תלבושת אחידה(?) בבית חינוך

תלבושת אחידה(?) בבית חינוך

מספר חתימות

467
 
600  

לכבוד:                                                                                                                                                                                                                                     

הנהלת בית הספר תל"י בית חינוך ומנהל בית הספר, מר עמנואל זילברמן 

הנדון:

 העלאת נושא התלבושת האחידה לדיאלוג

“תלבושת אחידה?  זה כל כך.... כל כך,  מיותר !” 

 

קריאה זו הינה קריאה אשר נשמעת  בשנה האחרונה מצד תלמידים רבים בבית הספר כנגד התקנה אשר מחייבת תלבושת אחידה (מלבד יום שישי) ואשר לצערנו, אינה פתוחה לדיאלוג  ולשינוי.

 

בשנה האחרונה נוכחנו לראות, התלמידים החתומים על המכתב, ניסיונות רבים מצד בית הספר לקדם דיאלוג בין הנהלת בית הספר ומוריו לבין התלמידים, בנושאים רבים ומגוונים. 

 

מתוך הערכה לכוונות המבורכות של בית הספר ומתוך היותנו שותפים פעילים לגיבוש התפיסה הערכית שלו, צר לנו לראות כי ההחלטה בדבר התלבושת האחידה  נשארה'סגורה' ואינה פתוחה לשינוי.

 

חשוב לנו, החתומים על המכתב, להבהיר כי אנו מאמינים שהתלבושת האחידה כפי שנהוגה בבית הספר סותרת את הרציונאל והמטרה החינוכית שמאחוריה. 

 

 

 התלבושת האחידה לפי סעיף 2.4-7 בחוזר מנכ"ל היא: “ביטוי חיצוני לתפיסה חינוכית-ערכית שבבסיסה עומדים ערכי השוויון, הצניעות, השייכות הקהילתית והאחווה" .

 

מטרתה לפי החוזר: “ העמקת ערכים אלו והקלה על הנטל הכלכלי המוטל על ההורים”.

"התלבושת האחידה תורמת לקידום אקלים בית ספרי מיטבי ולהקטנת הנראות של פערים כלכליים במוסד החינוכי”.

 (07, באפריל 2010).

  

בנוסף ברצוננו להזכיר כי לפי הוראת חוזר מנכ"ל אשר בתוקף מאפריל 2004 בדבר "אורחות חיים במוסדות החינוך": “ההחלטה בדבר הנהגת תלבושת אחידה תתקבל באמצעות תהליך חינוכי דמוקרטי, שיהיו שותפים לו צוות בית הספר, התלמידים וההורים" (2.4-5 , משמעת).

 

 

 אנו מאמינים כי ערך השוויון אינו מתממש במובן המהותי בישום התלבושת האחידה כפי שנהוגה בבית הספר.

לכאורה, אמורה התלבושת האחידה לממש שוויון בכך שתיווצר תחושה של שוויון בין התלמידים בשל לבושם הזהה.

 דבר זה אינו מתקיים !

ההשוואה וההבחנה בין הפערים הסוציו-אקונומים השונים נובעת מהטלפונים הסלולרים, מהקלמרים , מהתיקים, פרטי הלבוש האחרים ולמעשה מכל רכושו של התלמיד ולא רק מהתלבושת האחידה אשר כוללת חלק עליון בלבד.

 

לבוש הולם וצנוע אינו מחייב תלבושת אחידה !

  ראוי לדעתנו לשמר את התקנה המחייבת תלמידים לבוא בלבוש הולם לבית הספר. 

 

 

השייכות הקהילתית לבית הספר לפי דעתנו אינה מתבססת על הלבוש. אנו מאמינים כי בית הספר יוכל להציע אקלים נוח וקהילתי גם ללא התלבושת האחידה. התלבושת האחידה אינה המאפיין אשר מגבש את התלמידים בבית הספר אלא הפעילויות החברתיות, שיעורי החינוך ולימודי היהדות.

 

 

 

 

כמו כן,  ניתן אף לומר כי התלבושת האחידה גורמת לתחושת שעמום ומורידה את החשק והרצון של התלמידים לקחת חלק בפעילויות חברתיות.

 

 

באופן פרדוקסאלי ולמרבה האירוניה, למרות שהתלבושת האחידה אמורה לקדם "אקלים חיובי", תלמידים אשר מתנגדים לתלבושת האחידה,  לוקחים חלק פחות ופחות באירועים בית ספריים, בפעילויות חברתיות וחשים פחות שיכים לבית הספר.

 

מבחינה כלכלית אין התלבושת האחידה מקלה על הוצאות ההורים.  ניתן לקנות כיום פריטי לבוש במחיר מוזל משמעותית ממחירי התלבושת האחידה. כך ההורים והתלמידים לא יצטרכו לקנות לבוש שנועד לבית הספר ולבוש שנועד לפעילויות אחרות. 

 

"גאוות היחידה" כפי שלדעתנו אמורה לבוא לידי ביטוי בבית הספר היא לא רק בתלבושת אחידה. "גאוות יחידה" אמורה לבוא לידי ביטוי בתחום הספורט, המצוינות הלימודית השייכות לבית ספר פלורליסטי ולרשת תל"י.  התלבושת האחידה אינה מקדמת את הגאווה הזו לפי דעתנו.

 

כאמור, התלבושת האחידה שוללת במקרים רבים את חופש הביטוי והיצירתיות של התלמידים

תלמידים אשר מעוניינים לאמץ סגנון לבוש מסוים (לא בהכרח בשימוש במותגים ופריטי לבוש יקרים) כחלק מהצגת העצמי שלהם, אינם יכולים !

 

בסיום 12 שנות הלימוד שלנו נשרת בצה"ל , מסגרת שכידוע מחייבת תלבושת (באמת) אחידה.

אין אנו רואים לנכון כי גם לפני השירות הצבאי נחויב בתלבושת אחידה אשר מונעת מאתנו את הזכות לחופש הביטוי.

 

אנו מאמינים כי במסגרת חינוכית של בית ספר אין שום צורך במשמעת כפי שיש צורך בצבא.

התלבושת האחידה כפי שנהוגה בבית הספר לא רק אינה מקדמת משמעת אלא גם מעכבת אותה !

כפי שהוצג בתחילת המכתב אנו עדים להתנגדות של תלמידים רבים לנושא התלבושת ולכן גם להפרת התקנה.

אכיפת נושא התלבושת הוא תפקידם של המורים והרכזים אשר לעיתים מתנגדים בעצמם לתקנה.

לפיכך, נוצר לצערנו מצב שבו התלבושת אשר אמורה לקדם את האקלים החיובי בבית הספר, הורסת אותו !

 

לסיכום, מתוך ההתנגדות שלנו לתלבושת האחידה  מצד אחד, ומתוך הערכה לניסיון של הנהלת  בית הספר לקדם דיאלוג מורים-תלמידים, מצד שני: אנו קוראים להנהלת בית הספר לקיים בחירות אשר בהן ישתתפו כל תלמידי בית הספר והוריהם ואשר  יוחלט בהן על המשך התלבושת האחידה או הפסקתה.

 

 

 

 

על החתום: תלמידי בית הספר, ההורים והמורים החתומים בטבלאות המסופחות למכתב זה / בעצומה הרלוונטית  שבאתר "עצומה".

 

 

 

 

מובילים רעיוניים: איתמר נהור והתלמידים החתומים)

(מנסח המכתב: מיכאל סיארה)

 

הוסיפו את חתימתכם

שולח חתימה, אנא המתינו

ציר הזמן של העצומה

20/01/2013
העצומה השיגה 100 חתימות!
17/01/2013
העצומה נפתחה