מתנגדים למבחנים מסכמים

מספר חתימות
116 |
|
207 | |
אנחנו תלמידי שכבת י״ב, מבית הספר תיכון חדש ת״א החתומים על עצומה זו מכיוון שאנחנו מתנגדים למבחנים המסכמים במקצועות בהם אין בחינות בגרות! (בדגש על ספרות)
להלן הסיבות מדוע אנחנו מתנגדים למבחנים המסכמים:
נוכח משבר הקורונה, משרד החינוך החליט לתת הקלות ולצמצם את מספר בחינות הבגרות מתוך הבנה כי יש להקל עלינו התלמידים כי נפסיד הרבה חומר והמורים לא יספיקו להעביר את כל החומר הנדרש לבחינות וכן לא יספיקו לקיים חזרות.
מבחינה לימודית - מאז התפרצות וירוס הקורונה התחלנו בלמידה מקוונת מרחוק. לאורך כל התקופה, הגשנו עבודות רבות במקצועות השונים. הדבר הביא לכך שנהיה במצב בו יהיו למורים/ות מספיק פרמטרים עליהם יוכלו להסתמך בכדי לקבוע עבורנו את הציון הסופי לתעודת הבגרות (במקצועות בהם אין בחינת בגרות חיצונית).
מבחינת הציונים - מאחר והתקופה גרמה ללמידה שונה אין כל הבטחה כי כל החומר שהועבר בלמידה מרחוק היה ברור ומובן. כעת, כשניתן לחזור לתגבורים יש לנצל את הזמן לתגבורים במקצועות בהם יהיו בגרויות חיצוניות ולהקל עלינו התלמידים כדי שנהיה מוכנים לבגרויות ולא לנצל את הזמן לטובת מבחן מסכם פנימי במקצוע בו אין בחינת בגרות. כמו כן, ביטול המבחנים הפנימיים יוביל לעלייה של הממוצע במקצועות בהם יש בחינות בגרות (היות ויהיה לנו זמן ללמוד אליהן) וגם במקצועות בהם הגשנו עבודות ונבחנו מרחוק ואין בגרות. חשוב לציין כי יש תלמידים רבים שהשקיעו והצליחו במהלך השנה ועכשיו מסכם מסכם בעל משקל רב אחרי המשבר יגרום לפגיעה בציון טוב שכבר קיים, אין בכך תועלת.
מבחינת הכנה למבחן - יש כיתות בהן לא כל החומר לבחינה נלמד. מאחר ואין הרבה זמן עד למבחנים המסכמים, אין הבטחה שהמורים יספיקו ללמד את החומר שטרם נלמד וגם לקיים חזרות לקראת המבחן (יש גם תגבורים במקצועות בהם כן יש בגרות חיצונית).
מבחינת לו״ז - ההתראה על קיום המבחנים המסכמים היתה יחסית קצרה (בערך שבועיים מראש) והדבר עלול לפגוע ברבים אשר לא ציפו לכך ולמבחן מסכם עם חומר רב דרוש זמן ללמוד.
הערה חשובה מאוד - אין כל ספק שלמידה למבחן המסכם כעת תהיה אך ורק ״שינון והקאה״ של החומר מאחר והעיסוק העיקרי הוא הלחץ בלמידה לבחינות הבגרות. האם אין כאן מקום להתחשב בנו כתלמידים בשנת לימודינו האחרונה, לבוא לקראתנו ולמנוע מראש את התהליך המיותר של ״השינון והקאה״ שגם ככה נשכח מיד אחרי המבחן? לאורך כל התקופה, הגשנו עבודות ותחושת הלמידה היתה משמעותית יותר על-ידי חקירה ולמידה דרך עבודות במקצועות השונים.
מבחינה בריאותית - משבר הקורונה הוא משבר מורכב וקשה. מאחר והמומחים כל הזמן אוספים מידע נוסף אודות התפתחות הוירוס, אין לדעת על השפעות מסוכנות שטרם נחשפו. למרות שהנתונים מראים מגמת שיפור, אין הבטחה שלא יהיה גל התפרצות נוסף. לכן, מומלץ לצמצם כמה שיותר התקהלויות מיותרות, כמו קיום מבחן מסכם במקצוע בו אין בחינת בגרות.
ראוי לציין כי ישנם מקצועות נוספים (כגון: תקשורת) בהם אין בחינת בגרות חיצונית ואין מבחן מסכם. לפיכך, אנחנו מאמינים כי כמו שבמקצוע מסויים היו עבודות כהערכה הפנימית כך ראוי שיהיה בכל המקצועות.
בנוסף, שמענו מחברים בבית ספר שונים כי הם לא מקיימים מבחן מסכם במקצוע בו הם לא ניגשים לבגרות.
אנחנו מודעים לכך שיש תלמידים/ות המעוניינים בכל זאת לגשת למבחן בספרות ולכן אנחנו מציעים שהמבחן המסכם יהיה רשות למי שרוצה לשפר את הציונים בספרות.
לאור הסיבות שציינו, נשמח מאוד אם הנהלת בית הספר וצוות המורים של ״תיכון חדש תל אביב״ יבואו לקראתנו התלמידים, ינצלו את הפמטרים הקיימים, יוותרו על מבחנים שאין לחץ לקיימם, ירוויחו זמן עבור תגבורים במקצועות בהם יש בגרויות וכן ימנעו התקהלויות מיותרות וישמרו על הבריאות של כולנו כמה שיותר.
ציר הזמן של העצומה
- 04/05/2020
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 03/05/2020
- העצומה נפתחה