא סגירת בית הספר המהווה עוגן יציב ובטוח עבור התלמידים.

ילדינו, פיתחו קשרים חברתיים חזקים עם תלמידי בית הספר וצוות המורים. הם חווים תחושת שייכות עמוקה לבית הספר. סגירת בית הספר תגרום להם לעבור טלטלה קשה, ותפגע ביכולת שלהם להרגיש שייכים, ללמוד ולהתפתח בצורה מיטבית.

מחקרים רבים מצביעים על ההשפעות השליליות של סגירת בתי ספר יסודיים והמעבר לבית ספר אחר על התלמידים. מעבר כזה גורם לירידה בהישגים האקדמיים, כפי שמצא המחקר של Hanushek, Kain, & Rivkin (2004), שמראה כי תלמידים שחווים מעבר לבית ספר חדש עקב סגירת בית ספרם חווים ירידה משמעותית בציונים ובהישגים האקדמיים. בנוסף, מחקרם של Engberg, Gill, Zamarro, & Zimmer (2012) מצא כי התלמידים שחוו סגירת בית ספר נתקלים לעיתים בקשיים רגשיים וחברתיים משמעותיים, הכוללים תחושת ניכור וירידה בתחושת הביטחון והשייכות שלהם.

מה שגם עלול להוביל לפגיעה בתחושת השייכות והביטחון של הילדים (Kirshner, Gaertner, & Pozzoboni, 2010).

פגיעה קשה וחוסר הגינות כלפי אוכלוסיית תלמידי יפו (תלמידי "יפה נוף")- עבור קבוצה לא מבוטלת של תלמידים בבית הספר, תהיה זו חווית סגירת בית ספר שניה בתקופה של שנתיים. לפני שנתיים נסגר בית הספר ביפו ("יפה נוף"). בעת סגירת בת הספר ביפו, ניתן ביטחון לעוברים לשורשים, כי מעבר זה אינו זמני, אלא קבוע, יציב ובר קיימא. הורי יפו ודאי לא היו שולחים את ילדיהם למוסד שעומד בפני סכנת סגירה.

חוסר אמון ורמיסת אמירות עבר של עיריית תל אביב- לפני כ 6 שנים בעת נלקח מבנה אחד מבית הספר לטובת פתיחה של בית הספר השכונתי, קיבלנו אמירה חד משמעית, שלקיחת המבנה אינה מהווה פתח לסגירת בית הספר.

חוסר לוגיקה במהלך-נציין כי בשנת תשפ"ג (שנה שעברה) זכה בית ספרינו בפרס חינוך. שנת תשפ"ד, על אף מורכבויותיה הלאומיות, לא הצביעה על הרעה במצב החינוכי, פדגוגי של בית הספר. נהפוכו! בהובלתה של מנהלת חדשה ומופלאה, שרון גרוס, אנו מלאי תודה ושביעות רצון מהנהלות בית הספר וחשים שהשנה בית הספר ראוי שוב לקבל פרס חינוך! 

ערעור מרקם היחסים בשכונה- במהלך השנים האחרונות אנו חיים בשכנות עם בית הספר השכונתי, שהוקם באחד ממבני בית ספר שורשים לפני כ 5 שנים.

חרושת השמועות המתהלכת ברחובות השכונה (שכן לא קיבלנו כל הודעה רשמית בנושא), המספרת כי בכוונת העיריה לסגור את בית הספר, עשויה להביא לערעור של יחסי השכנות ולתחושה של דחיקה קשה של בית ספר שורשים ממפת השכונה.

 פגיעה בחיי קהילת בית הספר- בית הספר "שורשים" משמש כמרכז קהילתי חשוב עבור תושבי השכונה. סגירת בית הספר תוביל לפגיעה משמעותית בחיי הקהילה, ותהווה מכה קשה לרוח הקהילתיות ולערבות ההדדית בשכונה

בית הספר "שורשים" מקיים פעילויות רבות עבור תושבי השכונה, כגון הרצאות, חוגים ואירועים קהילתיים. פעילויות אלו תורמות לחיזוק הקהילה ולטיפוח תחושת השייכות.

מחקרים מראים שבתי ספר מקומיים משפיעים באופן חיובי על השכונה ועל הקשרים החברתיים בתוכה (Schneider, Teske, & Marschall, 2000). סגירת בית הספר תוביל לפגיעה בקשרים החברתיים בקהילת בית הספר, לפגיעה בתחושת השייכות של תושבי השכונה ולהיחלשות של המבנה החברתי המקומי.

דחיקה גסה ובוטה של הציבור הדתי בשכונה

בית הספר הדתי שלנו מהווה בית, קהילה ומוקד לאוכלוסייה הדתית בשכונה, וסגירתו תוביל לפגיעה בצביון הדתי והחברתי של השכונה כולה. בנוסף, סגירה של בית הספר תביא את המשפחות שחפצות בחינוך דתי לבחור במעבר לחינוך העצמאי החרדי בכדי לשמר את החינוך אותו הם רוצים ובוחרים לילדיהם.

חוסר שקיפות וזלזול בקהילת בית הספר

על פי נהלי משרד החינוך, יש להודיע על סגירת בית ספר לכל המאוחר עד 31.3. נכון לכתיבת שורות אלו (1.6.2024) טרם התקבלה כל הודעה רשמית, כמו גם שיתוף קהילת בית הספר בנושא. אנו ניזונים מחרושת שמועות ולא מקבלים כל מענה רשמי. על אף שאנו מנסים לפנות לגורמים רשמיים בעירייה, אנו נותרים ללא מענה. (https://pob.education.gov.il/institutions/school-opening-and-closing/).

כותבי עצומה זו הם הורים לילדים הלומדים בבית הספר.

בית ספר "שורשים" הוא בית ספר ייחודי וחשוב, ותרומתו לקהילה ולמערכת החינוך בדרום העיר אינה ניתנת למימוש. אנו מבקשים מכם, ככל שאכן נשקלת האפשרות של סגירת בית הספר, לבחון לעומק את כל האפשרויות העומדות לרשותכם, ולמצוא פתרון שיאפשר את המשך פעילותו של בית הספר תוך חיזוקו ושדרוגו. אנו מבחינתנו, לא נסכים לסגירת בית הספר כאמור!

בכבוד רב,

הורי תלמידי בית הספר "שורשים"

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

01/06/2024
העצומה השיגה 100 חתימות!
31/05/2024
העצומה השיגה 50 חתימות!
31/05/2024
העצומה נפתחה