חששות לגבי הבגרויות הפנימיות במקצועות תנ

מספר חתימות
92 |
|
150 | |
אנו תלמידי מעיין שחר מחזור כ"ח (שמסיימים השנה את לימודיהם בבית הספר), מודאגים לגבי הבגרויות הפנימיות במקצועות החובה תנ"ך ואזרחות עקב השינויים שחלו כתוצאה ממגפת הקורונה ממספר סיבות שננמק במהלך מכתב זה. חשוב לנו לציין כי אין אנו מלינים על מורי המקצוע, שעשו מאמץ ניכר לעזור לנו במהלך שנה מסובכת שכזו. יחד עם זאת, אנחנו כשכבה מודאגים מהחלטות בית הספר (ואולי גם כלל מערכת החינוך) שמסבות לנו נזק רב כתלמידים שעתידים להיבחן במקצועות אלו.
במכתב זה נבקש לרווח במעט את הבחינות הפנימיות (כיוון שאלו הבחינות שניתן לשנות את מועדם) ולאפשר לנו הגשת עבודה בתנ"ך במקום הבגרות הפנימית. הבעיות עם הבגרויות
1) מועדי המבחנים - תאריכי המבחנים בתנ"ך ואזרחות ממוקמים ע"פ מתווה המבחנים הנוכחי בצורה בעייתית. לו"ז המבחנים לתלמידי י"ב הוא כזה:
מקצוע
מתמטיקה- 7/3
אזרחות- 10/3
אנגלית בע"פ- 14/3
תנ"ך-16/3
כפי שניתן לראות, ישנה צפיפות בין מבחנים חשובים למדי: בפרק זמן של 10 ימים, לתלמיד ממוצע יש 4 בחינות, מתוכן 3 מהוות בגרויות מרכזיות. הסמיכות בין המבחנים הללו פוגעת בנו ומשבשת את יכולתנו להתכונן כנדרש למבחנים, דבר הגורם ללחץ בקרב תלמידים רבים. יש לציין כי הבעיה העיקרית היא בין המבחן במתמטיקה (שמועדו ב7/3) לבין המבחן באזרחות (שמועדו ב10/3). המצב הנוכחי מאפשר לתלמידים רק שני ימים וערב להתכונן לבגרות באזרחות (כיוון שרוב התלמידים לא מתכוננים לשני מבחנים בו זמנית). מה גם שתכנון זה מניח שתלמידים אינם צריכים מנוחה בין יום בחינה להכנה למבחן הבא, הנחה שרבים יכולים לטעון שהיא שגוייה. הבגרויות הן נקודת הקצה והתוצר של כל מאמצינו ומאמצי המערכת בשנים האחרונות. גישה שתביא לדחיסה נחפזת של תהליך המדידה שלנו תפגע גם בנו כתלמידים וגם במורים ובבית הספר שעמלו כה קשה על הצלחתנו וגם נמדדים ומתגאים בה.
אנו כתלמידים שלוקחים את הציונים שלהם ברצינות, מבקשים שיעשה המאמץ ותמצא הדרך לאפשר לנו לגשת לבחינות במתווה שיהיה מעט יותר מרווח כך שיקל עלינו לממש את הבגרויות ולקצור את ההישגים עליהם עמלנו.
2) הערכות לא מספקת למבחן בתנ"ך - בשנים כסדרן, היו הכיתות מתכוננות ונערכות לבגרות בשורה של מבחנים שבסופם מתכונת. במקרה שלנו, לא נערך שום מבחן בתנ"ך למעט "מבחן בית" שלמעשה היה עבודה להגשה עם חומר פתוח. אין לנו אפשרות מעשית למתכונת ולא נראה לנו סביר שתערך בגרות בתנ"ך במצב הזה. אנו מבקשים שתבחנו את האפשרות לאפשר לנו עבודה נוספת שתחשב כבגרות פנימית כפי שנעשה בבית ספר רמות ים.
טוב היה אם היה מתאפשר לנו הסדר דומה גם באזרחות שבה המצב דומה, אך אנו מבינים כי זה לא ריאלי ששתי הבגרויות יוחלפו בעבודה.
3) הניגשים לרסיטל במוזיקה - בשכבה ישנם 8 תלמידים הניגשים לרסיטל במוזיקה. מועד הרסיטל של כל התלמידים הללו מתקיים בין ה10-17 למרץ. עקב כך, בפרק זמן של שבוע ימים יש לתלמידים אלו 4 בחינות בגרות (3 לתלמידים אשר לא ייגשו לאנגלית בע"פ).
להבנתנו הנ"ל פוגע באותם תלמידים ונוגד את חוזר מנכ"ל משרד החינוך הקובע: "במקרה של אירועי הערכה משמעותיים יש להביא בחשבון את העומס המוטל על התלמיד ולרווח את לוח הזמנים ככל האפשר, אך בשום מקרה אין לקיים יותר מאירוע הערכה אחד ביום ויותר משלושה מועדי הערכה בשבוע".
גם מנימוקים אלו, אנו מבקשים שתמצא הדרך לרווח את הבגרויות.
מכל הסיבות הללו, אנחנו ממליצים כי ביה"ס ישקול את הצעדים הבאים:
1) ביטול הבחינה בתנ"ך והחלפתה ב"מבחן בית" אשר דומה בצורתו למבחן הבית הקודם במקצוע.
2) הזזת הבחינה באזרחות למועד אחר כמו ה6/4 ולאפשר מועד ב' לתלמידים אשר ניגשו למועד א', כאשר הציון הגבוה משני המועדים הוא זה שיקבל יחס (כדומה לבחינת בגרות חיצונית). אנו מצרפים למכתב דף חתימות שבו נתאמץ להביא את עמדתם התומכת של כלל תלמידי השכבה (במגבלות המצב והבעיות הנלוות ללימודים מרחוק). אנו כשכבה מקווים שתוכלו להתחשב בבקשותינו ומודים לכם על עזרתכם במהלך השנתיים וחצי האחרונות
ציר הזמן של העצומה
- 02/03/2021
- העצומה השיגה 50 חתימות!
- 02/03/2021
- העצומה נפתחה