עוצרים את המחטף של חה"כ מיקי רוזנטל שישאיר את הכסף של החולים בקופת האוצר
מספר חתימות
3,107 |
|
3,500 | |
התוצאות העגומות של החוק להגבלת שכר טרחה לגופים המסייעים
ביום רביעי אושרה בוועדת העבודה והרווחה, לקראת הצבעה במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, הצעת החוק להגבלת שכר טרחתם של הגופים המסייעים לאזרחים לקבל את הקיצבאות והזכויות המגיעות להם מהביטוח הלאומי.
הדיון בקריאה השניה והשלישית התחיל בשעה שמונה באותו הבוקר והסתיים אחרי שמונה בערב, כאשר רבים מהנוכחים מבקשים לקבל הזדמנות להגיב לנאמר, אך הדבר לא ניתן להם.
כך קרה שהנושאים המשמעותיים ביותר, שבחלקם אף לא נכללו בהצעת החוק, נאמרו בדקות האחרונות של ישיבת הוועדה, ובלא שהייתה לנוכחים אפשרות להגיב ולהסביר לחברי הכנסת את המשמעויות של קביעותיהם.
ננסה להסביר כאן בקצרה חלק מהעיוותים והאבסורדים שבהצעת החוק:
א. הפסדים כספיים למבוטחים
- הוכח ע"י רואה החשבון שמונה ע"י הכנסת לבחון את ההשפעות הכלכליות של ההצעה, שהגימלה הממוצעת של מי שמקבל סיוע רפואי בתביעתו גבוהה בכ-500 ש"ח, המהווים תוספת של כ-25% לקיצבתו של החולה. המשמעות של פער זה עבור החולה הבודד עד הגיעו לגיל פרישה היא כ-60,000 ש"ח, ועבור כלל הלקוחות המקבלים סיוע רפואי באותה חברה במהלך שנה אחת בלבד, המשמעות היא של כ- 50,000,000 מליון ש"ח עד הגיעם לגיל זקנה. כסף זה ישאר מעתה ואילך בקופת האוצר והמשמעות המצטברת היא שאזרחי המדינה יפסידו מאות מליוני שקלים, כסף שישכב לו במרתפי קופת האוצר.
- כאשר לקוח מקבל קיצבה חודשית של 1200 ש"ח, ולהערכת רופא החברה עשוי לקבל קיצבה של 1350 ש"ח לחודש – אין בהצעת החוק מנגנון המפצה את החברה על הכנת חוות הדעת והטיפול בתביעה שימשך כשנה. באין כל תמריץ כלכלי לטיפול בתביעה – יפסיד הלקוח כ-100,000 ש"ח, שישארו אף הם בקופת האוצר.
- בכל המקרים בהם זכאי הלקוח לקצבת נכות כללית חלקית - עלות הטיפול בלקוחות (לפי טיוטת הדו"ח שהגיש רואה החשבון שמונה ע"י הכנסת) גבוהה מההכנסה הצפויה לחברה. המשמעות היא שכל הזכאים לקיצבה חלקית, שהם למעלה ממחצית לקוחות החברה - לא יוכלו לקבל את שירותי החברה, וכך יפסידו קצבה ממוצעת של כ-1500 ש"ח, שגם הם ישארו בקופת האוצר. מחולים אלו תשלל הזכות לקבל את שירותי החברה גם אם ירצו בכך.
ב. הכבדה על קבלת ייצוג כשהמוסד לביטוח לאומי יגיש ערעור
- כאשר ביטוח לאומי יערער על קביעה של ועדה רפואית, מגבלת השכר שקבעה הוועדה (מקסימום 3,000 ש"ח ) אינה מאפשרת סיוע הכולל חוות דעת רפואית וליווי מקצועי הנמשך כשנה, וכך ימצא את עצמו המבוטח נאלץ להתמודד בעצמו עם המוסד לביטוח לאומי העומד לשלול את זכויותיו.
ג. פערים בלתי סבירים ואי שוויון בתשלומי השכר
- קיימים מצבים שעל פי נוסח הצעת החוק שאישרה ועדת העבודה הרווחה והבריאות – בעלי שכר גבוה יותר ישלמו שכר טרחה נמוך יותר, ובעלי שכר נמוך – ישלמו לחברה שכר גבוה יותר, וזאת בדיוק בניגוד גמור לכוונת המחוקק להקל על בעלי ההכנסות הנמוכות יותר.
ד. ייקור השירות למבוטחים שייזקקו לחוות דעת רפואיות
- רואה החשבון שהכין טיוטת דו"ח כלכלי עבור הכנסת, הדגיש, כי בשורה התחתונה השירות עלול להתייקר למבוטחים, משום שמי שיצטרך חוות דעת רפואיות יצטרך לשלם עבורן בנפרד ומראש ולא רק במקרה של הצלחה. וועדת העבודה הרווחה והבריאות התעלמה מבעיה זו, ולא הציעה לה כל מנגנון שיכול להגן על האזרחים, שיאלצו לשלם יותר, לקבל פחות, ולוותר על זכויות המגיעות להם עבורן שילמו כל ימי חייהם.
ומי המרוויח הגדול מכל המהלך? – המספרים זועקים לשמיים – הכסף של האזרחים יישאר בקופת האוצר.
אלו רק חלק מהעיוותים העולים מבחינה ראשונית של משמעויות הצעת החוק שאישרה ועדת העבודה הרווחה והבריאות, וקיימים עיוותים נוספים בהצעה וזאת בשל החיפזון והתהליך הקלוקל של הכנת החקיקה שנוסחה הסופי טרם פורסם. לכן אנו מבקשים מיו"ר הכנסת ומחברי הכנסת שלא לאשר את הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית, ולדון בנושא בכובד ראש בכנסת הבאה.
ציר הזמן של העצומה
- 07/12/2014
- העצומה השיגה 2,500 חתימות!
- 06/12/2014
- העצומה השיגה 100 חתימות!
- 06/12/2014
- העצומה נפתחה