פנייה למפרסמים לשנות את אופן הייצוג של דוגמניות בפרסומות

מספר חתימות
14 |
|
1,000 | |
במסגרת פרויקט באזרחות, בחרנו לבחון את יישום "חוק הפוטושופ" ואת אופן הצגתן של דוגמניות בפרסומות השונות. מצאנו כי ברוב המוחלט של הפרסומות, הדוגמניות שמפרסמות את המוצרים הן יפות ורזות מאוד, מושכות, ויוצרות תחושה של שלמות ושל הרמוניה הנוצרת בזכות המוצר שאותן הן מפרסמות.
מטרת העצומה שלנו היא להפעיל לחץ על המפרסמים השונים באמצעות דעת קהל, התומכת בשינוי שיטת הפרסום ובאופן הצגתן של דוגמניות בפרסומות.
אנחנו מאמינים שאם הציבור יבין את סכנות התופעה ויפעיל לחץ ציבורי על המפרסמים, נוכל לפעול ביחד כדי לשנות את אופן הצגתן של דוגמניות בפרסומות, ולשמור על בריאותן של נערות רבות, הנפגעות מתופעה זו בצורה משמעותית.
כעת נציג את הבעיה, את מסקנותינו ואת המלצותינו:
הבעיה הנוצרת בגלל אופי הצגתן של דוגמניות, היא שכל אלו יוצרים אצל ילדות ונערות רבות את התחושה שיש לשאוף להיראות ולהתנהג כמו הדוגמניות המופיעות בפרסומות.
בנוסף, המסר שעלול להתקבל אצל נערות רבות הוא שכדי להיות מקובלת ומוצלחת יש להידמות לדוגמניות שמפרסמות את המוצרים, ולכן קיים סיכוי שאותן נערות יפתחו הפרעות אכילה, שהן בעיות בריאותיות קשות המשפיעות באופן חמור על התפקוד ועל כל תחומי החיים.
כדי לברר מי הגוף שאמור לפקח על תופעה זו, ערכנו בדיקה באינטרנט במטרה למצוא מי הגוף שאחראי על אכיפת "חוק הפוטושופ" ועל אופן ייצוג דוגמניות בפרסומות ומצאנו שמשרד התמ"ת הוא הגוף האחראי לכך.
פנינו אליהם ושאלנו אותם כיצד הם אוכפים את "חוק הפוטושופ" ואת הנושאים הנוגעים בדבר, ולהלן תשובתם:
"אומנם החוק נמצא באחריות משרד התמ"ת ובפרט העומד בראשו ,אך יחד עם זאת הוא חוק אזרחי המאפשר לאזרח לעמוד בזכויותיו ולהגיש תביעות במידה והוא ניזוק. אין כיום למפקחי התמ"ת סמכויות אכיפה בתחום, כמו שיש להם למשל בתחום של אכיפה והסדרה של חוקי העבודה. כמו כן, החוק אינו קובע סנקציות פליליות או מינהליות ספיציפיות. כלומר, כל דיון בנושא יהיה חייב לעבור דרך בית המשפט, דרך תביעה של אותו האזרח, ולא דרך המשרד".
בעקבות התשובה שקיבלנו ממשרד התמ"ת, התברר לנו כי אין אף גוף ממשלתי שאחראי לאכוף את "חוק הפוטושופ", ושהמדינה בעצם מסירה את אחריותה, ושאין למשרד התמ"ת דרכי אכיפה לנושא זה.
עובדה זו יכולה להשפיע על אופי חייהן של נערות רבות, ולשנות ואף להרוס להן את החיים בצורה ניכרת, מכיוון שאותן נערות יכולות להיות חשופות להרבה פרסומות עם דוגמניות רזות מאוד, וכתוצאה מכך לפתח תופעות אכילה ואף בעיות נפשיות.
כעת, מכיוון שלמשרד התמ"ת אין סמכויות אכיפה לנושא, אנחנו קוראים למפרסמים של החברות השונות לראות עצמם כשליחי החברה ולקחת אחריות, בכך שיפרסמו את מוצריהם בעזרת דוגמניות שלא נמצאות בתת-משקל ולא בקירוב לתת-משקל, ועל ידי כך יצמצמו את התופעה של הפרעות אכילה בקרב נערות רבות השואפות לחקות את הדוגמניות אשר הן רואות בפרסומות.
לסיכום, אנו קוראים לכל אזרח שאכפת לו מנושא זה- לחתום על העצומה, אותה נפיץ בעתיד למפרסמים השונים. כמו שכבר כתבנו, אנו זקוקים לציבור הרחב שיחתום על העצומה כדי שנוכל להפעיל לחץ על המפרסמים!
תמיכתם בעצומה זו יכולה להשפיע על חייהן של נערות רבות, ואף להציל אותן מפגיעה בבריאותן!
ואל תשכחו, היום זה יכול להשפיע על מישהו שאתה לא מכיר, אבל אם תופעה זו לא תיפסק, זה עלול חס וחלילה להשפיע באותה מידה על הבת שלך או על אחותך
תחתמו על העצומה, למען עתיד ילדינו!.
יוזמי העצומה: ליאור ראובני, אופק בסון, שקד קריגר, עומר זלצברג ויהב עובדיה. בית ספר ויצ"ו נהלל.