דרישה למהפכה תחבורתית בישראל 2009
מספר חתימות
122 |
|
100,000 | |
עצומה למען מהפכה תחבורתית בישראל 2009
אנו דורשים ממשרדי האוצר התחבורה ראשי ערים ורשויות ליישם את הצעדים הבאים:
- הסטה חדה וקבועה של תקציבים מפיתוח כבישים ומחלפי ענק, לפיתוח של מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת. אנו דורשים ש 80% מהתקציבים יופנו לטובת פיתוח ותחזוקת מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, ו 20% מהתקציבים יופנו לתפעול ותחזוקה לטובת בטיחות בלבד של כבישים קיימים.
- למנוע השתלטות של שיקולים כלכליים צרים על קבלת החלטות בתחום. מדוע? משום שתחבורה ציבורית טובה, יעילה ושיוויונית אינה נמדדת לפי "ערכים" של שוק חופשי. תחבורה ציבורית טובה יעילה ושיוויונית אינה יכולה להתקיים כעסק כלכלי מרוויח כמו שנהוג במדינות רבות בעולם.
- הקמה מיידית של נתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים בכל צירי הכניסה הראשיים לתוך הערים והמשך שלהם בתוך הערים עצמן. בנוסף, חסימת הנתיבים באופן פיזי והרמטי לתחבורה פרטית. אל לנו לסמוך על אכיפה. זה לא עבד וזה לא יעבוד.
- הקמה מיידית של נת"צים בעורקי התחבורה המרכזיים שחוצים את המדינה (נתיבי איילון, כביש 1, כביש 2, כביש 4, כביש ת"א - באר שבע, כביש הערבה, כביש הבקעה, כבישים עיקריים בנגב וכבישים עיקריים בצפון).
- הפעלת מערך שאטלים בתדירות וזמינות גבוהה בתוך השכונות בערים וחיבור מסלול נסיעתן למערכת הנת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית).
- חיבור תחנות הרכבת למערכת הנת"צים.
- פיתוח והפעלה של מערכת תחנות הסעה חכמות בפריסה ארצית, שיעקבו ויודיעו בזמן אמת על מועד הגעת האוטובוסים והשאטלים לתחנות ההסעה הפרוסות ברחבי הארץ.
- שדרוג משמעותי של מערך הרכבות הקיים, הבאת הרכבת למצב של פריסה ארצית ובניית נת"צים ליישובים אליהם לא תגיע רכבת.
- החלפה עקבית של מערך האוטובוסים העירוני והבין עירוני לתחבורה ציבורית ירוקה, המונעת ע"י גז או חשמל או מקור אנרגיה ירוק אחר. זאת, על מנת להפחית מטרדי רעש וזיהום.
- התאמת מערכת התחבורה הציבורית לאוכלוסיות כמו רוכבי אופניים אמהות עם עגלות תינוקות ועוד.
- הפעלת תחבורה ציבורית בכל הארץ גם בשבת (מלבד בריכוזי אוכלוסיה דתית ובתיאום ההנהגה הדתית בארץ) כתנאי לעידוד נטישת הרכב הפרטי.
- הקמת תשתית מידע מאוחדת עם אתר אינטרנט ייעודי על כל מערכות התחבורה הציבורית והתחנות ההסעה החכמות, לטובת תכנון קל ויעיל של נסיעה מכל נקודה.
- הקמת מערך שבילי אופניים בתוך הערים וביניהן שיעלה 1% - 2% מההוצאה השנתית על פיתוח כבישים.
- יצירת תמריצים כלכליים מובהקים להעדפת השימוש בתחבורה ציבורית, כולל (אך לא רק) צמצום ההכרה למס על הוצאות רכב פרטי והגדלה משמעותית של ההכרה למס של כל ההוצאות על התחבורה הציבורית.
- הקפאת פיתוח הקווים של הרכבת הקלה בת"א ובירושלים שעלו עד כה הון ציבורי רב ויישום פתרונות יעילים וזולים בהרבה. (כמו שהוזכר בסעיפים הקודמים)
- פריסה מיידית של מכשירי תשלום מהיר לרכישת כרטיסי נסיעה לתחבורה ציבורית מראש, על מנת לקצר וליעל את תהליך קליטת הנוסעים לתוך האוטובוס.
- פטור מתשלום לאוכולוסיות חלשות.
ציר הזמן של העצומה
- 07/12/2009
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 17/11/2009
- העצומה נפתחה