הנידון: כשלים בלתי סבירים במבחן מבוא לתולדות הקולנוע ב', שנה א'.

מספר חתימות
83 |
|
100 | |
שלום רב,
אנו, תלמידי החוג לקולנוע וטלוויזיה של שנה א', מבקשים להודיעכם כי במבחן בקורס תולדות הקולנוע ב', שנערך ביום רביעי האחרון, 4/7/2012, הופיעו, לדעתנו, כשלים בלתי סבירים המחייבים את התייחסותכם:
-
מספר שאלות נגעו לפרטים כה איזוטריים, עד כי לא מצאנו להם כל אזכור - גם תוך הצלבת הסיכומים המפורטים ביותר של ההרצאות. אנו תוהים אם כל פרטים אלו אכן צויינו במהלך הקורס. לא הייתה התאמה בין מה שמר נחמן אינגבר הדגיש בשיעור לבין מה שנשאל במבחן.
-
שאלות רבות נוסחו באופן מעורפל, כאשר היכולת לענות עליהן לא נעוצה בידע או בהבנת החומר, אלא בפענוח יחסים לוגיים משונים בין התשובות לשאלה. חשוב להבהיר שלא מדובר בשאלות מורכבות, להן יש בהחלט מקום במבחן מסוג זה, אלא בשאלות מסורבלות, מסובכות ומטעות בניסוחן, שגם אדם הבקיא בחומר עלול לטעות בהן.
-
ברבות מהשאלות הופיעו שגיאות כתיב ותחביר. לא מדובר בטעויות זניחות, אלא בשגיאות משמעותיות שמנעו את הבנת השאלות ותשובות, ובתדירות מוגזמת. דומה שהמבחן לא עבר אפילו הגהה בסיסית. הבהרות ותיקונים לשגיאות ניתנו מספר פעמים בעל-פה על ידי המתרגל, מה שגרם לפגיעה נוספת בריכוז.
-
התשובות לשאלות מסוימות הופיעו בעמודים שונים, במקום שיהיו מקובצות כולן באותו עמוד, באמצעות פעולה פשוטה של הוספת מעבר עמוד. מיותר לציין שהדבר גרם לבלבול.
-
בטופס התשובות הופיע טור סימון מיותר עבור תשובה ה'. השאלות כללו ארבע תשובות בחירה בלבד. נבחנים רבים סימנו את תשובה ה' בטעות ונאלצו לבזבז זמן נוסף על תיקון הטעות. שוב שגיאה מיותרת שיכלה להמנע בקלות על ידי שכפול הטופס המתאים - בדומה למבחנים אחרים שנערכו השנה.
לכל הסעיפים הנ"ל ישנן דוגמאות. לא כללנו אותן מאחר ואין בידינו עותק של המבחן, אך נשמח להצביע עליהן באם נתבקש לעשות זאת.
עברנו השנה מספר מבחנים מורכבים וקשים. אנו מכבדים את רצונם של מרצים ומתרגלים מסוימים לאתגר אותנו. אבל התחושה הכללית שעלתה בכולנו בעקבות המבחן היא לא תחושה של אתגר, אלא של זלזול מוחלט בהרכבתו, הן מבחינת תוכנו והן מבחינה טכנית. זאת בהשוואה לכל המבחנים האחרים, לרבות המבחן המסכם של הסמסטר הקודם בתולדות הקולנוע. הדבר מצער במיוחד לנוכח העובדה שמדובר באחד המבחנים המשמעותיים וכבדי המשקל של שנה א'.
כפתרון, נציע שתי בקשות. הראשונה - שייבדקו הסיבות לכשלים, ויופקו לקחים. אנו מאמינים שמדובר באירוע מיותר ובלתי הוגן, שיש להשקיע מאמצים במניעת הישנותו בעתיד.
הבקשה השניה שלנו - פקטור משמעותי. אין כל הצדקה לחייב אדם שהשקיע ולמד היטב לחזור על המבחן בנסיבות הנ"ל.
נשמח לתשובתכם.
בתודה,תלמידי שנה א' שניגשו למבחן.